FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Video: Honda Cr-Z Launch Trailer + geschreven rijtest

ErikkNL Gepost op 09-05-2010 om 15:17 903 views | 1 reactie

Beknopte rijtest met de nieuwe Honda Cr-ZAfgelopen donderdag heb ik tijdens de Europese introductie een ruim uurtje mogen sturen in de nieuwe CR-Z en ik kan je melden dat dit een compleet andere ervaring is dan alle andere hybrides. Ten eerste de handbak is heel direct en schakelt lekker kort (goede Klik/klak bak). En hier zit dan ook het verschil met de Prius etc. De CR-Z gebruikt z’n elektromotor meer als een soort Supercharger die in en uit geschakeld kan worden. Je kan dus niet alleen elektrisch rijden. Het onderstel is lekker sportief afgeveerd en sportief rijden is geen probleem in de CR-Z. Het onderstel kan naar mijn mening nog meer PK’s moeiteloos verdragen dus een Type-R versie moet geen probleem zijn qua wegligging. Verder het systeem van Eco, Normal en Sport is goed uitgewerkt en het liefst zet je hem altijd in Sport modus, omdat hij dan het lekkerst klinkt en gewoon voldoende kracht heeft om sportief rijden mogelijk te maken. De auto hangt dan lekker aan het gas, stuurt strak en de elektromotor geeft altijd kracht bij. In de Eco modus wordt het een beetje sompig en is er geen lol te beleven. Het stuur wordt slap en de gasrespons is waardeloos, maar voor in de file is dat wel prima. De normal stand neigt meer naar de Eco stand en had wat strakker gemogen. Zoals vermeld is het geluid dat er uit de auto komt gewoon prima en past goed bij de karakteristiek van de auto. Lekker hard en sportief. En ook al draait het blok maximaal maar 6500 duizend toeren het lijkt qua geluid veel meer! De looks zijn ook vele malen beter dan alle huidige hybride-auto’s die nu op de markt zijn. Veel mensen kijken ook nu nog om en ik twijfel daar ook niet aan dat het aan het begin van de verkoop niet anders zal zijn. De nadelen die ik het kunnen vinden is het panoramisch dak, want het wordt gigantisch heet in de cabine het voordeel van het panoramische dak is wel dat je dan een groter ruimtegevoel hebt. Verder is de grote dode-hoek aan de linkerkant nogal problematisch. Het van rijbaan verwisselen wordt een soort Russisch roulette. Verwacht overigens niet dat je mensen achterin mee kunt nemen. Een baby in een maxi-cosi kan bij wijze van spreken al beginnen met klagen over te weinig beenruimte. De kofferruimte daarentegen is wel weer redelijk.Al met al is dit de eerste echt interessante hybride en het zal mij niet verbazen als dit een verkoop topper gaat worden. Hopelijk komt er later nog een type-R versie en dan is het concept van een sportieve hybride helemaal compleet, maar tot die tijd hoef je, je zeker niet te schamen als je de “gewone” CR-Z hebt aangeschaft



1 Reactie :

wronglydevil
wronglydevil mei 9, 2010 om 20:48 # | Report | Reply

Mooi neusje!, kheb hem gezien net bij RTL Autowereld

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.