gianlucaphotography Foto van de maand : Giulia

Video: 300+ pk uit een Porsche viercilinder, het kan!

alwood Gepost op 25-11-2010 om 17:52 2.575 views | Geen reacties

Een Porschemotor op bio-ethanol laten lopen. Dat plan vatte Erik Groenendijk de Laat, docent bij Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH) in september vorig jaar op. Hij benaderde een paar studenten met zijn idee. Ze gingen aan de slag met de verwachting dat het zou lukken en dat er veel te leren zou zijn.Het idee was dus om de vier-cilinder motor, een uit 1986 uit een Porsche 951, zo om te bouwen dat hij op bio-ethanol (ook wel E85 genoemd) kon lopen in plaats van op benzine. Twee studenten wilden het avontuur wel aan: Niek Hermans en Etienne Wolffs. Niek Hermans en Erik Groenendijk de Laat leggen uit dat bio-ethanol gemaakt kan worden van onder andere graan, maïs of koolzaad. Als je dat onder bepaalde omstandigheden laat gisten, worden de suikers omgezet in alcohol. ‘Er zijn al auto’s die bio-ethanol als brandstof gebruiken’, zegt Groenendijk de Laat. ‘Dat is beter voor het milieu omdat de CO2 uitstoot lager is. Er is overigens ook kritiek op het toepassen van bio-ethanol, omdat de productie en gebruik daarvan ook voedingsmiddelen verbruikt, daar hebben we ons echter verder niet mee beziggehouden.’ Verschillen in verbrandingNiek vertelt dat ze eerst de verschillen in verbranding tussen benzine en bio-ethanol onderzochten. ‘Over de verbranding van benzine is veel bekend, maar over die van bio-ethanol niet. Dat komt onder andere omdat bio-ethanol nog niet veel als brandstof gebruikt wordt. Daarnaast merkten we dat veel bedrijven gegevens over verbrandingsresultaten van bio-ethanol heel goed afschermen, omdat de concurrentie in de autowereld op dat gebied groot is. We hebben daar dus zelf heel veel over moeten uitzoeken,’ aldus Niek. Volledig ombouwenHet verschil in verbranding heeft gevolgen voor het moment waarop die bio-ethanol in de cilinder via een vonkje moet ontbranden. Groenendijk de Laat: ‘Je moet het juiste moment zien te vinden om een zo optimaal mogelijk resultaat te krijgen. Dat was heel spannend toen we dat in de praktijk gingen testen.’ Maar voor het zover was, moest eerst de motor nog volledig omgebouwd worden. Niek: ‘We hebben hem helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Zo zijn er nieuwe lagers in gekomen, we hebben de cilinderkop gevlakt, de kleppen geslepen, de zuigerveren zijn nieuw en nog enkele noodzakelijke aanpassingen gedaan aan de kop.’ Verder zijn er andere sensoren, injectoren en een vrij programmeerbare ECU van DTAfast toegepast.Niet opblazenDe eerste test was spannend. Niek: ‘Werkt het wel of niet: het zweet stond in onze handen. En wat mooi: hij deed het, hij draaide! Dat was echt een supermoment.’ Daarna volgde het verder afstellen van de motor, zodat de beste resultaten bereikt konden worden. Groenendijk de Laat: ‘En dat laatste is ook reuze spannend. Je zoekt naar het optimum en naar bijna het maximum. Om dat laatste te vinden, moesten we heel voorzichtig zijn. We hadden namelijk maar één motor en die wilden we natuurlijk niet opblazen. Uiteindelijk levert de motor nu ruim 80 pk meer dan in de oude staat, van 218 naar boven de 300. Dat is een prachtig resultaat, waar we heel blij mee zijn.’Een e-mailtje naar PorscheNiek: ‘Het was bijzonder leerzaam om het te doen. Zeker ook dat onderzoek naar verschillen in verbranding tussen benzine en bio-ethanol.’ En nee, bij Porsche weten ze niet dat studenten bij de PTH dit kunstje hebben geflikt. Misschien eens een e-mailtje sturen? Groenendijk de Laat: ‘Tja, maar ik vraag me af of ze het wel interessant vinden.’ De motor moet overigens nog ingebouwd worden in de auto. Eind dit jaar zal hij rijden. Met dank aan:Paul Geeris Porsche Service & RacingGuido van Alons: DTAfastTheo Smits Revisie: TSR

Locatie: Eindhoven
Land: Nederland



Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.