FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Foto's: Vergeten concept: 2001 BMW z29?


4244cc Gepost op 18-02-2015 om 3:08 1.240 views | 9 reacties

Kwam op het internet tegen, misschien weten jullie hier wat meer over? Geen idee of er al een artikel over is geschreven.



9 Reacties:

noah_deheer februari 18, 2015 om 11:29 # | Report | Reply

Is dit niet gewoon een prototype z4

Alfarobert februari 18, 2015 om 11:58 # | Report | Reply

Fijn als het regent,binnenkant van het portier meteen kletsnat.

beseff februari 18, 2015 om 12:11 # | Report | Reply

Photoshop??

pixeltrooper februari 18, 2015 om 12:51 # | Report | Reply

Velgen foto 1 en 2 zijn ook niet hetzelfde..

gieltj februari 18, 2015 om 17:54 # | Report | Reply

@pixeltrooper: de velgen op foto verschillen zelfs.. Achter andere dan voorkant

dirkiii februari 18, 2015 om 13:58 # | Report | Reply

Z4 concept

TimD februari 18, 2015 om 16:05 # | Report | Reply

Wat ben ik blij dat ze die vergeten zijn!

mrrallycross februari 18, 2015 om 21:49 # | Report | Reply

Ziet er niet uit

gtwillem februari 19, 2015 om 08:36 # | Report | Reply

Ok, voor de azijn urineerders: dit was geen design showcase. Het was een ‘in-house case study’ om te zien hoe BMW zijn sportieve modellen sneller kon maken, zonder toe te geven aan de PK wedloop die toen ongeveer begon.

In tegenstelling tot veel veel andere concepts, was het een samenwerking van BMW Motorsport GmbH en BMW Technik GmbH. De Z29 was erg licht (minder dan 1200kg volgens mij) door veel gebruik van aluminium en CFRP, wat BMW dus later in 2003 toen paste in de M3 CSL, die niet veel sterker was dan de M3, maar wel meer dan 200kg lichter en behoorlijk snel.

De motor van de Z29 is dezelfde als de standaard E46 M3, gekoppeld aan de SMG-II versnellingsbak met launch control. Het vermogen was 343pk, alhoewel het gewijzigde uitlaattraject wel voor een paar paardjes extra zorgde.

Qua styling is te zien dat de Z4 gebruik heeft gemaakt van het dak. De vleugeldeuren bleven gelukkig bespaard.

Nogmaals, deze auto heeft niets te maken met de ‘normale’ personenauto divisie van BMW. Chris Bangle en Van Hooydonk waren niet de designers achter deze auto, en het was ook geen design study: het uiterlijk was van secundair belang.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.