FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Video: Zo rij je vlekkeloos een nat rondje Nordschleife

sir_smokalot Gepost op 20-07-2015 om 11:09 7.501 views | 13 reacties

Met een voorwielaandrijver. Dale Lomas van BTG doet het voor in zijn recent nieuw aangeschafte Seat Leon ST 280, omdat sommige speedjunkies nou eenmaal niet het geduld hebben om te wachten tot hun natte lijnen zijn opgedroogd.


13 Reacties:

HZW juli 20, 2015 om 12:36 # | Report | Reply

Het betere stuurwerk gevraagd op een natte baan.

w0o0dy juli 20, 2015 om 13:05 # | Report | Reply

Hoeveel rondjes zou hij er inmiddels op hebben zitten? Een paar honderd?

AMV8Bart juli 20, 2015 om 13:58 # | Report | Reply

iemand die me uit kan leggen waarom hij elke keer double clutched met het terugschakelen?

silenro juli 20, 2015 om 14:44 # | Report | Reply

@AMV8Bart: Beter voor de koppeling én om gelijk af te kunnen remmen op de motor ?

SimonMc juli 20, 2015 om 14:54 # | Report | Reply

@silenro: Afremmen op de motor? Begrijp ik niet goed. Leg eens uit?

silenro juli 20, 2015 om 15:24 # | Report | Reply

@SimonMc: Als je terugschakelt, dan zit de motor hoger in de toeren. Als je dan ná het koppelen je gaspedaal los laat remt de auto af op de motor. Iets wat bij een RWD minder effect heeft omdat door het remmen je zwaartepunt verder naar voren verplaatst. Maar bij een FWD zorgt het ervoor dat je sneller afremt. Maar de hoofdzaak van het double clutchen blijft toch het sneller optoeren om het turbogat te elimineren, zoals hieronder ook staat.

SimonMc juli 20, 2015 om 14:54 # | Report | Reply

@AMV8Bart: Het ontziet de synchromeshen van de versnellingsbak een beetje, dacht ik. Tussengas geven of “double clutchen” ( wat je zelf wilt ), kan ook gebruikt worden om het toerental op peil te houden, en je zodoende minder verlies van vermogen hebt tijdens het terugschakelen. Voor een turbomotor zelfs zeer aan te raden, omdat er zijn met best een groot turbogat.

Onehp juli 20, 2015 om 15:14 # | Report | Reply

@AMV8Bart:
het is een oude gewoonte van hem.

Ik doe ook een poging tot volledige uitleg. Vooreerst, er is geen echte functie hier.

De oorspronkelijke fuctie is ongeveer als volgt:
– Ontkoppelen
– Bak in neutraal
– Koppelen en wat gas geven. Hierdoor gaat de ingaande as van de versnellingsbak sneller draaien waardoor je makkelijker een lagere versnelling kan inschakelen.
– Ontkoppelen
– Nu dus die lagere versnelling maar snel inschakelen voordat de ingaande as van de bak weer vertraagd is. Anders moeten de synchros ervoor zorgen dat de ingaande as sneller gaat draaien. Bovenstaande techniek maakte het dus mogelijk om te schakelen zonder synchros of om zwakke synchros te ontzien.
– Bij circuitrijden kun je nu ook gelijktijdig wat extra gas (blijven) geven (nog steeds ontkoppeld) zodat de motor het nu hogere toerental van de ingaande as in de versnellingsbak bijbeent.
– Gas lossen en…
– Koppeling lossen, heb je de twee vorige stappen goed gedoseerd/getimed dan draaien de motor en ingaande as van de bak even snel op het moment dat je koppelt en is er geen slippende/remmende koppeling nodig, indien niet kan het remmend moment van de koppeling op de aandrijfwielen de auto (die op circuit volop aan het afremmen is, misschien zelfs deels in een bocht) uit balans brengen… en al helemaal op RWD*.

Dit alles doet ie in een goede halve seconde en het eerste gedeelte is echt niet nodig…

Zoiets


*Pittige detail: dit is een puur mechanisch process, en zelfs op een moderne auto met alle hulpmiddelen, dan kan je hier nog steeds serieus de mist in gaan, vooral met een RWD met handbak op circuit…

AMV8Bart juli 20, 2015 om 16:38 # | Report | Reply

@Onehp: Duidelijke uitleg, snap alleen niet waarom hij dit boven tussengas/heel-and-toe verkiest, dat is volgens mij veel sneller.

Onehp juli 20, 2015 om 15:22 # | Report | Reply

On-topic: vind die ST Cupra een heel leuke auto, als het dan toch een station en FWD moet zijn… wss mijn volgende wagen.

mrrallycross juli 20, 2015 om 23:35 # | Report | Reply

Sturen kan ie wel

fts9 juli 20, 2015 om 23:47 # | Report | Reply

Ik heb vandaag en gister ook een paar rondjes op de ring gedaan. Ik lag er vandaag bijna af terwijl ik zeker niet vol uit ging, omdat ik m’n auto heel wilde houden. Je kan aan de video ook zien hoe verraderlijk het is als het nat is en het is best knap hoe hij met toch nog hoge snelheid dat ding nog op de weg weet te houden.

e30m3drift juli 21, 2015 om 00:20 # | Report | Reply

Iemand die weet waarom er meer ‘braking grip’ is buiten de racelijn?
Ik zou eerder denken dat dat op de racelijn is (eerder droog/minder water)..

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.

Ontelbare

Kentekens

12.725 spotters

Installeer app