FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Video: Autoblog doet de NEDC-testcyclus

autoblogger Gepost op 25-09-2015 om 15:55 22.100 views | 35 reacties

Het werkelijke brandstofverbruik bij auto's wijkt vaak behoorlijk af van wat er geclaimd wordt. We hadden wat tijd over en daarom onderwierp Wouter zijn Audi S4 even aan de NEDC-testcyclus, en laat zien hoe zo'n meting nou precies in zijn werk gaat.

Land: Nederland

Kenteken: GG-802-Z
Merk/model: AUDI AUDI S4
Datum toelating: 09-03-1999
Originele kleur: GEEL
Carrosserie: stationwagen
Brandstof: Benzine
Vermogen: 265 pk
Nieuwprijs: Onbekend



35 Reacties:

oranje123456789 september 25, 2015 om 16:03 # | Report | Reply

Wel, dat wisten we ergens toch al?

Capibaro september 25, 2015 om 16:17 # | Report | Reply

Mssn moeten we als protest masaal een week gaan rijden zoals in de testcyclus. #verkeersinfarct #massalevechtpartijen. Denk dat de overheden niet weten hoe snel ze hem dan aan de realiteit aan passen.

Hubert september 25, 2015 om 16:35 # | Report | Reply

@Capibaro:

Ik denk dat als iedereen netjes volgens de testcyclus zou gaan rijden, het verkeer veel vloeiender doorstroomt.

mulsanne september 25, 2015 om 17:37 # | Report | Reply

@Hubert: niet altijd
Snelheid heeft ook met tijd temaken , dus als er veel autos op een weg zitten met lage snelheid krijg je minder doorstroom
Met 120 krijg je dus minder kans op file als dat je 80 rijdt
Bij 120 gaan er meer autos over het zelfde stuk weg

jpoers september 25, 2015 om 20:23 # | Report | Reply

@mulsanne: dat is niet helemaal waar, als je de 2 seconden regel aan houdt is de doorstroom bij 80km/h hoger dan 120 simpel wegens het feit er meer auto’s de strekkende meter rijden.

E34M5Touring september 25, 2015 om 16:19 # | Report | Reply

Die arme auto, die denkt ook, who da fuck heeft mij gekocht… Toch leuk dat je daadwerkelijk resultaat ziet, of was dat het punt dat de ECU de cyclus herkende.. 🙂 :p

knipperlichtje september 25, 2015 om 16:26 # | Report | Reply

Vreselijk saai, maar ook vreselijk interessant. Maar hoe dicht kwam de boordcomputer nou bij het opgegeven verbruik?

WoutH september 25, 2015 om 16:30 # | Report | Reply

Leuk om te zien! Had echter wel verwacht dat wouter op het laatst nog ff VOL weg zou trappen :p

st33fie september 25, 2015 om 16:40 # | Report | Reply

Welke retard heeft dit ooit bedacht ?

clarkson september 25, 2015 om 18:40 # | Report | Reply

@st33fie: AB redactie. Interessant filmpje he?!

st33fie september 25, 2015 om 19:12 # | Report | Reply

@clarkson: 13min en 48sec die ik nooit van mijn leven meer terug krijg
wat eenmaal gezien is kan nietmeer ontzien worden ;-(
maar deze test strookt natuurlijk wel volledig met de realiteit

e1000bmw523i september 25, 2015 om 22:54 # | Report | Reply

@st33fie: je klikt toch zelf om het filmpje te bekijken en het dan ook daadwerkelijk volledig af te kijken…?

clarkson september 26, 2015 om 09:39 # | Report | Reply

@st33fie: Dan ga je vanavond een kwartiertje later naar bed. Alsjeblieft hierbij heb je je stukje leven terug,.

trustmeiamanengineer september 25, 2015 om 16:42 # | Report | Reply

Ik heb die test op de uni ook gereden, op de rollerbank. Heel lastig om dat profiel exact te volgen. En vooral mega traag…. Accelereren en remmen met een fluwelen voet. Autofabrikanten hebben speciale mensen in dienst die de test op de meest gunstige manier kunnen afleggen.
Er moet gewoon een nieuwe, realistische test komen, gecontroleerd door een speciale instantie. Dan zijn veel van de problemen van nu opgelost.

ghost september 26, 2015 om 10:13 # | Report | Reply

@trustmeiamanengineer: ik vind dat de overheid zelf schuld aan heeft. Elk jaar strengere uitstooteisen, elk jaar duurdere bpm obv uitstoot. Denk even aan Opel en OPC modellen, een Astra OPC was dacht 46k door hoge uitstoot en dus hoge bpm. Golf GTi performance daarentegen was 35k doordat die uitstoot stukken lager lag. Of het nou klopt of niet, het wordt fabrikanten gewoon onmogelijk gemaakt om leuke auto’s te leveren tegen redelijk verbruik, uitstoot en een leuke prijs.

stame september 25, 2015 om 16:44 # | Report | Reply

Zijn er mensen die dit echt interessant vinden? Groot geworden door zo snel als mogelijk naar de 100 of richting de topsnelheid van de snelste auto’s te gaan, en nu zo’n een zaaddodend filmpje als dit. Snap dat jullie een breed publiek willen aanspreken, maar ik ben de identiteit van Autoblog een beetje kwijt..

reistje september 25, 2015 om 16:46 # | Report | Reply

Dat het op een rollenbank is is logisch. Anders zouden ze op een berg staan te wachten tot het warm is en het liefst met windkracht 10 in de rug… De acceleratie is heel erg langzaam, hoewel je natuurlijk niet moet vergeten dat de bedoeling wel is dat je zuinig rijd.

Maar goed straks gaan we over op de WLTP cyclus die BETER is hoewel ik mij sterk afvraag hoe realistisch die is.

lekbak september 26, 2015 om 08:01 # | Report | Reply

@reistje: de bedoeling is niet om zuinig te rijden. De bedoeling is om te kijken hoeveel een auto verbruikt bij realistisch doch tamelijk zuinig gebruik. Dit is onmogelijk zuinig en totaal niet realistisch.

Pallas september 25, 2015 om 16:46 # | Report | Reply

Te gek filmpje over belachelijke cyclus.In welk universum is dit een reflectie van de werkelijkheid?

maxpower september 25, 2015 om 17:31 # | Report | Reply

Er is niets fundamenteels mis met de test. De doordat de test in een geconditioneerde omgeving wordt uitgevoerd, is de test voor elke auto het zelfde. De testuitslagen zijn prima met elkaar vergelijkbaar.
Als je er voor kiest om sneller te rijden/accelereren is het logisch dat de auto meer brandstof verbruikt!
Mocht er sneller gereden/geaccelereerd worden tijdens de test, zal de CO2 uitstoot toenemen. De belasting die bij aanschaf van een auto betaalt dient te worden, is afhankelijk van de CO2 uitstoot. Mocht de test veranderen, zal deze belasting ongetwijfeld stijgen! stop eens met de kritiek op deze test methode, voordat dit alleen maar weer extra geld gaat kosten!

Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde snelheid van auto’s in Nederland 34km/h bedraagt, dus eigenlijk is de snelheid in de test correct!

lekbak september 26, 2015 om 07:59 # | Report | Reply

@maxpower: er is wel iets fundamenteel mis met de test. Niemand, en dan ook letterlijk niemand rijdt zo langzaam en zo zuinig. Het is goed mogelijk auto’s te ontwikkelen die iets zuiniger zijn op hogere snelheid. Iets wat ook nut heeft voor bepaalde mensen. Dat doen fabrikanten nu dus niet want niet voordelig voor de test.

Het moet gewoon een beetje realistisch zijn om nut te hebben. Dit is belachelijk.

breraa september 25, 2015 om 17:52 # | Report | Reply

-edit: schelden doe je maar ergens anders-

thomcarspotter september 25, 2015 om 18:01 # | Report | Reply

@breraa: grapje zeker?

breraa september 25, 2015 om 18:14 # | Report | Reply

@thomcarspotter: waarom zou dit een grapje zijn? Vermakelijk is bij ons misschien een hele andere definitie.

thomcarspotter september 25, 2015 om 18:54 # | Report | Reply

@breraa: waarom moet het per sé een grappig filmpje worden? AB kan ook zo nu en dan wel eens een serieus item maken.

breraa september 25, 2015 om 19:21 # | Report | Reply

@thomcarspotter: ik zeg niet dat het een grappig filmpje moet zijn, tussen vermaak en grappig zit heel wat verschil

cpp1 september 25, 2015 om 18:27 # | Report | Reply

Wat was het gemiddelde verbruik nou en hoeveel week het af van het opgegeven verbruik? Wel grappig eigenlijk, ga dit ook een keer doen. Heb een vergelijkbare auto maar de de Rs4 B5.

giogiorgio september 25, 2015 om 19:19 # | Report | Reply

Interessant filmpje.

Jetlag september 25, 2015 om 20:41 # | Report | Reply

Ben het met MAXPOWER eens.
Uitgaande dat de NEDC-testcyclus de spelregels zijn, gaat iedereen eraan voorbij dat de autofabrikanten zelf, de spelregels bedacht hebben… Maar deze zijn wel voor elk merk en motortype gelijk (ook PHEV dus)
Komt nog eens bij, dat de bedoeling is om de (maximale) zuinigheid aan te geven en niet de dagelijkse realiteit. Het is dus een kip-en-het-ei-verhaal.
Als je in de dagelijkse praktijk niet in de buurt van de fabriekscijfers komt, moet je misschien je rijstijl aanpassen.

Jetlag september 25, 2015 om 20:44 # | Report | Reply

@jetlag: …de autofabrikanten zelf, de spelregels NIET bedacht hebben…

Jetlag september 25, 2015 om 20:43 # | Report | Reply

Oja
@ Wouter: Ik zal je nog ff twee dingen verklappen.
1. De test wordt normaliter door een robot “gereden”.
2. De rollenbank kent ook instellingen, die hoogteverschillen simuleren… 😉

spylegion september 26, 2015 om 00:43 # | Report | Reply

Conclusie;
Autofabrikanten moeten meer tweemotorige auto’s gaan bouwen om aan de CO2 norm te voldoen op hun totale productie en consumenten moeten meer gaan betalen omdat de auto’s meer levensgassen voor de boompjes uitstoten.
(De echt vervelende stofjes worden niet belast)
Leuke S4 btw.. 🙂

marc94 september 26, 2015 om 02:06 # | Report | Reply

Als ik zo rijd komt mijn turbo nieteens boven wastegatedruk uit. Ik vond het wel leuk om te zien. Ik wist dat het langzaam was, maar een beeld er van had ik nog niet. Gaat compleet nergens over. Als je zo rijd word je links en rechts ingehaald en nog terecht ook.

Alfarobert september 26, 2015 om 10:20 # | Report | Reply

Als je zo 10km moet rijden val je halverwege in slaap.Zeer vermoeiend.Is dit opgezet speciaal voor Audi?Die adviseren dus om een ouwe Citroen 2CV te kopen(De EEND,ja).

jolig september 26, 2015 om 13:42 # | Report | Reply

Voor mij staat dit wel ver van de waarheid af, maar voor de gemiddelde westerling zou dit toch herkenbaar moeten zijn. Of zijn al die klachten over files toch gebakken lucht?

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.