FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Video: Een wiel afschieten met een airbag

mauritsh Gepost op 03-10-2015 om 8:32 12.150 views | 12 reacties

Garantie voor een hoop fun. En schade.



12 Reacties:

jrn85 oktober 3, 2015 om 08:42 # | Report | Reply

😂

almera-ga16det oktober 3, 2015 om 08:58 # | Report | Reply

Haha google maar eens airbag prank, kan deze zo op de stapel

lekbak oktober 3, 2015 om 09:03 # | Report | Reply

Bam! Het is dus eigenlijk een heel goed idee, maar dan wel ergens met een heel hoop ruimte.

porsche928 oktober 3, 2015 om 09:05 # | Report | Reply

Of een hoax, best zwaar een reservewiel en waarom raakt dat ding uit beeld. Of we hebben een levensgevaarlijke bom 20cm voor onze neus.

kapitein187 oktober 3, 2015 om 09:24 # | Report | Reply

@porsche928: dit is geen hoax…. test het eens uit 😉

phdg oktober 3, 2015 om 14:44 # | Report | Reply

@kapitein187: zeker geen hoax , zelf ook al geprobeerd met een wiel van een fiat Ducato. Zeker 20 m in de lucht en dan recht op een nieuwe wagen die klaar stond voor levering!

kjeld oktober 3, 2015 om 22:54 # | Report | Reply

@phdg: Video or if dodnt happen 😀

c-ad oktober 3, 2015 om 09:21 # | Report | Reply

Het moderne airbagsysteem bestaat uit een Electronic Control Unit (ECU) met een of twee airbags. Deze elektronische controle-eenheid bevindt zich meestal in het midden van de auto, tussen de passagiersstoel en het motorblok. Als de auto slechts één airbag heeft, zit de ECU vaak in het stuur.

In de auto zitten ook sensoren –in dit geval kleine versnellingsmeters– die tijdens het rijden voortdurend de acceleratie en deceleratie, de vertraging, van het voertuig meten. De sensoren sturen deze informatie naar een microprocessor. De processor bevat software met alle gegevens van de botsproeven die tijdens de testfase van het prototype zijn uitgevoerd. Daarbij gaat het om botsingen boven zo’n 25 kilometer per uur. De software is bij elk model en elk type auto verschillend.

Stikstof
Als de microprocessor van de ECU onderweg via de sensoren de schok van een botsing herkent, stuurt deze een elektrisch signaal naar het ontstekingselement in de gasgenerator van de airbag. Een extra voorziening in de ECU zorgt ervoor dat het signaal ook effect heeft als onverhoopt de accu uitvalt. In de gasgenerator zit natriumazide in korrelvorm. Deze korrels komen tot ontbranding en produceren voornamelijk stikstof. Dat gas staat onder een druk van 2 tot 3 atmosfeer, vergelijkbaar met de spanning in de band van de auto. Die druk breekt het stuurhuis of een ander omhulsel open en een nylon zak komt naar buiten met een snelheid van 150 tot 200 kilometer per uur. Om te voorkomen dat bij gebrek aan ruimte de bestuurder wordt platgedrukt, zit er in de airbag een aantal gaten. Binnen 0,03 seconden is de zak volledig opgeblazen en na 0,2 seconden hij weer leeg. Ter vergelijking: één keer met de ogen knipperen duurt 0,1 seconde.

Letsel
De luchtzak heeft de afgelopen jaren het nodige stof doen opwaaien, en niet alleen in letterlijke zin. Gebleken is dat de airbag niet slechts letsel voorkomt, maar dit juist ook kan veroorzaken. Zo kunnen bij het uitklappen van de zak verwondingen aan gezicht, ogen en borstkas optreden. Bekend is ook dat diverse baby’s het leven lieten nadat zij in een zitje op de voorstoel met grote kracht een airbag tegen het hoofd kregen.

Van recenter datum zijn gehoorklachten. Het geluid van een uitklappend stootkussen heeft veel weg van een geweerschot en kan een sterkte van 150 tot 170 decibel bereiken. Dit kan tot langdurige gehoorproblemen leiden, zoals een continue hoge fluittoon.

desalen oktober 3, 2015 om 10:15 # | Report | Reply

@c-ad: volgende keer meer ‘How it’s made’ met uw favo presentator C-Ad


g40freak oktober 3, 2015 om 12:59 # | Report | Reply

@c-ad: mooie uitleg.
Lekker kort maar krachtig

jrsmoke oktober 3, 2015 om 16:35 # | Report | Reply

@c-ad: Liever een fluittoon voor de rest van m’n leven dan helemaal geen leven…

Thijsj oktober 3, 2015 om 12:16 # | Report | Reply

This is AMAZEBALLS.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.