carsbycasper Foto van de maand : BMW 635i

Video: Zoveel onzuiniger en langzamer is een VW met sjoemelsoftware

dizono Gepost op 09-10-2015 om 22:50 29.252 views | 39 reacties

Door de achterste wielsensoren los te koppelen en een trucje te doen met de alarmlichten en het gaspedaal, kun je ook de cheat mode activeren terwijl de auto gewoon op de openbare weg rondrijdt. Maar wat zijn de resultaten?

39 Reacties:

mstiic oktober 9, 2015 om 23:22 # | Report | Reply

Wat zijn de resultaten? Video wilt maar niet laden bij mij zucht

m2csl oktober 9, 2015 om 23:28 # | Report | Reply

Het verschil in verbruik lijkt dan niet groot maar als je bedenkt hoe dicht ze onder de bijtellingsvriendelijke norm zaten is het best een schandaal.
Co2 uitstoot is immers wel gerelateerd aan verbruik en we kunnen nu dus concluderen dat wij als belastingbetalers flink gedupeerd zijn door VW, de VW rijders daargelaten.

martinus oktober 9, 2015 om 23:29 # | Report | Reply

10% minder verbruik valt best mee..

arashrsf oktober 10, 2015 om 00:00 # | Report | Reply

@martinus: ja maar als je even voor de grap nederland pakt kan dat met co2 uitstoot dus zodanig verschillen dat je je voertuig in een andere bijtelling tarief kan aanbieden wat de consument kan verleiden , en kan leiden tot extra afzet. nog maar niet over overheidsubsidies enzo gesproken….

Dizono oktober 10, 2015 om 00:24 # | Report | Reply

@martinus: meer verbruik, want minder kilometers per gallon 😉

maartenoosterbaan oktober 10, 2015 om 10:34 # | Report | Reply

@martinus: probleem is alleen dat hij zegt in het filmpje dat: in NORMAL mode de fuel economy 53 MPG is, in CHEAT mode zakt dit naar 50 op het 2015 model. Maar ook van 50 naar 46 op de oudere.

In dit geval is een drop in MPG niet positief voor het verbruik. Ofwel ze gaan meer verbruiken in CHEAT modus. Kortom de reden waardoor ze minder uitstoten is dus ergens anders in te vinden dan de hoeveel brandstof die verbruikt wordt.

Of hij heeft de resultaten door elkaar gehaald, maar hij zegt hetzelfde als wat ze in beeld brengen.

bert_volders2 oktober 10, 2015 om 12:17 # | Report | Reply

@maartenoosterbaan:
Als ik me de lessen motortechniek van de HTS-A uit 1997 goed herinner is heb je als motor-constructeur de keuze: Een lage CO2 uitstoot gecombineerd met een hoge NOx uitstoot OF een hoge CO2 uitstoot gecombineerd met een lage NOx uitstoot. Vraag me de vergelijkingen niet op te stellen want scheikunde was nu niet direct mijn sterkste vak.

Het verhaal met VW gaat er om dat de NOx uitstoot veel hoger is dan beloofd. Blijkbaar is dat in de USA een heet hangijzer.

In Europa willen we ’t verbruik naar beneden hebben en dus wordt gekeken naar CO2.

maartenoosterbaan oktober 10, 2015 om 19:37 # | Report | Reply

@bert_volders2: Het zou me niets verbazen dat bij een hogere verbrandingstemperatuur andere deeltjes beter opgevangen kunnen worden en dat dit dus meer brandstof c.q. CO2 kost. Waardoor inderdaad de NOx daalt.

Ging me er meer om dat er door velen hier gezegd werd dat het verbruik van brandstof daalde in CHEAT modus en dat was duidelijk niet zo!

🙂

bert_volders2 oktober 11, 2015 om 11:55 # | Report | Reply

@maartenoosterbaan:


Ah okay 😉 . Tja, voor mij komt het dus niet helemaal als een verrassing dat het verbruik iets stijgt om de NOx-en naar beneden te brengen.

Je zou dan toch denken eigenlijk dat VW naar de VS de lage-NOx mode activeert en hier in Europa de lage CO2 mode. Maar goed, ze zullen vast hele goede redenen gehad hebben om het zo te doen. (dead-line gesteld door niet ter zake kundige managers bijvoorbeeld).

Persoonlijk denk ik dat VW dit wel weer te boven komt, ondanks die 40 / 45% hogere uitstoot.

Pallas oktober 9, 2015 om 23:32 # | Report | Reply

Weet niet zo goed waarom, maar ik vond dit een leuk filmpje. Auto’s hebben tegenwoordig geen reet meer met auto’s te maken.

Ik verlang terug naar de tijd dat mensen met verstand met software gewoon gepest werden.

racerx oktober 10, 2015 om 03:33 # | Report | Reply

@pallas: Hahahahaha!

Capibaro oktober 10, 2015 om 12:46 # | Report | Reply

@pallas: ROFL 😉

maliks oktober 9, 2015 om 23:32 # | Report | Reply

Grote bullshit! Amerika wil VW gewoon kapot makej en verdrijven pff zielig gedoe

maxx1 oktober 9, 2015 om 23:36 # | Report | Reply

@maliks: VW lekker wat geld afmaken he. Zelf snappen ze efficiency niet, geld wel

maxx1 oktober 9, 2015 om 23:37 # | Report | Reply

@maxx1: afmaken=afhandig

maliks oktober 9, 2015 om 23:44 # | Report | Reply

@maxx1: tja amerika he, iedereen kijkt maar naar amerika het begint me mateloos te irriteren. Alles wat amerika zegt of doet is goed ? Absoluut niet gwn maargoed maak me weer druk om niets. Bullshit allemaal

rossi46audi oktober 10, 2015 om 09:00 # | Report | Reply

@maliks: vag komt dit wel boven. Ook door dat kansloze amerika het land waar alles kan.. zo is toyota ook genaait door dat knaken land

toniominestrone oktober 10, 2015 om 09:19 # | Report | Reply

@rossi46audi: Ze hebben het over zich zelf afgeroepen, VAG zal het zeker te boven komen, alleen jammer voor al die werknemers die binnenkort hun ontslag brief op de deurmat zien vallen.

slickrick oktober 10, 2015 om 10:39 # | Report | Reply

@maliks: haha kapot gemaakt, doet me denken aan de DSB bank: https://youtu.be/ANUOu7pV6zg

TDI-goeroe oktober 10, 2015 om 00:11 # | Report | Reply

dus vrijwel niets aan de hand, maar de VAG-bashers ruiken hun kans.

TimD oktober 10, 2015 om 00:22 # | Report | Reply

Als die daardoor zuiniger word, dan haal ik de sensors er even af

baardmijt oktober 10, 2015 om 00:55 # | Report | Reply

@timd: Nee. De auto wordt iets trager en gaat juist méér verbruiken, maar minder NOx uitstoten.

Zou ook wel heel vreemd zijn als ie beter ging presteren, dan had VW die setting wel standaard gemaakt, denk je ook niet?

janhaag oktober 10, 2015 om 10:07 # | Report | Reply

@baardmijt: de auto wordt zuiniger met sjoelmelsoftware, kijk de film nog maar een keer.

baardmijt oktober 10, 2015 om 18:06 # | Report | Reply

@janhaag: Nee. Ik heb het filmpje al eens gezien. En ik weet wat ik zag.

pomoek oktober 10, 2015 om 01:35 # | Report | Reply

Eigenlijk vind ik het niet zo boeiend of het verbruik nu veel of weinig omlaag gaat in de sjoemel modus. De man in de video stelt de vraag die echt om een antwoord schreeuwt: Waarom hebben ze dit bij VW gedaan? Waarom zo’n stom truukje uitvoeren als ze het probleem, te hoge nox uitstoot, waarschijnlijk op een andere manier wel hadden kunnen oplossen? Daar kan ik met mijn kop gewoon niet bij.

marikoelolo oktober 10, 2015 om 07:11 # | Report | Reply

@pomoek: Zo hoeven ze geen dure hardware in te bouwen die voor dezelfde resultaten zorgt.

pomoek oktober 10, 2015 om 01:36 # | Report | Reply

wel goed dat het getest is overigens, meten is nu eenmaal weten…

FelixF oktober 10, 2015 om 10:11 # | Report | Reply

@pomoek: Meten is idd weten. Maar de resultaten van “Wij denken dat als we x en y doen, de cheat mode geactiveerd wordt” zorgt dat het allemaal met een korrel zout te nemen is.

Visje66 oktober 10, 2015 om 07:04 # | Report | Reply

Grote bullshit? VW heeft hier gewoon keihard de boel lopen flashen, willens en wetens. Je moet wel een hele grote VAG bril op hebben wil je het nog voor ze opnemen na wat ze hiermee flikken.

Dit kost, en gaat ze nog veel meer kosten. De sancties/boetes, imagoschade, kosten om alles weer op de rails te krijgen, het kan zomaar eens kopje onder worden.

blo3to3t oktober 10, 2015 om 19:25 # | Report | Reply

@Visje66: flashen? Op je dikke firmware jonguh :p

bruine oktober 10, 2015 om 07:22 # | Report | Reply

@visje66:
Het zal ze inderdaad (terecht) heel veel geld gaan kosten. Ik denk echter niet dat Duitsland ze kopje onder zal laten gaan, VAG = 2 a 3 % van het bnp van Duitsland, economisch zou dat dus een bijzonder grote ramp zijn. Volgens mij gaan ze een paar zondebokken achter tralies zetten (in navolging van de politie inval van donderdag) en dan is het zogezegd het werk van enkele individuen en is VW gerechtelijk misschien gevrijwaard van al te grote schadeclaims, scheelt weer wat jobs en zo.

tfsi oktober 10, 2015 om 08:44 # | Report | Reply

Er komen nog veel meer merken aan bod. Ze gaan nu alles testen. Vag kan de klap hebben maar Psa gaat koppie onder en zij doen het ook let maar op.

m550d oktober 10, 2015 om 10:28 # | Report | Reply

@tfsi: uiteraard komen andere merken nog aan bod. De hele industrie doet het. De één alleen iets minder opzichtig dan de ander.

audirs3 oktober 10, 2015 om 10:02 # | Report | Reply

Ik vind de afname van acceleratie en verbruik nog best meevallen. Maar wat je niet ziet, is de 400% toename van NOx uitstoot. Vooral dat laatste is een heet hangijzer in de VS waar de diesels en benzine motoren aan dezelfde normen moeten voldoen.

janhaag oktober 10, 2015 om 10:24 # | Report | Reply

Als de overheid eens iets zou doen aan de brandstof zelf. Het is mogelijk een diesel te produceren die minder uitstoot, onafhankelijk van de motoren. Het bewijs hiervoor dat dit kan is al geleverd. Toevoegen Aceton 1/2 % of Adblue of frituurvet, of gebruik vpower waar ook wat andere bestanddelen inzitten. Als de overheid aan de brandstof ook eens eisen stelt dan helpt dat.

Scarface oktober 11, 2015 om 11:44 # | Report | Reply

@janhaag: Ja dat klopt van die aceton. Heb ik een paar keer zelf getest met diesel. Ben ermee gestopt omdat het zo’n gekloot is. Jammer dat de oliemaatschappijen het er zelf niet indoen.

Voor de geïnteresseerden: het schijnt dat toevoegen van aceton de oppervlaktespanning van diesel verlaagt, waardoor het beter verstuift en daardoor beter verbrandt.

Didixtr oktober 10, 2015 om 13:48 # | Report | Reply

De Volkswagen-groep heeft nauwgezet bepaald om welke voertuigen het gaat. Op basis van de meegedeelde chassisnummers stellen wij vandaag vast dat uw voertuig helaas is uitgerust met deze niet-conforme software.

Hoewel noch onze concessiehouders noch wijzelf op de hoogte waren van deze onregelmatigheden, betreuren wij deze situatie ten zeerste.

Zodra de Volkswagen-groep ons geïnformeerd heeft over de te volgen technische procedure, nemen wij opnieuw contact met u op. Wij herinneren eraan dat de Volkswagen-groep zich geëngageerd heeft om de kosten te dragen die voortvloeien uit de nodige interventies voor uw voertuig en garandeert dat er geen enkele impact is op de technische veiligheid of het weggedrag van uw voertuig.


En ik heb weer prijs !!!

insane39 oktober 10, 2015 om 13:49 # | Report | Reply

Goh, sinds wanneer zijn Amerikanen zo begaan met het brandstofverbruik van auto’s?! Gezien het verbruik van de gemiddelde Amerikaanse bak en hun meer dan bovengemiddeld verbruik van energiebronnen, komt hier toch een bepaalde woord bij me op: HYPOCRIET

ea189 oktober 15, 2015 om 13:34 # | Report | Reply

1 Een turbo blaast lucht in een cilinder
2 als de klep wordt gesloten, zal de zuiger deze nog meer samendrukken. Door de verhoogde druk, zal ook de temperatuur verhogen.
3 Net voor de zuiger het bovenste dode punt bereikt, zal diesel onder hoge druk worden geïnjecteerd in verschillende pulsen.
4 Door de hoge druk en temperatuur, zal de diesel ontbranden, waardoor de temperatuur en druk nog verder, enorm oplopen.
5 Deze druk duwt de zuiger krachtig terug omlaag
6 Een vliegwiel zorgt ervoor dat de de zuiger blijft door bewegen. De zuiger komt eerst terug omhoog en duwt de uitlaatgassen richting turbo. Dan begint de cyclus opnieuw, en wordt de cilinder terug gevuld met gas.

Diesel ontbrand vanzelf bij hoge druk en temperatuur
Logica is hier dat de diesel beter verbrand, bij een hogere temperatuur, en een langere verbranding.
Maar het probleem bij hoge verbrandingstemperatuur, is dat stikstof (N2) in de lucht gaat oxideren tot NOx.
Dus, temperatuur wordt bewust omlaag gebracht, waardoor je dus minder energie haalt uit de diesel. Dit gebeurt enerzijds door de de dieseldruk en turbodruk te verlagen, maar vooral door uitlaatgassen terug in te brengen [EGR], waardoor je deze ook nog eens verhit, een soort naverbander.
Doch, diesel blijft veel NOx produceren, dus zijn er ook nog systemen in de uitlaat, en additieven zoals ureum.

De heilige gaal is N2 uit de lucht te filteren voor deze in de motor worden gezogen. Dat is echter nog niet mogelijk, een dieselmotor gebruikt meer dan 80l lucht per minuut.
Commerciële scheiding van N2 en O2 gebeurt door cryogene destillatie, waarbij de gassen vloeibaar worden gemaakt door ze af te koelen tot onder -183°C (101.325 kPa)
Er bestaan wel O2 enrichers, en eigenlijk snap ik niet waarom dat hier niet mee wordt geëxperimenteerd. De prestaties zullen verbeteren, de verbranding zal verbeteren, en de uitlaatgassen properder

in de lucht zit ongeveer 20% O2 en 79% N2, 1% overige gassen (CO2..)

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.