FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Video: Worden dit de nieuwe Formule 1-cockpits?

mauritsh Gepost op 15-11-2015 om 11:40 11.559 views | 31 reacties

Het enige écht kwetsbare lichaamsdeel van (bijvoorbeeld) Formule 1-coureurs blijft het hoofd. Na de crash van onder meer Jules Bianchi is begonnen met het onderzoeken van mogelijkheden om de helmen van rijders beter te beschermen. In deze video komen wat mogelijke oplossingen voorbij.



31 Reacties:

paulloper november 15, 2015 om 12:49 # | Report | Reply

Een doorzichtige koepel van acrylaat lijkt me beter voor het zicht én aerodynamica.

thalentje november 15, 2015 om 13:30 # | Report | Reply

@paulloper: gewicht ?

b00m3rang november 15, 2015 om 15:55 # | Report | Reply

@thalentje: acrylaat weegt niks. Met vormstijfheid kan je zeer sterke vormen maken zonder dikke plakaten acrylaat nodig te hebben.

RRRobert november 15, 2015 om 18:22 # | Report | Reply

@b00m3rang: acrylaat heeft één groot nadeel: lichtafbuiging. Zeker als je er een koepel van maakt, is het wereldbeeld gigantisch vertekend. Voor een straaljagerpiloot hoog in de lucht hoeft dat geen probleem te zijn, maar bij close-contact racing of een racelijn strak langs een betonnen muur of vangrail wel een dingetje om rekening mee te houden.

b00m3rang november 15, 2015 om 19:20 # | Report | Reply

@RRRobert: idd. Daar had ik niet over nagedacht. Dat is wel funest inderdaad. Ik weet van plastic met dezelfde brekingsindex als water (die bollen kan je niet zien in een bakje water). Bestaat er ook zoiets met lucht? Anders moet je idd een rollcage achtige structuur maken.

b00m3rang november 15, 2015 om 19:27 # | Report | Reply

@b00m3rang: nu ik daar meer over nadenk. Dat valt best mee. Het licht word 2 x gebroken he? Een keer bij de intrede en een keer bij het uittreden van het materiaal. Maar ik ben geen opticus dus ik heb geen idee 🙂

MrSkyline november 15, 2015 om 19:42 # | Report | Reply

@b00m3rang: Wellicht door 2 lagen op de juiste manier op elkaar te plaatsen is het effect misschien uit te sluiten. Maargoed een dergelijke koepel is niet stevig genoeg om te voorkomen wat Jules is overkomen, die klap was enorm, een koepel had weinig uit gemaakt denk ik.

b00m3rang november 15, 2015 om 20:01 # | Report | Reply

@MrSkyline: nou. Panser platen zijn ook niet erg dik, maar door de platen schuin te plaatsen is word het veel dikker voor de kogel. Zelfde bij zo’n koepel. Doordat de koepel schuin is en rond heeft hij een enorme stijfheid, en daarbij hoeft hij alleen het ding af te ketsen. Over wat jules is overkomen: dat was wel een erg harde klap ja. Maar misschien had hij het wel overleefd als een kap de initiele klap had gebroken. We’ll never know 🙁

kjeld november 15, 2015 om 19:22 # | Report | Reply

@RRRobert: De LMP1 auto’s hebben dit al lang. Geen probleem dus

b00m3rang november 15, 2015 om 20:06 # | Report | Reply

@kjeld: die kap is veel minder gebogen dan die van een potentiele F1 kap. Dus optische vervormingen zullen dus ook veel meer zijn.

kjeld november 15, 2015 om 21:14 # | Report | Reply

@b00m3rang: @RRRobert: Die problemen zijn er niet denk ik. In Formule powerboots hebben ze al jaren een cockpit window

agera november 15, 2015 om 15:04 # | Report | Reply

@paulloper: maar stel dat je crasht en de auto vat vlam, hoe kom je er dan uit? (Ook voor de oplossingen die in dit filmpje worden getoond)

b00m3rang november 15, 2015 om 15:57 # | Report | Reply

@agera: er kunnen kleine explosieven in zitten die de bouten kapot maken waarmee de beschermende constructie vast zit. (Zomaar een idee).

paulloper november 15, 2015 om 17:54 # | Report | Reply

@b00m3rang: Of je maakt de koepel afneembaar, en ja de aanhechtingspunten vormen dan een zwak punt, maar het is mogelijk.

pomoek november 15, 2015 om 17:00 # | Report | Reply

@paulloper: Dat is wat ik begreep al getest maar voldeed niet.

clarkson november 15, 2015 om 13:53 # | Report | Reply

Laten we anders de coureurs de auto van afstand bedienen vanuit de pits? Wel zo veilig.

rob5nismo november 15, 2015 om 13:55 # | Report | Reply

Nee lijkt me dat ze dan helemaal geen f.ck meer zien

rodger november 15, 2015 om 13:58 # | Report | Reply

Een paar van die stangen gaan toch echt niet de impact van een crash tegen een bulldozer opvangen?

reistje november 15, 2015 om 14:05 # | Report | Reply

@rodger: Het kan de impact in ieder geval verminderen, maar ik ben wel benieuwd van wat voor materiaal ze dan zijn.

kennone november 15, 2015 om 14:00 # | Report | Reply

Gewoon niet doen.

moveyourmind november 15, 2015 om 14:04 # | Report | Reply

Grote vraag is hoe je de coureur er na de crash eruit wilt halen. Zeker in geval van rug- of nekletsel..

Tenzij de kooi makkelijk met een pneumatische schaar te verwijderen is, maar dat kost weer extra tijd…

glennie november 15, 2015 om 14:07 # | Report | Reply

Als je hiermee met 200 per uur tegen een kraan aan rijdt ben je er net zo slecht aan toe dan wanneer die stangen er niet hadden gezeten. In de meest extreme gevallen is er uiteindelijk niks wat je volledig kan beschermen.

henkhupelschoten november 15, 2015 om 14:10 # | Report | Reply

Heel leuk, maar hoe kom je er nou in?

MARS november 15, 2015 om 14:58 # | Report | Reply

Vis de onderkant, @henkhupelschoten: ze schroeven de onderkant los…. 😁

MARS november 15, 2015 om 14:59 # | Report | Reply

@mars: vis = via

wiebe november 15, 2015 om 14:12 # | Report | Reply

Hoe wil je zo in stappen of uitstappen. Niemand daar over na gedacht ofzo?

koeckenbacker november 15, 2015 om 14:26 # | Report | Reply

Nee, alsjeblieft niet
Je kan ook doorslaan in veiligheid. Iets wat met de moderne neuzen al gedaan is naar mijn idee.

w0o0dy november 15, 2015 om 14:39 # | Report | Reply

Die boomerang met dus een open bovenkant lijkt me logischer…

pomoek november 15, 2015 om 16:59 # | Report | Reply

Most meteen aan deze denken: http://www.blastr.com/sites/blastr/files/wolverine_claws_Hugh_Jackman.jpg

vroaaar november 16, 2015 om 02:20 # | Report | Reply

Waarom niet die kraanwagens beter beveiligen? Vrachtwagens hebben bijvoorbeeld ook een beveiliging die voorkomt dat je met je auto onder een trailer terecht komt. Rondom het circuit zijn in de loop de jaren wel meer veiligheidsvoorzieningen getroffen die een impact heel goed opvangen. En anders kunnen ze in de F1 toch gewoon gesloten gaan rijden, want wat is de reden dat men vasthoudt aan een open cockpit?

sjeppie156 november 16, 2015 om 08:30 # | Report | Reply

Nee

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.