FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Video: Koenigsegg gaat de nokkenas om zeep helpen

casperh Gepost op 09-01-2016 om 13:49 16.117 views | 26 reacties

Dit is FreeValve, het systeem waarmee Koenigsegg de nokkenassen overbodig wil maken.

Locatie: Angelsom
Land: Zweden



26 Reacties:

srthellcat januari 9, 2016 om 18:53 # | Report | Reply

Koenigsegg en een 4 cilinder?

gijzerrr januari 9, 2016 om 23:47 # | Report | Reply

@srthellcat: misschien een motor om het concept mee te testen?

atteh maart 22, 2016 om 19:15 # | Report | Reply

@srthellcat: Koenigsegg was dit concept aan het testen op, ik geloof, een Saab. Weet niet of dit ook een 4 cilinder blok was, maar zou best wel eens kunnen!

abcde maart 22, 2016 om 22:19 # | Report | Reply

@atteh: klopt inderdaad, ze hebben een test Saab die al 2.5 jaar rijdt met deze techniek zonder problemen. Meer info in deze video: http://youtu.be/Bch5B23_pu0

mrrallycross januari 9, 2016 om 23:57 # | Report | Reply

Ben erg benieuwd hoe dit in het echt loopt

raym januari 10, 2016 om 09:52 # | Report | Reply

Wel mooi zo’n relatief klein merk met zulke nieuwe technieken komt.

sracert maart 22, 2016 om 19:08 # | Report | Reply

Oude wijn in nieuwe pneumatische klepbedienings zakken uit de F1(RenaultV-10)

dondeboer maart 22, 2016 om 19:20 # | Report | Reply

@sracert: multiair van Fiat en Valvetronic van BMW werken ook (globaal) via dit principe.

phdg maart 22, 2016 om 19:36 # | Report | Reply

@dondeboer: beide systemen die je noemt werken totaal anders. Ze werken alle twee nog altijd met een nokkenas en er komt ook geen perslucht aan te pas

Al_caPino maart 22, 2016 om 19:40 # | Report | Reply

@dondeboer: Zowel de multiair van Fiat als de Valvetronic gebruiken nog steeds een nokkenas om de timing te bepalen. Daarnaast een stukje elektronica om de klepuitslag te bepalen.

lincoln maart 22, 2016 om 19:09 # | Report | Reply

Zou zomaar een revolutionaire vinding kunnen zijn ..

Distributiesnarenfabrikant helemaal verdrietig ..

roadrage78 maart 22, 2016 om 19:38 # | Report | Reply

Wat een heerlijk innovatief bedrijf is het toch!

bergmm maart 22, 2016 om 20:08 # | Report | Reply

Heeft wel veel weg van een Commonrail systeem, de zelfde soort aansturing, maar dan klepbediening ipv. brandstof inspuiting ..

Op deze manier wel makkelijk om de klepbediening met grote variabelen te maken.

reistje maart 22, 2016 om 20:11 # | Report | Reply

In een woord geweldig. Ik ben altijd verbaasd geweest dat dit niet al lang bestaat.

Het biedt enorme voordelen!

Al_caPino maart 22, 2016 om 20:12 # | Report | Reply

Minder bewegende delen betekent minder slijtage. Helaas betekend elektronica weer andere problemen.
Misschien zien we het in de opvolger van de Regera

bmwe81 maart 22, 2016 om 20:15 # | Report | Reply

Dit filmpje bestaat al een tijdje, oud nieuws dus.

macready maart 22, 2016 om 20:33 # | Report | Reply

Renault had dit al in de jaren ’80 op z’n F1 V6 Turbo en later (nog succesvoller) op de N/A V10. Daarna volgden anderen en de MotoGP.

Hupke maart 22, 2016 om 21:18 # | Report | Reply

@macready:
Koenigsegg is hier al wel een paar jaren mee zoet, heb het hier in de week nog vermeld.

Je hebt overigens gelijk en ongelijk.
Ja ze gebruikten gasveren, nee dit systeem is toch vernieuwend.

ds3thp maart 22, 2016 om 21:13 # | Report | Reply

Ontzettend mooie techniek.
Dit betekent dat je gewoon op ieder willekeurig moment zowel de timing als de lift kunt bepalen.

tjorque maart 22, 2016 om 21:16 # | Report | Reply

Er zijn ook al jaren geleden fabrikanten geweest die soortgelijke oplossing met elektromagnetische klepbediening onderzochten… Ik vraag me af waarom dat niks is geworden

thisguy maart 22, 2016 om 21:36 # | Report | Reply

@tjorque:
De techniek om een dergelijke klepsturing snel genoeg te maken in een compact genoeg pakketje was gewoonweg nog niet beschikbaar. Er zijn de laatste jaren op het gebied van motion control enorme stappen gemaakt waardoor dit soort dingen nu mogelijk zijn.

Wat_een_gezeik maart 22, 2016 om 21:41 # | Report | Reply

Concept bestaat al verschillende jaren in de auto en motorsport. Leuk als ze dit op een straat auto gaan gebruiken.

suheyl maart 22, 2016 om 22:53 # | Report | Reply

Gave techniek hoor! Benieuwd of dit echt mainstream wordt. Klinkt alsof de techniek redelijk simpel is, maar erg effectief. Petje af voor Koenigsegg!

kennone maart 22, 2016 om 22:58 # | Report | Reply

Niks voor Renault want elektronica

ikkee maart 22, 2016 om 23:59 # | Report | Reply

Ik neem aan dat je Angelholm bedoeld, ipv Angelsom?

deboes maart 23, 2016 om 22:11 # | Report | Reply

scheepsmotoren hebben dit al een jaar of 10

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.