FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Video: BMW 320d vs 330e review

robbert01 Gepost op 07-03-2016 om 15:55 20.206 views | 26 reacties

De 330E heeft het niet makkelijk, want hij komt net te laat op het bijtellingsfeestje. Pas in 2016 werd de plugin versie van de 3-serie goed leverbaar, maar dat betekent wel dat de bijtelling geen 7%, maar 15% is. Dat het grote financiële voordeel verdampt is, lijkt ook de BMW importeur zich te beseffen. Met een vanafprijs van zo’n 44 mille is de 330E ongeveer net zo duur als de 320D en heel scherp geprijsd ten opzichte van andere benzinevarianten van de 3-serie.

Onder de motorkap huist er bij de 330E een viercilinder benzinemotor met TwinPower Turbo-techniek en 184 pk. De elektromotor levert nog eens 65 kW (88 pk), voor een totaalscore van 252 pk en 420 Nm koppel. Daarmee wordt de 190 pk sterke 320D makkelijk verslagen en het maakt de 330E ook een oprecht snelle jongen. De 0 tot 100 doet de plugin hybride 3-serie in 6,1 seconden, terwijl de topsnelheid 225 km/u bedraagt.

Land: Nederland



26 Reacties:

mout maart 7, 2016 om 16:14 # | Report | Reply

Goed verhaal. Maar dan vooral omdat je als kijker merkt dat jullie als petrol-heads eigenlijk met tegenzin vaststellen dat de 330 E gewoon wint. Van prestaties tot geluid, van verbruik tot prijs: het is echt zoeken naar redenen om voor de 320 D te gaan.

mzonneveld maart 7, 2016 om 17:05 # | Report | Reply

@mout: Voor mensen die wel afstanden rijden…

undifined1 maart 7, 2016 om 17:09 # | Report | Reply

@mout: qua brandstofkosten wint de diesel natuurlijk makkelijk, in de praktijk neemt zon diesel waarschijnlijk makkelijk 1/18 oid terwijl zon benzine waarschijnlijk moeite heeft om 1/14 te halen, wat dan ook nog eens benzine is. Tenzij je natuurlijk alleen maar korte stukjes rijdt

slickrick maart 7, 2016 om 18:09 # | Report | Reply

@mout: Tja, wat dacht je van souplesse…..de 320d heeft bij pakweg 1750 toeren al zijn max koppel, terwijl je de benzine variant in de toeren moet janken om het vermogen los te krijgen, de reikwijdte is veel groter, en is de 320d bovendien al jaren favoriet in de 2e hands markt, dus restwaarde zal acceptabel zijn. Een 2e hands plugin hybrid heeft toegevoegde waarde t.o.v. een 320i met hetzelfde blok…

slickrick maart 7, 2016 om 18:10 # | Report | Reply

@slickrick: lees: weinig tot geen toegevoegde waarde

humpyourdog maart 7, 2016 om 18:59 # | Report | Reply

@slickrick: wat een brakke vergelijking weer om diesel koste wat het kost in het voordeel te trekken. je vergelijkt koppel met vermogen… even de feiten: de benzinemotor in de 330e levert zijn max koppel van 290 nm al vanaf 1350 tpm en daar komt dan nog eens de elektromotor bovenop, max pk op 5000 rpm (en dat zijn er een flink stuk meer). de diesel levert max koppel op 1750 tpm en zijn max pk op 5000. Denk dat het dus best aangenaam rijden is in de 330e.

Off topic: nooit begrepen wat mensen zo aangenaam vinden aan diesel, het stinkt en walmt, het is laf bovenin het toerengebied, het klinkt niet lekker, het is ongezonder, onderhoudskosten en aanschafprijs zijn duurder, het klinkt voor geen meter,…

humpyourdog maart 7, 2016 om 19:00 # | Report | Reply

@humpyourdog: correctie: 320d max pk op 4000 rpm

eelco74 maart 7, 2016 om 19:29 # | Report | Reply

@humpyourdog: ik mag niet hopen dat je boekhouder bent, want het antwoord staat al ergens in de comments en ook in het filmpje. Met de diesel rij je op een tank makkelijk naar Oostenrijk. Dat haalt de plug-in voor geen kant. Dus in alle rust veel kilometers, diesel. Veel korte afstanden is de plug-in.

Met de komst van de benzine turbo motoren is het voordeel van diesel wat mij betreft ook veel minder geworden.

slickrick maart 7, 2016 om 19:39 # | Report | Reply

@humpyourdog: tja, dat koppel van de elektromotor is leuk maar na circa 30km is die op en dan rij je een 320i met lege accu’s, en een lager koppel.

Ik vind het comfort, de rust, souplesse en de trekkracht van een diesel heerlijk…

phdg maart 7, 2016 om 19:53 # | Report | Reply

@slickrick: moest je het nog niet weten, de batterijen worden ook al rijdend opgeladen. Elke keer je remt bijvoorbeeld…

slickrick maart 8, 2016 om 09:58 # | Report | Reply

@phdg: Dat weet ik , dit heet recuperatie, Maar ik vraag me af of jullie wel eens in z’n auto gereden hebben ? Ik toevallig wel in de Mercedes C350e en de Lexus RX hybrid, met dit systeem, en ik kan je vertellen dat het in de praktijk vies tegen valt. Beide eigenaren klagen dat het verbruik een stuk hoger is dan opgegeven en het recuperatie systeem tegen valt. Verbruik van die Mercedes C350e is even hoog als van een BMW 320i (E90).

Op papier lijkt alles prachtig maar de praktijk wijst vaak anders uit……maar dit zijn wij gewend van de autoindustrie.

Ik vind z’n plug in hybride een enorm geforceerde auto, iets wat alleen (zakelijk) gekocht wordt voor de bijtelling. In Nederland rijden meer hybride auto’s dan in Duitsland (grootste auto markt van E.U) een land van 80 miljoen inwoners, dit spreekt boekdelen.

Z’n Tesla daarentegen vind ik wel interessant en innovatief, geen halfslachtige techniek maar gelijk een “gamechanger”. Alhoewel deze nog doorontwikkeld moet worden qua laadtijd en range. En ook in deze heb ik gereden en was best onder de indruk.

Ik vraag mij af hoeveel mensen die een mening hebben daadwerkelijk in deze auto’s gereden hebben…..

Deze BMW 330e heb ik helaas nog niet mogen rijden 🙂

humpyourdog maart 7, 2016 om 20:04 # | Report | Reply

@slickrick: denk wel dat BMW zo slim is geweest om de remenergie te recupereren, dus in principe heb je altijd de elektroboost wanneer je er om vraagt. Dat doen ze overigens ook al met een simpele 116i, die laadt bij het remmen de gewone batterij op en bij vollast koppelt die de dynamo los zodat alle power ten volle benut kan worden om te accelereren.

kempenaer maart 7, 2016 om 21:34 # | Report | Reply

@humpyourdog: accu’s leeg is accu’s leeg. Dan moet je volgens jou dus gaan remmen. Zijn de accu’s weer vol.
Moehaha!
De diesel is veel lekkerder. In alles superieur. Helaas in NL onbeschoft duur gemaakt.

evdw mei 22, 2018 om 12:34 # | Report | Reply

@slickrick: Ja en ook nog eens een 320i met een dikke buik vanwege het exta dode gewicht als de accu’s leeg zijn. Compleet nutteloze auto, alleen fiscaal aantrekkelijk.

dell maart 7, 2016 om 16:16 # | Report | Reply

Leuke combo, de auto’s ook.

reistje maart 7, 2016 om 16:50 # | Report | Reply

Leuke presentatie. Voor de lease natuurlijk de 330e, bijtelling is alles. Privé zou ik het zo 1,2,3 niet weten bij de 320d komt natuurlijk nog een bak met wegenbelasting.

Verder ben ik benieuwd wat het gemiddelde verbruik is in de praktijk. Al is dat natuurlijk vrij lastig om eerlijk te vergelijken.

mrrallycross maart 7, 2016 om 17:09 # | Report | Reply

Doe mij die 320d maar

kimholland maart 7, 2016 om 17:26 # | Report | Reply

Prachtige LED techniek!

spidermann maart 7, 2016 om 17:30 # | Report | Reply

Trekgewicht van de 330e is nihil. Ik weet dat veel AB lezers een hekel hebben aan sleurhutten, maar voor mij is het dus eenvoudig. Overigens mag mijn V60 plugin tot 1800 kg trekken.

tjorque maart 7, 2016 om 20:08 # | Report | Reply

@spidermann: daar trek ik me niks van aan hoor, trekken doe ik toch 😜

mout maart 7, 2016 om 23:17 # | Report | Reply

@tjorque: Met trekkjracht als naam had ik daar geen moment aan getwijfeld.

v60germany maart 7, 2016 om 20:18 # | Report | Reply

Leuke test, moet wel zeggen dat de prijsvergelijking qua autowaarde duidelijk is, maar vergeet men niet wat extra kosten bij de 330e?

Laadmodule en installatie hiervan b.v.? Bij mijn V60 D6 betaalde mijn werkgever dit volledig, maar de zelfstandige die thuis en op de zaak laad, komt op dubbele waarde in deze. Ondanks eenmalige kosten en aftrekposten, leased men dit natuurlijk (meestal) niet mee. Even meetellen in de 330e prijs…

petrolicious maart 7, 2016 om 20:31 # | Report | Reply

Als ze ook een touring uitbrengen is de 330e mijn volgende lease, anders hou ik het wel bij een 320D touring of Volvo V60 D4.

meridian maart 7, 2016 om 20:56 # | Report | Reply

Hoeveel moet je nu per maand ongeveer bruto verdienen om een van deze modellen te mogen uitkiezen?

thomasthomas maart 7, 2016 om 20:58 # | Report | Reply

Heb zelf ook een 320d ik vind het nog steeds een geweldige auto. Super Zuinig en sterk zat en heerlijke actieradius. Topper.

subzero079 maart 8, 2016 om 21:49 # | Report | Reply

Heb er ook een. Automaat is wel een must. Combi van dit blok met de 8 traps automaat is wel perfect. Heb proefgereden met alle concurrenten, maar als je een beetje van sturen houdt, zijn die eigenlijk geen partij. Ik hoop dat mijn volgende een 330e is, maar dan het nieuwe model.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.