FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Foto's: De volslagen willekeur en onzinnigheid van de Rotterdamse milieuzone


nicolasr Gepost op 15-03-2016 om 20:04 19.783 views | 63 reacties

Met deze walmende taxi mag je naar binnen. Maar met een youngtimer op LPG moet je buiten wachten. Belachelijk!

Locatie: Rotterdam
Land: Nederland

Kenteken: 04-LDV-8
Merk/model: TOYOTA TOYOTA AVENSIS
Datum toelating: 09-04-2010
Originele kleur: ZWART
Carrosserie: MPV
Brandstof: Diesel
Vermogen: 150 pk
Nieuwprijs: 45.880 Eur. (12.821 Eur. BPM)



63 Reacties:

wimbraber maart 15, 2016 om 20:43 # | Report | Reply

Klopt, die milieuzone is eigenlijk op bijna niks gebaseerd, alleen op het ‘feit’ dat volgens de overheid elke oudere auto als 1992 slecht is voor het milieu. Wat totaal niet waar is.
Zou zelf heel graag een E28 bmw 5 serie kopen als eerste auto, maar dat is haast niet te doen omdat ik zovaak in Rotterdam kom en er vlak bij woon, in de stad heb je er dus niks aan…

lekbak maart 16, 2016 om 06:14 # | Report | Reply

@wimbraber: helaas is het nog veel te onbekend. Maar met katalysator kan je er gewoon in. Moet je de toevoegen u9 of e2 hebben.

Die katalysator kan je bij een hoop auto’s ook later toevoegen. Hoe het dan precies werkt weet ik niet maar ik heb gehoord dat je via een bovag garage kan regelen dat de gemeente dat accepteert. Moeite van onderzoeken waard!

wimbraber maart 16, 2016 om 10:00 # | Report | Reply

@lekbak: oh daar zal ik eens verder in duiken, bedankt voor de info!

dampu020 maart 16, 2016 om 10:01 # | Report | Reply

@wimbraber: zo werkt politiek vriend

parker maart 16, 2016 om 16:27 # | Report | Reply

@wimbraber: populistische prietpraat: vanaf 1992 gold de Euro-1 emissieswetgeving, alle per 1 jan 1992 verkochte auto’s in de eurozone moesten daaraan voldoen. Je dacht dat 1992 het resultaat was van wat bingo-nummertjes samenvoegen?

rpolo maart 15, 2016 om 21:21 # | Report | Reply

Die “rook” is vaak condens bij lpg auto’s. Niks vies aan.

bartteeuwen maart 15, 2016 om 23:32 # | Report | Reply

@rpolo: Uuhm, dit is een diesel?

vroaaar maart 16, 2016 om 00:26 # | Report | Reply

@bartteeuwen: aan de kleur van de walm te zien gewoon condens. Ook diesels hebben dat bij koud weer.

nicolasr maart 16, 2016 om 06:11 # | Report | Reply

@vroaaar: dit was geen condens. Ik reed erachter en het was echte dikke oliewalm. Bij condens had ik de foto natuurlijk niet genomen.

lekbak maart 16, 2016 om 06:16 # | Report | Reply

@nicolasr: ziet er inderdaad wel meer uit als vocht. Lekke kop wellicht?

nicolasr maart 16, 2016 om 07:02 # | Report | Reply

@lekbak: de rook stonk naar olie. Die herkenbare geur.

stephane8200 maart 16, 2016 om 06:42 # | Report | Reply

@vroaaar: het valt mij op dat Toyota diesels (Avensis, Corolla) vaak wel echt roken. Die motoren zijn niet echt zuiver om het zo te noemen.

dondeboer maart 16, 2016 om 07:47 # | Report | Reply

@stephane8200: toch hangen in veel Toyota’s BMW motoren, zouden geen slechte blokken moeten zijn.

coffeecup maart 16, 2016 om 08:32 # | Report | Reply

@dondeboer: Google eens op Toyota 2.2 diesel en huiver…
Vooral de in de Avensis periode gebruikte diesels zouden in een gemiddelde Audi-grap niet misstaan!

stephane8200 maart 16, 2016 om 17:15 # | Report | Reply

@coffeecup: dat bedoelde ik dus.

hight96 maart 16, 2016 om 09:10 # | Report | Reply

@dondeboer: Haha, ik heb een tijdje een Landcruiser gehad. De 120 serie met 3.0 diesel. Beest van een motor, maar met hard wegscheuren bij het stoplicht was het gewoon lachen, de auto’s achter mij waren gewoon niet meer zichtbaar door de zwarte rook.

bmwtouring maart 16, 2016 om 20:47 # | Report | Reply

@dondeboer: In welke Toyota’s dan???

TimD maart 16, 2016 om 10:18 # | Report | Reply

@stephane8200: die motoren zijn prima, mits ze onderhouden worden, even een feitje… Vaak zegt het meer over de persoon die erin zit, ik maak ongeveer 50.000 km per jaar, als ik een auto zie die enorm aan het walmen is ( teken van slecht onderhoud ) is het 9 van de 10 keer een buitenlander.. Begrijp mij niet verkeerd, maar die geven volgens mij gewoon minder om onderhoud

mcaa maart 16, 2016 om 11:21 # | Report | Reply

@timd: wow.. just wow…

paulloper maart 16, 2016 om 18:53 # | Report | Reply

@timd: Ze gunnen gewoon de zwarte rook ook een plaatsje in de Nederlandse maatschappij.

hpchannel44 maart 16, 2016 om 01:05 # | Report | Reply

@rpolo: jij snapt hem niet lpg heeft de schoonste verbranding van allemaal en die mag er niet rijden! Nieuwe vervuilende dieselgate wel.. Slaat kant nog wal.. Ondoordacht kunnen ze bij inrichting nog niet bedenken! Hersenloos gemeente beleid!

parker maart 16, 2016 om 12:47 # | Report | Reply

@hpchannel44: LPG is verre van schoon in een oude auto, dit is een wijdverbreid misverstand

nicolasr maart 15, 2016 om 21:40 # | Report | Reply

Dat zeg ik toch?

Ik zeg dat het raar is dat deze walmende taxi er wel in mag en een youngtimer op lpg niet. Want hij walmde echt enorm.

m-tfsi maart 15, 2016 om 22:14 # | Report | Reply

Kijk @nicolasr legt de hele zere plek bloot!!
Perfect verbeeld
Nu hopen dat ze dat bij de gemeente /staat ook eens gaan zien🤔🤔
Blijft natuurlijk te laat, veel auto’s die er niet meer in mogen zijn al verkocht cq naar de sloop (behalve de liefhebbers natuurlijk)

dutchdriver12 maart 15, 2016 om 23:21 # | Report | Reply

Waardeloos voorbeeld! Milieuzone is helemaal bagger klopt. Maar deze foto heeft hier echt niks mee te maken! Dit is gewoon condens

jrsmoke maart 16, 2016 om 00:48 # | Report | Reply

@dutchdriver12: Voor zichtbare condens moet het bij een diesel al best wel koud zijn, bij 0-5 graden heb je dat slechts tot je de wijk uit bent en dan zie je er al niks meer van. En dan is het ook echt niet een pluim zoals op deze foto, maar gewoon een licht pufje als je een beetje normaal doet met je koude motor.

nicolasr maart 16, 2016 om 06:12 # | Report | Reply

@dutchdriver12: gast. Als je maast me had gezeten had je gezien en geroken dat dit Geen condens was, maar walmende olie rook. Zoals ik al zei, bij condens had ik de foto nooit gemaakt.

dutchdriver12 maart 16, 2016 om 17:51 # | Report | Reply

@nicolasr: gozer, wat is de kleur van walmende olie rook?

nemus maart 15, 2016 om 23:31 # | Report | Reply

Moet iets met die Avensisen zijn. De mijn rookt de laatste tijd ook zoveel. Volgens de dealer is dat het regenereren van de katalysator. Ik vind het toch maar vreemd. Ik ben al blij dat ik niet achter mijn eigen auto moet rijden :O

RRRobert maart 15, 2016 om 23:51 # | Report | Reply

@nemus: Witte rook uit een uitlaat is inderdaad meestal het regenereren van de katalysator (de Avensis staat er volgens mij zelfs om bekend), soms is het een kwestie van condensuitstoot (auto net gestart, uitlaat nog koud) en heel soms is het een lekkende koppakking (maar dan een weeïge, wat zoetige lucht en vaak véél meer witte rook).

Je moet je pas echt zorgen gaan maken bij blauwe rook (= hoog olieverbruik) of zwarte rook (= onvolledige verbranding en dus roetvorming). Zwarte rook kan ook wel eens een signaal zijn dat een auto gechipt is: dan zie je soms een zwart pluimpje bij iedere keer dat zo’n auto opschakelt.

SimonMc maart 16, 2016 om 00:51 # | Report | Reply

@RRRobert: Witte rook, gepaard met veel stank, kan ook een symptoom zijn van een slechte compressie.

roppp maart 16, 2016 om 04:03 # | Report | Reply

@SimonMc: of een nieuwe paus.

jorritgroen maart 16, 2016 om 06:49 # | Report | Reply

@roppp: 1 😀

parttimeautospotter maart 16, 2016 om 13:29 # | Report | Reply

@roppp:

reistje maart 16, 2016 om 00:23 # | Report | Reply

@nemus: Ze staan inderdaad niet bekend als de beste diesels. Hebben vrij veel problemen met onder andere het roetfilter.

jrsmoke maart 15, 2016 om 23:32 # | Report | Reply

Als ik mijn TDI uit 2012 een bepaalde tijd geen grote afstanden geef en alleen in de buurt blijf en het is tijd voor de regeneratie van het roetfilter kan je je lol op.

Dan is het walmen van deze foto daar nog niks bij en volgens alle regeltjes heb ik een zeer schone diesel.

Ik geloof niet in al die milieutoestand.

EdGaR maart 15, 2016 om 23:44 # | Report | Reply

Foto van de maand.

jasperd maart 16, 2016 om 00:39 # | Report | Reply

En naast die paal staat een dieselgenerator om dat bord te laten werken. Typisch Nederland

boomhauwer maart 16, 2016 om 16:54 # | Report | Reply

@jasperd: schitterend opgemerkt!

reistje maart 16, 2016 om 01:06 # | Report | Reply

Dit lijkt mij gewoon condens/regeneratie. Niet dat ik de milieuzone wil verdedigen want ik ben tegenstander.

Maar goed ik leef nog in 1980 toen een goede degelijke en leuke auto hoofddoelen waren en emissies een bijzaak. Nu is het hoofddoel een theoretisch schone auto en de rest is bijzaak. Alles moet maar gezond en veilig blablabla.

nicolasr maart 16, 2016 om 06:40 # | Report | Reply

@reistje: het was geen condens. De hele straat stond blauw/wit door stinkende walmende rook.

hpchannel44 maart 16, 2016 om 01:11 # | Report | Reply

Geen foto voor nodig! Feit is dat lpg schoonste verbranding hebben en die mogen er ook niet in! En die vieze dieselgate auto’s die 10 keer meer schadelijk uitstoot hebben wel.. Gewoon ondoordachte regel van gemeente bestuur die te veel verdienen en er geen klote verstand van hebben..

pinut187 maart 16, 2016 om 04:44 # | Report | Reply

Goed getimed!

martijn11 maart 16, 2016 om 06:58 # | Report | Reply

Dat bord is vast gemaakt door mensen die eerst bij volkswagen hebben gewerkt

spot007 maart 16, 2016 om 07:15 # | Report | Reply

Dit zegt toch helemaal niks? Hooguit dat alle auto’s verboden moeten worden in de miliezone

parker maart 16, 2016 om 07:29 # | Report | Reply

Zucht… Cat-loze Youngtimers en oldtimers op LPG zijn ook zwaar vervuilend, de Nox uitstoot is giga.. Genoeg onderzoek dat dit aantoont. Oprotten dus uit de mileuzone met die ouwe troep, volkomen terecht.

guusboum maart 16, 2016 om 10:31 # | Report | Reply

@parker: oldtimers op LPG vervuilend? Je weet dat de brandstof zelf een stuk schoner is dan benz of diesel? Wel meer noX dan benzine, minder dan diesel. Over het algemeen beter voor het milieu dan benzine of diesel. Ben benieuwd naar die onderzoeken van je.

mout maart 16, 2016 om 11:27 # | Report | Reply

@parker: Hoi Parker, die stelling interesseert mij. Heb je een bron? NOx lijkt me sterk, want dat komt vooral voor bij zeer hoge compressie (zowel Diesel als bij directe injectie benzine-motoren).
Uitstoot van deels onverbrande koolwaterstoffen klinkt een stuk logischer. Maar de eerste pagina’s met zoekresultaten die ik tegenkom zijn allemaal van LPG-bedrijven, oldtimer-lobby of -forum.
Groen7 meldt dat milieudefensie het zelfs opneemt voor oldtimers op LPG. Daar kan ik op hun website overigens niks van terugvinden.

parker maart 16, 2016 om 14:54 # | Report | Reply

@mout: Ten opzichte van benzine Euro 5 voertuigen, wordt rekening gehouden met de volgende vermenigvuldigingsfactoren:
— NOx van benzine en LPG oldtimers ca. 80× hoger
— Fijnstof van diesel oldtimers 40-100× hoger

Bron: TNO, pagina 3 van dit rapport:
http://publications.tno.nl/publication/34617087/RsQEQv/verbeek-2014-brandstoffen.pdf

alles over de
Milieuzones, voor de roeptoeters hier qua stof te hoog gegrepen, maar toch: http://www.pbl.nl/sites/default/files/cms/publicaties/pbl-2012_Milieueffecten-van-oldtimers.pdf

mout maart 16, 2016 om 15:49 # | Report | Reply

@parker: Hallo Parker, jammer dat je de roeptoeter-te-hoog-gegrepen-troef speelt. Ik ben domweg op zoek naar informatie.
Nu over je bron. Pagina 3 is wel een grappige verwijzing, want die bevat slechts het colofon. Dus ben ik in de rest van het document op zoek gegaan. Mijn bevindingen:
– LPG en benzine worden soms apart genoemd, maar als het om onderzoek naar de uitstoot gaat, worden ze samen genomen. De reden hiervoor is dat de wettelijke maximum-uitstoot bij ombouw van benzine naar LPG onveranderd blijft. Je mág dus evenveel fijnstof en NOx uitstoten na ombouwen als daarvoor. (logisch – anders wordt het allemaal maar lastig) De factor 80 is het verschil in wettelijke norm bij benzine, van voor Euro I naar Euro VI.
– Er zijn en waren dus nog nooit wettelijke normen voor uitstoot LPG – behalve dat het niet slechter mag zijn dan de benzine-norm.
– Nergens wordt verwezen naar gemeten uitstoot van LPG-oldtimers.

Ik heb wel wat publicaties gevonden die raken aan het onderwerp. Zo vinden ze hier http://papers.sae.org/961170/ een 50% reductie in uitstoot – maar dat is in een auto uit ’96, en met verschillende samenstelling van de brandstof.

Al met al heb ik nog steeds geen enkele onderbouwing gezien van de stelling dat oude LPG-auto’s hoge een NOx-uitstoot hebben.
Wel zie ik dat ze om adminstratieve redenen niet onderscheiden worden van benzinemotoren.

parker maart 16, 2016 om 18:48 # | Report | Reply

@mout: die factor 80 komt uit een eerder onderzoek van TNO, zoek ik ook nog wel even op.

guusboum maart 16, 2016 om 11:43 # | Report | Reply

@parker Welke onderzoeken? Ja je hebt meer nox dan benzine, maar minder dan diesel. En het overige uitstootgehalte ligt lager dan beide. Tevens heb je een hoger octaangetal. Dus lees ze misschien nog een keer door?

tazmania maart 16, 2016 om 08:28 # | Report | Reply

Volgens mij is het gewoon condens.

vinox maart 16, 2016 om 08:28 # | Report | Reply

Is volgens mij condens, gewoon nog een koude motor. Met dit weer hebben zo goed als alle auto’s, zo wel diesel als benzine dat. Sorry, maar storm in een glas water dit.

nicolasr maart 16, 2016 om 11:05 # | Report | Reply

Voor de dertigste keer, ik reed erachter en het was geen condens. Het was stinkende, walmende rook. Daarbij was het omgeveer 10 graden, als je dan zoveel condens uitstoot, heb je ook een problem.

Nogmaals, bij condens had ik de foto niet genomen.

En dit antwoord geldt ook voor de nog volgende mensen die een reactive over condens plaatsen! 😉

super maart 16, 2016 om 11:39 # | Report | Reply

@nicolasr:
onder walmende rook versta ik meer zoiets:

http://cdn-6.blacksmokemedia.com/wp-content/uploads/2014/12/screenshot-www.youtube.com-2014-12-18-10-50-50-620×400.png

verder kun je met een plaatje van een taxi en een uitspraak dat “het stonk” natuurlijk helemaal niks quantificeren.

nicolasr maart 16, 2016 om 19:09 # | Report | Reply

@super: Ik hoef ook niks te quantificeren. Die Avensis viel me ruim voor dat bord op omdat er voor het stoplicht een ontzettende hoop rook opsteeg. Ik wist dat dat word eraan zat te komen, dus ik bleef er even schuin achter rijden, kijken of hij bleef roken én naar binnen mocht. In beide gevallen was dat ja.

Maar als er mensen zijn die denken dat ik een foto bij elkaar lieg, be my guest. Ik vind het namelijk nog steeds een geweldig plaatje dat de onzin van die milieuzone perfect aantoont.

Doe er mee wat je wil!!

slaapmutsje maart 16, 2016 om 11:53 # | Report | Reply

@nicolasr: Gewoon even snel in Paint een Volkswagen-logo plakken over die van Toyota. Dan is er hier geen hond die nog over condens begint 😉

parker maart 16, 2016 om 12:49 # | Report | Reply

@nicolasr: wat dit niet gewoon wat condens?

lucien2to1 maart 16, 2016 om 20:32 # | Report | Reply

@nicolasr: Ik kan inderdaad bevestigen dat deze auto abnormaal rookt. De auto is bij ons dealerschap in onderhoud en meldde zich onlangs vanwege twee storingen met betrekking tot het uitlaatsysteem. Reparatie is gepland en in afwachting van onderdelen. Ik heb de auto met storing gezien: idd veel rook.

Sorry voor de rest, maar dit is niet alleen condens en jullie moeten nicolasr vaker op z’n woord geloven 😉

gladanus maart 16, 2016 om 11:42 # | Report | Reply

aan alle condensridders: dit is dezelfde stinkenrook die uit mijn 2-takt scooter kwam. het is wit van kleur, maar het stinkt naar je schoonmoeders teennagels

allesmetturbo maart 16, 2016 om 13:16 # | Report | Reply

Hahah stelletje idioten die dit bedacht hebben

kwatkam maart 16, 2016 om 13:21 # | Report | Reply

Heerlijk die symbool politiek. Ben ik even blij dat ik niet in de Randstad woon. Van de week vanuit Friesland weer de Randstad in gereden. Al vanaf Hoorn begint het te stinken. Er zal wel wat meer nodig zijn dan een klein gebiedje blokken voor bepaalde auto’s.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.