FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Video: Bob Lutz dist Teslarijders

nicolasr Gepost op 28-10-2016 om 19:17 5.462 views | 43 reacties

"Teslarijders zijn als leden van een religieuze sekte", aldus de oud-topman van GM.



43 Reacties:

harrie oktober 28, 2016 om 21:29 # | Report | Reply

Dinosaurs will be dinosaurs

martinus oktober 28, 2016 om 21:30 # | Report | Reply

Elektrisch rijden is de toekomst.

willeme oktober 28, 2016 om 21:52 # | Report | Reply

@martinus: als de toekomst de komende paar jaar is: ja. Eigenlijk is het alweer oude techniek. Zie het als de MiniDisc. Was een paar maanden ‘de toekomst’ 😉

martinus oktober 28, 2016 om 22:16 # | Report | Reply

@willeme: Don’t question my religion.

willeme oktober 29, 2016 om 00:32 # | Report | Reply

@martinus: ik betwijfel het niet, ik verwerp het ;).

Morgen en overmorgen is ook de toekomst. En daar zal elektrisch rijden bij horen. Maar over een paar jaar lachen we er om en komen we er achter dat de brandstofcel de daadwerkelijke toekomst is. En elektrisch rijden slechts een transitie was, niet de toekomst.

fanboy oktober 29, 2016 om 07:49 # | Report | Reply

@willeme: Een brandstofcel die drie keer zoveel energie nodig heeft om een kilometer af te leggen?

Nee we gaan waterstof zien op plekken waar we teveel (zonne/wind) energie over hebben.

Maar in de auto heeft het nog al wat nadelen, en is het eigenlijk te laat opgekomen.

torsen oktober 29, 2016 om 11:12 # | Report | Reply

@willeme: De brandstofcel is hierin toch alleen de vervanger van de traditionele accu?
Volgens mij rij je nog steeds elektrisch dan.

moveyourmind oktober 28, 2016 om 22:44 # | Report | Reply

@willeme: Minidisc?

Ik moet eerder aan een vastgelopen langspeelplaat denken als ik hier weer moet lezen dat elektrisch rijden de toekomst is…

ThomasBol oktober 28, 2016 om 23:38 # | Report | Reply

@willeme: Amen. Het tussenstation wordt gauw gepasseerd.

macready oktober 29, 2016 om 00:33 # | Report | Reply

@willeme:

Niet echt. Linksom of rechtsom blijft de elektromotor het efficiëntst (tussen de 85 en 95%, daar valt nog bijzonder weinig te winnen en met directe aandrijving van de wielen, sla je ook de verliezen in overbrening (versnellingsbak e.d.) over. Grootste verliezen zitten in de opslag van energie.

Als we overgaan op waterstof of een andere opslag van energie, is de kans dan ook groot dat er nog steeds electromotoren voor de directe aandrijving zorgen.

erwh oktober 29, 2016 om 06:29 # | Report | Reply

@willeme: het is oude techniek, maar daardoor juist zeer betrouwbaar en nagenoeg onderhoudsvrij te bouwen. En daarnaast, in tegenstelling tot de verbrandingsmotor, zeer geschikt voor het aandrijven van voertuigen. Wat is volgens jou de toekomst dan?

lincoln oktober 28, 2016 om 21:35 # | Report | Reply

In communistische landen zou die man voor de rechtbank komen te staan ..

timoangelo oktober 28, 2016 om 21:38 # | Report | Reply

Oude met man met oude visies en gewoontes. Elon is hier voor ‘the long game’.

bofkont oktober 28, 2016 om 21:41 # | Report | Reply

@timoangelo: haha die zeepbal knapt eerdaags ook wel, kwestie van tijd 😉

fanboy oktober 29, 2016 om 07:51 # | Report | Reply

@bofkont: Gewoon blijven herhalen, veranderd er geen reet aan.

bofkont oktober 29, 2016 om 11:03 # | Report | Reply

@fanboy: Ja moet jij ook vooral doen.

licht oktober 28, 2016 om 23:05 # | Report | Reply

@timoangelo:
Elektrische auto is verleden tijd.

Toch liever benzine of diesel.

epimetheus oktober 28, 2016 om 21:46 # | Report | Reply

Dus..

lekbak oktober 28, 2016 om 21:48 # | Report | Reply

Gezien de reacties van enkele tesla rijders hier kan ik de man niet anders dan gelijk geven over zijn eerste zin.

Echter beweert hij ook dat tesla geld verliest per auto die ze bouwen. Sekteleden beweren juist dat ze wel positief draaien op elke gebouwde auto maar dat de ontwikkelingskosten gewoon hoog zijn. Wie heeft er gelijk?

peug206 oktober 28, 2016 om 23:11 # | Report | Reply

@lekbak: iets met een borstzak en een broekzak.
Broekzak is inkomen – productiekosten per model
Borstzak is ontwikkelingspotje waar van de broekzak restanten in gaan. En dus ook weer uitgaan, al zullen dat soort mensen het eerste deel al niet snappen 😉

Oqyelfer oktober 28, 2016 om 21:53 # | Report | Reply

Bedrijfskunde 101. Geen speld tussen te krijgen!

alfablog oktober 28, 2016 om 21:53 # | Report | Reply

Doet me denken aan de milleniumwisseling en de IT bedrijven. Als je iets met internet deed was het goed. Winst maken hoefde niet. Dat was voor de “oude” economie. Dit was “nieuwe economie” en daarvoor golden andere regels. En als je dat niet snapte, was je dom.

macready oktober 28, 2016 om 21:57 # | Report | Reply

Kosten gaan uit voor de baten. Verkopen nemen explosief toe en om de groei te handhaven, of mogelijk te maken, moet je steeds meer investeren dan je daarvoor verdiend hebt.

Niets nieuws in de wereld van snel groeiende ondernemingen en dat weet meneer Lutz ook. Gewoon even z’n propaganda de wereld inslingeren ten gunste van de GM dinosauriër. Die overigens niet meer had bestaan als Obama niet was bijgesprongen.

vroaaar oktober 28, 2016 om 21:58 # | Report | Reply

Zei de man van GM, het bedrijf dat in juli 2009 failliet ging en met 33 miljard overheidssteun een herstart maakte.

martinus oktober 28, 2016 om 22:20 # | Report | Reply

@vroaaar: Dit.

En de eigenaar van Opel/Vauxhall in Europa.

16 jaar OP RIJ VERLIESGEVEND!

“everytime they get an injection of new money.. it lasts two or three quaters”…

Ik zou eens zeggen Lutz kijk een naar hoe je zelf hier decenia geld aan het verbranden bent met het jaar in jaar uit bouwen van de aller-slechtste auto’s in Europa.

spidermann oktober 28, 2016 om 22:01 # | Report | Reply

Hij heeft imho he-le-maal gelijk. Als zelfs de variabele kosten niet worden terugverdiend is het snel einde oefening. Als investor lijkt BMW een veel beter gebalanceerde strategie te volgen, met enerzijds winst op bestaande technologie en anderzijds opbouw van de i-brand.

jeroenwz oktober 28, 2016 om 22:23 # | Report | Reply

Ach ja. Apple heeft zijn zaakjes goed voor elkaar, maar ook dat is een sekte en een eng bedrijf. Sekte: voor de nieuwe iphone liggen mensen een week voor eerste levering voor de winkel. Eng: je mag er alleen maar door Apple goedgekeurde producten opdoen (alleen in de appstore gekocht) en ze werken samen met Foxconn een heel gezellig bedrijf waar jaarlijks minstens 10 mensen zelfmoord plegen omdat de werksfeer zo goed is. En dan eerst ontkennen dat daar je ipads en iphones in elkaar worden geschroefd.
On topic: ik begrijp nog steeds niet goed dat Tesla inderdaad nog steeds bestaat. Nu is er weliswaar voor het eerst sprake van een bescheiden winst(je), maar of dat genoeg is? Aan de andere kant heeft Musk de auto-industrie wel wakker geschud door elektrische auto’s te maken die:
1) een redelijk grote range hebben: 500 km is haalbaar.
2) er goed uitzien (model X ben ik nog niet uit)

850t5r oktober 28, 2016 om 22:29 # | Report | Reply

Hey, daar hebben we Teun Staatssteun met praatjes…

v60germany oktober 28, 2016 om 22:54 # | Report | Reply

Bob lutser, stukje zelfreflectie ontbreekt letterlijk in z’n tv-ronde.

Dat Tesla bewogen manoeuvreert moge duidelijk zijn. Ik zie wel een lange termijn bestemming. Iets was hobby Bob als zogenaamde visionair natuurlijk al herkende…

moveyourmind oktober 28, 2016 om 23:02 # | Report | Reply

Wat een kritiek op Bob Lutz,

Terwijl hij als CEO van VLF de mooiste elektrische auto ooit op de markt gaat brengen…

En wel de VLF Destino, voorheen bekend als Fisker Karma. En het mooie aan deze elektrische auto is dat de accu’s en de electro-aandrijving eruit gedonderd zijn en vervangen door een fijne V8:

http://images.hgmsites.net/med/vl-automotive-destino-with-bob-lutz-at-2013-detroit-auto-show_100415887_m.jpg

licht oktober 28, 2016 om 23:10 # | Report | Reply

http://buitenland.eenvandaag.nl/tv-items/66555/congolezen_moeten_wijken_voor_kobaltindustrie


Milieu of mensenrechten?

Ik denk dat ik dan toch een waterstof auto kopen. Elektrische auto is een achteruitgang. Iets voor mensen die dingen kopen omdat het een hype is. Niet dat zij daarover nagedacht hebben.

Wanneer gaan we collecteren voor die arme verlaagde mensen?

pomoek oktober 28, 2016 om 23:50 # | Report | Reply

@licht: Yep. En olie komt gewoon uit de kraan en niet uit landen als Saudi Arabië en Rusland, landen die bekend staan om hun uitgesproken mening over, euh, mensenrechten.

Waterstof groeit helaas niet aan een boom. Daar heb je energie voor nodig. Er is tot op heden niet mogelijk waterstof op een duurzame manier te produceren. Google er maar eens op.

Bob Lutz. Een grote klimaat verandering ontkenner. Tja….

bofkont oktober 29, 2016 om 11:05 # | Report | Reply

@pomoek: Wat hebben wij nodig met de mensenrechten van een andere souvereine staat?? Oh ja net de VS brengt overal democratie proest!! zolang er maar olie belangen zijn.

pomoek oktober 29, 2016 om 15:50 # | Report | Reply

@bofkont: Ik versta je niet.

nopetrolnofun oktober 28, 2016 om 23:56 # | Report | Reply

Heerlijk dit, weg met die rommel!

w0o0dy oktober 29, 2016 om 00:30 # | Report | Reply

Tesla heeft net de volgende stap aangekondigd. Zelf je stroom produceren voor je elektrische auto. Ze willen je de auto, het accupakket voor thuis en het dak met zonnecellen gaan leveren. Altijd met wat eigen gepatenteerde techniek die evt ook in licentie door anderen gebruikt mag worden…. Begint u het langzaamaan te zien?

Tot we efficiënt co2 in ethanol om kunnen zetten is er geen vuiltje aan de lucht. Welke aanbieder zet een vergelijkbaar goed product neerzet en weet dit product in aantallen te verkopen EN winst te maken?

Elektrisch rijden heeft nog wat nadelen maar het model klopt wel als je naar de efficiëntie van het gehele cradle to grave proces bekijkt. Ja er is nog vervuiling die ongewenst is bij elektrische auto’s, maar niet meer dan bij traditionele verbrandingsmotoren (als je ook daar alles meerekent). De efficiëntie van elektrische auto’s is echt beter..

duderuud oktober 29, 2016 om 00:45 # | Report | Reply

Ingehuurde collega heeft ook een Tesla en voor hem is Tesla inderdaad een religie. Ik was van mening dat een auto van meer dan 100k voor mij toch echt een hele goede bouwkwaliteit moest hebben (doelend op de X) maar volgens hem moest ik het over de lange termijn bekijken, dan was de X toch echt goedkoper dan zeg een BMW en waren kieren in panelen niet zo erg meer… WUT?! En o ja, op een circuit of bochtige dijk zou zijn S zeker net zo snel zijn als een normale sportwagen. Right…

stfu oktober 29, 2016 om 04:29 # | Report | Reply

Jammer dat AB sensatienieuws over Tesla op de homepage zet maar dat ze dit kwartaal eindelijk winst hebben gemaakt moet dan weer op groen7 komen, terwijl de rode cijfers altijd op de homepage kwamen…

nameless oktober 29, 2016 om 09:27 # | Report | Reply

@stfu: Exact, veel lezers zijn dan ook niet zo gek op elektrisch en autonoom rijden. Slecht nieuws wordt ongetwijfeld beter gelezen.

Rob oktober 29, 2016 om 11:00 # | Report | Reply

GM, was dat niet die toko die failliet ging en staatssteun kreeg? En was meneer Lutz toen niet een grote meneer bij GM?
😉

mout oktober 29, 2016 om 13:57 # | Report | Reply

Ja, ik denk wel dat Tesla een keer ploft. En nee, ik denk niet dat dat een groot probleem is in de transitie naar electrisch rijden.
Tesla heeft met de Model S laten zien dat je een comfortabele, riante wagen kunt bouwen die stilte en kracht als extra luxe heeft, en toch een serieuze actieradius. En dat je redelijke oplage’s kunt halen als je in serie bouwt.
Maar waarschijnlijk belangrijker: dat er serieus progressie kan worden gemaakt. Zo neemt de actieradius elk jaar toe. Van 300 km in 2012 naar 528 in 2016.
Het gelijk van Lutz is, dat ze ooit stuk gaan als ze niet verdienen. Maar de koudwatervrees (actieradius! Accu-degradatie! Laadpalen! Laattijd! Veiligheid! Degelijkeid!) is er inmiddels wel af. Bovendien hebben ze de ontwikkeling in een stroomversnelling gebracht, zodat er nu een infrastructuur van laadpalen is, plus ordners vol nieuwe technieken.
Die zullen opgepakt worden door de minder jichtige opvolgers van Lutz en andere dino’s.

avdb oktober 29, 2016 om 15:32 # | Report | Reply

Tsja…de elektrische auto….die heeft al 180 jaar een geweldige toekomst voor zich.

Even serieus boys, een bedrijf dat 250 miljoen per kwartaal verbrand is in “serious trouble”. Dan moet je toch snel echte cash flow organiseren.

Rohrl-fan oktober 29, 2016 om 18:35 # | Report | Reply

Toevallig ben ik een behoorlijk grote fan van Bob Lutz en volg ik hem al jaren.

Kleine opmerking voor wie denkt dat hij van de oude stempel is, Lutz is wel degelijk fan van electrische auto’s. Het is bv door hem dat GM de Volt ontwikkeld heeft.

Zijn enige punt hier is dat de business case voor Tesla niet op punt, niet dat er is mis is met de tech die het merk gebruikt…

En ja, Lutz werkte bij GM toen dat bedrijf over de kop ging, maar hij was net aangenomen om de boel terug op de rails te krijgen, iets waar hij eigenlijk best goed mee op weg was.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.