row1 Foto van de maand : Porsche 911 964 RSR

Video: Autopilot voorkomt betrokkenheid bij ongeluk A2

rubenpriest Gepost op 28-12-2016 om 8:41 16.540 views | 79 reacties

Het autonome systeem had door dat de Hyundai voor de Opel Corsa hard aan het remmen was. Autopilot grijpt in, terwijl de Corsa vol op de SUV klapt.

79 Reacties:

sinaasboom december 28, 2016 om 08:48 # | Report | Reply

Erg mooi om te zien hoe het systeem in grijpt! Hopelijk geen al te zwaar ongeluk geweest.

ettie december 28, 2016 om 08:51 # | Report | Reply

Zo zie je wel weer hoe ‘veilig’ zo’n suv is.

banaan7 december 28, 2016 om 09:42 # | Report | Reply

@ettie: bedoel je dit sarcastisch? Oudje?

ettie december 28, 2016 om 10:17 # | Report | Reply

@banaan7: het zwaartepunt van de auto die over de kop gaat ligt te hoog. Ik denk dat een normale sedan niet over de kop gegaan was, en dat lijkt me veiliger.

postzegel december 28, 2016 om 10:38 # | Report | Reply

@ettie: Do a barrel roll, two times.

Bizar inderdaad, zo gemakkelijk als die (Hyundia Tucson 2004?) gaat rollen.

Wel mooi hoe de mensen in de auto reageren; rustig blijven, eigen veiligheid eerst, daarna handelen. Cursusje EHBO gehad, of gewoon helder denken in stress situaties.

mipmip december 28, 2016 om 12:21 # | Report | Reply

@ettie: SUVs worden ook steeds lichter. Zo’n nieuwe Suzuki Vitara lijkt me een leuk autootje maar een koprol bij botsing is bijna gegarandeerd. Lijkt me mooi om een koprol-kans test door zijdelingse botsing bij NCAP in te voeren, dan zullen stationwagons weer beter verkocht worden 🙂

mashell december 28, 2016 om 10:19 # | Report | Reply

@ettie: zo’n ding heeft natuurlijk een hoog zwaartepunt maar ik schrik er toch wel van hoe gemakkelijk deze begint te rollen.
Ligt ook deels aan de vangrail, die nemen niet veel energie op. Stuiterrail was een betere naam geweest.

93ss december 28, 2016 om 15:46 # | Report | Reply

@mashell: de officiële benaming is ook ‘geleiderail’, en is er enkel om je terug op de rijbaan te geleiden als je er af dreigt te gaan. Dit om te voorkomen dat je op de andere rijrichting (of in een sloot, oid) terecht komt – en dat zie je hier uitstekend. In principe wordt je dus opgevangen vandaar dat het in de volksmond ‘vangrail’ heet.

fit4fun december 28, 2016 om 11:09 # | Report | Reply

@ettie: Grote pickup trucks zijn nog een stukje erger vrees ik….ogen onoverwinnelijk, maar een klein tikje is waarschijnlijk genoeg

Mas december 28, 2016 om 13:26 # | Report | Reply

@fit4fun: Nee, een beetje pickup (Ram 1500) weegt al gauw 2400kg. Die krijg je echt niet omhoog met zo’n klapje van de Corsa. Dit koekblikje weegt slechts 1430kg, daar heb je het al.

BaRa december 28, 2016 om 14:49 # | Report | Reply

@Mas: Dude… heeft weinig te maken met het gewicht van de SUV (en dus met de inertie), maar heel veel met het verkeerd draaien van de voorwielen aan die snelheid (namelijk naar links ipv rechtdoor).

Mas december 28, 2016 om 13:24 # | Report | Reply

@ettie: @postzegel:

Nou nou, ‘suv’… We hebben het hier over een koekblik van 1430kg.

slickrick december 28, 2016 om 17:32 # | Report | Reply

@ettie: echt lullig voor de bestuurder in die Hyundai, hij remde goed en kon een zwaar ongeluk voorkomen, krijgt ie een tikje van een Corsa die te weinig afstand houdt / laat remt / lange remweg heeft

Laat dit een les voor iedereen zijn in het afstand houden, dat is echt een probleem op de Nederlandse snelwegen….elk gaatje afstand die je houdt knalt een mongool zijn auto tussen…..

spidermann december 28, 2016 om 08:53 # | Report | Reply

In welke auto is de dashcam gemonteerd?

RubenPriest december 28, 2016 om 08:58 # | Report | Reply

@spidermann: Tesla Model X

freezzr december 28, 2016 om 08:54 # | Report | Reply

Mooi dat ‘ie zo stopt, geeft wel een extra veilig gevoel. Mijn Volvo heeft ook zo’n soort systeem voor voetgangers, daar heb ik minder vertrouwen in daar ‘ie stilstaande bosjes wel goed signaleert maar fietsende kinderen niet (geen ongelukken overigens gehad door zelf op tijd te reageren)

erik2907 december 28, 2016 om 08:58 # | Report | Reply

Geweldig systeem. Aan de stem van de man te horen wil mevrouw er gelijk uitspringen. Paniek in de tent?

camber24 december 28, 2016 om 09:04 # | Report | Reply

@erik2907: gewoon nooit naar moeder de vrouw luisteren in dat soort situaties 😉

mipmip december 28, 2016 om 12:13 # | Report | Reply

@erik2907: Nou, ik dacht ook, wat is hier aan de hand, maar als je gied luistert praten ze allebei tegen hun kinderen die blijkbaar al bezig waren uit te stappen. Dus inderdaad paniek in de tent, maar niet vanwege moeder de vrouw.

stfu december 28, 2016 om 08:59 # | Report | Reply

Haha, mooi hoe de man blijft nadenken en de vrouw weer irritant doet. Afijn, ook hierom rijd ik Tesla. Alle AP klagers moeten er echt eens een week mee rijden.

mipmip december 28, 2016 om 12:11 # | Report | Reply

@stfu: Zowel man als vrouw praten tegen hun kinderen, die denken dat ze kunnen uitstappen.

bogey december 30, 2016 om 14:28 # | Report | Reply

@stfu: Ben je niet bang dat dit dan ook bij jou zou kunnen gebeuren? Als je zo efficiënt remt zal je minder kans hebben op je voorligger te knallen, maar dat gebeurt dus ook niet bij die Hyundai.

fanboy december 28, 2016 om 09:01 # | Report | Reply

Dit schijnt een recente update geweest te zijn waarin Tesla bewust ook kijkt naar de voorganger van je voorganger! Ja echt, en het werkt goed kun je hier zien.

Best grote kans dat je hem erin had gereden als de auto niet zelf had geremd.

Noteren we deze ook even in plaats van alleen maar de doden te noteren?

De techniek werkt en gaat nog veel levens redden in de toekomst.

buutvrij december 28, 2016 om 15:43 # | Report | Reply

@fanboy: in de good old USA heeft AP ook een vent gered terwijl de vrachtwagen voor hem verongelukte (op zn voorligger) De radar van AP kijkt onder de voorligger door.

moosepower december 28, 2016 om 09:03 # | Report | Reply

Keurig gehandeld door de bestuurder en de auto.

camber24 december 28, 2016 om 09:03 # | Report | Reply

Mooi staaltje techniek. Maar had niet elke andere auto met frontassist dit ook voorkomen? En nee, is geen zure reactie, maar iets wat ik me serieus afvraag.

pramm december 28, 2016 om 09:49 # | Report | Reply

@camber24: nee, dat is nu het grote verschil. De andere merken kijken met radar en camera enkel naar de auto voor zich.
Na de meest recente update van Tesla worden de radar signalen onder de voorganger doorgezonden, en kaatsen terug van de auto die daarvoor rijdt.

Zelfs wanneer er een bestelbusje voor je zit, kan de Tesla daar kijken waar jij dat nog niet kan zien.

Op het dashboard zie je hoe mooi dat werkt. Hij trackt 2 auto’s voor zich, maar ook de auto’s op andere rijstroken in snelheid en richting, en kan op basis daarvan acteren.

In bovenstaande situatie ziet de Tesla de voorste auto hard remmen, maar de 2e niet, dus voordat de 2e auto het zelf door heeft, weet de Tesla al door het snelheidsverschil van beide auto’s voor zich dat het een noodgeval kan worden en grijpt echt fors in (hij remt enorm, maar dat niet alleen er wordt ook richting middenberm uitgeweken).

Dusdit gaat erg veel verder dan de reguliere oplossingen van andere auto’s. Ik denk dat het dan namelijk botsing was geweest.

por100 december 28, 2016 om 10:44 # | Report | Reply

@pramm:

Daar komt bij dat de Tesla meteen een remsignaal afgeeft naar de auto’s erachter. Sneller dan welk mens ook, behalve Max uiteraard.

Esprit_de_Flandre december 28, 2016 om 11:13 # | Report | Reply

@pramm: Zag hij dat echt? Dat die voorste hard remde? Want de snelheid van de Tesla (onderaan het scherm), gaat pas sterk naar beneden NA de knal van de Corsa. Mss had ie het al gezien, maar hij handelde er nog niet naar voor het ongeluk…

stfu december 28, 2016 om 11:43 # | Report | Reply

@Esprit_de_Flandre: Auto waarschuwt eerst maar als de afstand klein is en het snelheidsverschil groot dan grijpt ie in.

mipmip december 28, 2016 om 12:15 # | Report | Reply

@Esprit_de_Flandre: Snel remmen is ook gevaarlijk dus ik kan me voorstellen dat hij gecontroleerd remt.

fijnkonijn december 28, 2016 om 12:42 # | Report | Reply

@Esprit_de_Flandre: ja een Tesla met Autopilot ziet, sind een paar firmware updates geleden, daadwerkelijk 2 of 3 auto’s voor zich. Het systeem gebruikt radar-reflecties om “om objecten te kijken”.

Ik heb het ook een keertje gehad met een leenauto (mijn eigen, non AP wagen kreeg z’n jaarlijkse onderhoud) die uitgerust was met AP en Firmware versie 8.

Ik kon goed zien hoe de auto *voor* mijn voorganger als rood gemarkeerd werd en de Tesla begon te remmen *voordat* de auto voor mij begon te remmen.
Beetje freaky maar wel gaaf om te zien. Van een botsing was uiteindelijk geen sprake, maar het scheelde maar een haartje terwijl mijn leen-Tesla zich op ruime afstand van de (bijna) crash-scene bevond door de zeer vroege, maar terechte rem-actie.

Ik maakte me overigens meer zorgen over de autos achter mij. Godzijdank had ik toen een keertje geen bumberklever-mongo achter me, want die zou er dus vol ingevlogen zijn.

BaRa december 28, 2016 om 14:51 # | Report | Reply

@fijnkonijn: kijkt de Tesla niet achteruit (serieuze vraag, ik zou er namelijk vanuit zijn gegaan dat-ie dat wel doet)?

stfu december 28, 2016 om 16:55 # | Report | Reply

@BaRa: met nieuwe AP wel. Maar dat was niet zo groots in het nieuws. Die heeft 8 camera’s, dus ook naar achter.

wijsneus december 28, 2016 om 23:45 # | Report | Reply

@pramm: Houdt het systeem ook rekening met achterop komend verkeer? Daar kan het eventueel nog meer levens mee redden dan door alleen vooruit te kijken. Hard op de rem trappen als de voorligger van de voorligger een noodstop maakt is fijn, maar als achter mij een vrachtauto rijdt had ik toch liever 20 meter verder gereden.

Hoop niet dat ik hier te zuur overkom, ben oprecht benieuwd naar wat de techniek in een Tesla doet in noodsituaties.

wijsneus december 28, 2016 om 23:48 # | Report | Reply

@wijsneus: Ik zie dat ik iets verder door had moeten lezen voor het antwoord.

dwersbongel december 28, 2016 om 09:06 # | Report | Reply

Na twee keer terugkijken zie ik pas wat er voor die corsa gebeurt. Knap stukje techniek!

Nooit verwacht dat zo’n kleine corsa een suv omver kan krijgen.

bietje december 28, 2016 om 09:07 # | Report | Reply

Remmen van de Corsa worden überhaupt niet aangeraakt. Dat je verrast wordt is één ding, maar krijg hierbij wel de indruk dat er totaal niet opgelet wordt. En nee, ik zeg niet dat de bestuurder op whatsapp zat ofzo hoor…

mashell december 28, 2016 om 10:16 # | Report | Reply

@bietje: niet opgelet? Wat nou als de Corsa bestuurder precies doet dat deze geleerd is om te doen net voor je van rijstrook wisselt: even over je schouder kijken. Dan kan je dit gewoon overkomen…
…als je te weinig afstand houdt.
Dit is namelijk een klassiek lesje afstand houden, iets wat de autopilot dus wel goed doet en die remt dan ook op tijd.

erwh december 28, 2016 om 10:50 # | Report | Reply

@bietje: ik heb het vermoeden dat de Corsa rijder door onervarenheid nog volledig over de schouder naar rechts achteren aan het kijken was en daarom dus niet in de gaten had wat er voor zich gebeurde. Een ervaren bestuurder hoeft dit niet te doen, tenzij hij/zij een auto “kwijt” is die eerder wel in de nabije omgeving reed.
Overigens mooi ingegrepen van het systeem, maar een ervaren bestuurder hoort dit bijna net zo goed te kunnen en daarbij ook nog op te letten of het achteropkomende verkeer het red. Zo niet, dan kan je de ruimte (die deze bestuurder overigens ook netjes hield) opofferen om ongelukken achter je te voorkomen.

pomoek december 28, 2016 om 13:41 # | Report | Reply

@erwh: lijkt het inderdaad op, veel te veel bezig met niet op die enge linkerbaan rijden lijkt het wel en al bezig met het weer rechts invoegen. Als je goed kijkt zie je dat die suv ervoor al 3 seconden aan het remmen is op het moment dat de Corsa erin knalt. Dat betekend dat de Corsa rijder dus 3 seconden lang niet voor zich uit kijkt (eigenlijk het belangrijkste wat je moet doen als automobilist).

wijsneus december 28, 2016 om 23:54 # | Report | Reply

@bietje: Is denk ik een combinatie van onervarenheid en rechts willen inhalen. Corsa zag dat het verkeer voor hem begin te remmen en besloot op de lege rechter baan verder te gaan. Het spiegelen en achterom kijken duurt echter te lang en de SUV staat inmiddels bijna stil.

wpgt december 28, 2016 om 09:10 # | Report | Reply

Let het systeem ook op of de berijder achter je net zo alert reageert? Lost hij de remmen om een aanrijding te voorkomen en kiest hij dan voor uitwijken?

fijnkonijn december 28, 2016 om 12:54 # | Report | Reply

@wpgt: uitwijken is altijd prio 1. Als de auto een “pad” ziet om objecten heen, kiest het daarvoor. De wagen zal wel vertragen.

Laatst meegereden in een Tesla met AP. Op de linkerbaan met AP actief. Komt er een vrachtwagen de snelweg op met een paar ongeduldige idioten er achter. Het “k*t vrachtwagen” droop er af.

Dus ik zal al te denken “er komt geheid zo’n mongo die em ff helemaal naar links rost”.
Op de dat moment begon te Tesla te vertragen, hoewel de eigen linker baan op dat moment nog leeg was was voor ons. En inderdaad, het mongooltje in z’n Focus ramde em voor ons ff lekker de linker baan op (want achter een vrachtwagen hangen, ook al komt er veel sneller verkeer aan op de linker baan, is toch voor watjes).

Het gedrag, het vermoedelijke (toekomstige) handelen van die ene auto, zorgde ervoor dat de Tesla dacht “uhhh dat komt waarschijnlijk niet goed dus ik rem maar een beetje af” en dat “vermoeden” bleek waarheid te worden.
Ik dacht nog “sowhee respect voor de Tesla ingenieurs”.

Het zijn dit soort acties, waarbij een semi-autonome auto zulke situaties correct inschat (analoog aan een ervaren bestuurder), waardoor ik steeds meer vertrouwen begin te krijgen in de techniek.

slickrick december 28, 2016 om 17:36 # | Report | Reply

@fijnkonijn: Wat je nu schetst is ook typisch de onnozele Nederlandse bestuurder , die nul komma nul besef heeft waar hij mee bezig is op de weg.

In Duitsland zie dit echt niet, invoegen en direct de linker baan op….

Esprit_de_Flandre december 30, 2016 om 12:45 # | Report | Reply

@slickrick: Nu ja, typisch Nederlands? En Belgisch, en Frans…
Van de Duitsers weet ik het niet.

boenderaar december 28, 2016 om 09:10 # | Report | Reply

Het is natuurlijk makkelijk om ongelukken aan te wijzen waarbij de autopilot het ongeluk ‘veroorzaakt’. Van de gevallen waarbij het systwem een ongeluk voorkomt zullen helaas nooit statistieken worden opgemaakt.

wpgt december 28, 2016 om 10:33 # | Report | Reply

@boenderaar: Deze statistieken zou tesla toch zo kunnen leveren lijkt me?

boenderaar december 28, 2016 om 15:51 # | Report | Reply

@wpgt: nee, je kan statistieken uitbrengen van gevallen waarin de autopilot ingrijpt. Geen statistieken waarin de autopilot een ongeluk voorkomt. Dit is namelijk niet te bewijzen.

Esprit_de_Flandre december 28, 2016 om 11:08 # | Report | Reply

@boenderaar: Waarom niet? Lijkt me gemakkelijk zelfs. Die auto’s zijn één en al computer, en filmen en meten alles rond zich. Dus als AutoPilot plots hard moet remmen of uitwijken omwille van een overstekend hert, een van-zijn-fiets-vallende knul, of een oudje met een paardenbril op in een Fiat Panda, dan kan dat doorgeseind worden naar Tesla. Voor een mooi grafiekje…

stfu december 28, 2016 om 11:44 # | Report | Reply

@Esprit_de_Flandre: er zijn in ieder genoeg filmpjes te vinden waar AP redt

alassad december 28, 2016 om 16:45 # | Report | Reply

@Esprit_de_Flandre: je kunt zoiets alleen bewijzen als je een controlegroep hebt zonder AP die in soortgelijke gevallen wel een botsing veroorzaakt. Maw je kunt het dus nooit bewijzen. Hooguit wat je kunt doen is een verband -causale relatie- aantonen wanneer Tesla bestuurders met AP significant minder ongelukken hebben dan andere (tesla) bestuurders zonder AP

ThomasBol december 28, 2016 om 13:23 # | Report | Reply

@boenderaar: en dan heb je een ‘getal’. Ik denk dat het pas echt nuttige info is als bekend is hoe vaak een bestuurder een ongeval voorkomt. En dat is nu niet bekend.

sportevo december 28, 2016 om 09:24 # | Report | Reply

Op zich ben ik wel een voorstander van dit soort systemen (niet van autopilot/autonoom rijden, wel van dit soort brake-assist systemen) maar ik ben altijd bang dat mensen het rijden zelf niet meer serieus nemen en blindelings gaan vertrouwen op hun systemen (geldt ook voor automatisch inparkeren of parkeersensoren).

Ik merk dit al in mijn vakgebied. Ik verkoop intern transportmaterieel en bij smalle-gangentrucks zitten er ook allerlei sensoren op die de positie in de gang registreren aan de hand van sensoren. Ooit gehad dat een klant zo’n machine zowat door de muur had gereden (de muur stond nog overeind maar de stenen waren wel iets naar buiten geschoven) omdat de truck niet reageerde op de magneten in de grond. Oorzaak: de beugel van de sensor die dit oppikt was verbogen door rommel op de grond. Reactie van de chauffeur: ik vroeg me al af waarom hij niet afremde. Die had dus niets gedaan om het te voorkomen en vertrouwde op zijn truck.

ThomasBol december 28, 2016 om 11:07 # | Report | Reply

@sportevo: amen. Veiligheid is zeker een goeie en dit systeem draagt hier aan mee. Zodra autonomie in 100% beschikbaar is wordt dit hoogstwaarschijnlijk verplicht gesteld, kijk naar België en het volledige netwerk van trajectcontrole. De bestuurder moet deze keuze altijd zelf nog kunnen en willen maken.

alassad december 28, 2016 om 16:47 # | Report | Reply

@sportevo: dat is denk ik idd de grootste valkuil. Mensen die niet meer nadenken

buutvrij december 28, 2016 om 17:48 # | Report | Reply

@alassad: de hele wereld puilt er van uit zelfs!

reactief december 28, 2016 om 09:34 # | Report | Reply

Hmm.. Dit had elke oplettende bestuurder achter de Corsa ook geen ongeluk opgeleverd hoor. Kijk bijvoorbeeld naar de Fiesta en Agila. Die remmen zonder assistentie ook op tijd.
Dus AutoPilot werkt, maar ongeluk voorkomen is grootspraak.

De enige conclusie is mijn inziens dat de Corsa rijder vooral met andere dingen bezig is dan rijden.

pramm december 28, 2016 om 09:52 # | Report | Reply

@reactief: de snelheid in de strook bij de fiesta en agila ligt ca 20km/u lager en de ruimte daar is flink groter. Daarnaast zaten zij niet in de strookwaar het ongeval zat dus hadden een zijdelings beeld, waardoor zij veel eerder konden zien dat auto’s al fors remden.

Je ziet in de Tesla ook geen remlichten van auto’s voor je. Dan is het lastig inschatten.

reactief december 28, 2016 om 11:19 # | Report | Reply

@pramm: Deels met je eens. De Tesla rijder kon het inderdaad iets minder snel zien dan de Fiesta rijder, zie zijn remactie, die ook iets eerder start.
Echter gebeurd het ongeluk pal voor zijn neus en zit hij er een stuk dichter op dan de Tesla.

Niets ten nadele van de Tesla, die heeft perfect gehandeld. Maar naar mijn mening had elke normaal oplettende bestuurder ook op tijd kunnen remmen.

marvin1608 december 28, 2016 om 12:54 # | Report | Reply

@pramm: Remlichten van de hyundai suv zijn zichtbaar door de achteruit van de corsa.

VeniVidiVici december 28, 2016 om 09:51 # | Report | Reply

Wat knurft met die Corsa! Was lekker met z’n mobieltje aan te playen zeker i.v.m. 0 remlichten!

Wel mooie gave techniek van de Tesla 😃

slickrick december 28, 2016 om 17:38 # | Report | Reply

@VeniVidiVici: Hij heeft wel een paar Pokemons gescoord

naamloos3 december 28, 2016 om 10:49 # | Report | Reply

Wat een paniek in de tent. Gelukkig blijft die man in de Tesla wel helder.

Prima veiligheidssysteem.

ThomasBol december 28, 2016 om 11:05 # | Report | Reply

Gelukkig hebben alle auto’s achter de Tesla ook adaptieve cruise control! Het zou wat zijn hey, als die er ook nog opgeklapt waren.

Mooie techniek tho’.

fit4fun december 28, 2016 om 11:08 # | Report | Reply

Weet iemand of Tesla inmiddels een dashcam voor en achter standaard af fabriek levert? Of als optie beschikbaar is? Zou eigenlijk wel moeten vind ik gezien de technische competentie van het merk
(En redelijk makkelijk weg te werken in alle bestaande camera’s die er al in zitten?)

steelfighter december 28, 2016 om 11:17 # | Report | Reply

Is er nou een kindje uitgeslingerd????

mlut december 28, 2016 om 11:49 # | Report | Reply

En live het ontstaan van een kijkersfile. Geen kruid tegen opgewassen.

ff40 december 28, 2016 om 12:24 # | Report | Reply

Geen systeem voor nodig

En onmogelijk dat hij twee autos verder kijkt

fanboy december 28, 2016 om 15:39 # | Report | Reply

@ff40: Blijf lekker in jezelf geloven.

Het is hartstikke goed mogelijk dat hij naar de auto’s ervoor kijkt. Door radarreflecties zoals gezegd, en het positioneren van de radar zodat hij ook onder de auto door schiet.

Het is gewoon een knap staaltje techniek en hiermee laten ze zien dat ze voorlopen.

buutvrij december 28, 2016 om 17:51 # | Report | Reply

@ff40: dan moet jij je eens gaan inlezen maat!

schuimbekje3 december 28, 2016 om 12:40 # | Report | Reply

deed mijn prius 4 jaar geleden ook al

st33fie december 28, 2016 om 13:11 # | Report | Reply

Mooi om te zien
Systeem reageerde eerder dan het feitelijke ongeval plaats vond
Slimme bestuurder overigens
Eerst checken wat het verkeer doet alvorens de wagen uit te gaan

petrolicious december 28, 2016 om 14:01 # | Report | Reply

Zo zie je ook dat een andere mongool in een Corsa in de andere rijrichting bijna op z’n eentje de kijkfile veroorzaakt. Beste raad als je van andere rijrichting komt: doorjassen!

Davidov december 28, 2016 om 16:03 # | Report | Reply

Ik vind helemaal mooi!

roeldriesvink december 28, 2016 om 19:07 # | Report | Reply

Auto Pilot van welk merk auto?

martijn11 december 29, 2016 om 20:49 # | Report | Reply

@roeldriesvink: tesla model x

coldasicemark december 28, 2016 om 23:03 # | Report | Reply

Ook mooi dat mevrouw gelijk opmerkt dat iemand zijn/haar ‘heilige koe’ in de vernieling helpt

nathoes december 28, 2016 om 23:57 # | Report | Reply

Zo’n systeem is natuurlijk fijn, maar een beetje oplettende bestuurder remt ook gewoon op tijd zoals te zien is aan de auto op de rechter rijbaan.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.