FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Foto's: Lancia Beta Montecarlo


spotcrewda Gepost op 12-01-2017 om 19:04 11.670 views | 37 reacties

Superzeldzaam wagentje! het babyblauw is een orginele kleur van Lancia! superdik!

Locatie: Maastricht
Land: Nederland

Kenteken: 24-XZ-NL
Merk/model: LANCIA BETA MONTECARLO
Datum toelating: 30-06-1978
Originele kleur: BLAUW
Carrosserie: coupe
Brandstof: Benzine
Vermogen: 120 pk
Nieuwprijs: Onbekend


37 Reacties:

ruudbmw januari 12, 2017 om 20:02 # | Report | Reply

Prachtig! Echt zonde dat dit merk langzaam maar zeker in de afgrond verdwijnd

wimco januari 17, 2017 om 14:39 # | Report | Reply

@ruudbmw: verdwenen is toch? Of bestaat het nog?

realracing3 januari 17, 2017 om 15:15 # | Report | Reply

@wimco: de ypsilon wordt nog steeds verkocht

roppp januari 17, 2017 om 17:34 # | Report | Reply

@wimco: ik weet niet hoe het nu is, maar Lancia produceerde in de periode voor Chrysler met de Ypsilon, Musa en Delta de afgelopen jaren meer auto’s dan Alfa. Die werden hoofdzakelijk in Italië verkocht.

thomcarspotter januari 12, 2017 om 20:10 # | Report | Reply

120pk lijkt niet veel, maar wel een supercute wagentje!

tigersport januari 12, 2017 om 23:43 # | Report | Reply

Die 120 pK moet je wel plaatsen eind jaren 70 !

Duell januari 13, 2017 om 13:28 # | Report | Reply

Absoluut een plaatje ! Zo jammer dat je ze maar zo weinig ziet.

Jochempie januari 17, 2017 om 13:01 # | Report | Reply

Een Beta Montecarlo was tevens de basis voor de ultrabrute 037!

geelbarrel januari 17, 2017 om 14:28 # | Report | Reply

@Jochempie: klopt.
er zijn nog steeds ombouwkitjes tw krijgen: http://www.carandclassic.co.uk/car/C105609

roppp januari 17, 2017 om 17:34 # | Report | Reply

@Jochempie: die had wel iets meer dan 120pk.

phdg januari 17, 2017 om 19:38 # | Report | Reply

@Jochempie: maar ook het liefje van herbie de kever. ?

w0o0dy januari 17, 2017 om 13:04 # | Report | Reply

Eigenlijk nog nooit in een andere kleur dan rood gezien. Leuke spot!

lincoln januari 17, 2017 om 13:13 # | Report | Reply

Altijd gek op het design geweest ..
De USA lancia Scorpio is nog stoerder ..

En bijna net zo slecht als mijn gamma coupe ..

Hubert januari 17, 2017 om 13:14 # | Report | Reply

@lincoln:

En ook niet zo slecht als mijn 1300 Beta coupe

lincoln januari 17, 2017 om 13:22 # | Report | Reply

@Hubert:

Idd .. ook zo een schoonheid ..
Alimentatie verzekerd ..

roppp januari 17, 2017 om 17:36 # | Report | Reply

@lincoln: een Gamma (zowel de coupé als de berlinetta) zijn niet bedoeld om mee te rijden, maar om naar te kijken. Gewoon op een klein podiumpje in de huiskamer zetten en dagelijks van genieten.

ardonjr januari 17, 2017 om 13:23 # | Report | Reply

Ik dacht in eerste instantie aan DeLorean, op een of andere manier doet deze auto mij een beetje denken aan de DMC-12

escort77 januari 17, 2017 om 13:43 # | Report | Reply

Geinig ding.

Ik kwam pas op autoscout een broertje van deze auto tegen, een Lancia Beta 2.0 Berlina. Qua uiterlijk lang niet zo mooi, maar wel met een ontzettend leuk dashboard.

http://m.autoscout24.nl/anbod/-276373633?id=276373633&utm_medium=ret&utm_source=criteo-nl&utm_campaign=mobile&utm_content=m-vm-search-nl&utm_term=m-detail&from=www.autoscout24.nl

Een Lancia Beta 2.0 Berlina.

mrrallycross januari 17, 2017 om 13:46 # | Report | Reply

Lijkt wel een beetje een Maserati

pinut187 januari 17, 2017 om 13:52 # | Report | Reply

Vind het kleurtje maar niks, verder leuk bakkie voor de man met een grote gereedschapkist..

ttr6 januari 17, 2017 om 14:00 # | Report | Reply

Lancia Monte Carlo. Mooi ding. Vooral interieur en dashbord

Onehp januari 17, 2017 om 14:04 # | Report | Reply

Een van mijn eerste auto’s in de jaren tachtig, op schaal een op drieënveertig of zoiets.

stamp januari 17, 2017 om 14:19 # | Report | Reply

@Onehp: Ik heb ‘m ook.. in geel

cossiekiller januari 17, 2017 om 14:07 # | Report | Reply

Front, vooral de koplampen hebben veel van de Ghibli en quattroporte van de jaren ’90 weg.

mashell januari 17, 2017 om 14:22 # | Report | Reply

@cossiekiller: maar is dat niet andersom? Dat het kleine arme Maserati leende bíj de grotere fabrikanten?

geelbarrel januari 17, 2017 om 14:28 # | Report | Reply

staan d’r 7 te koop op mobiele.de

pomoek januari 17, 2017 om 15:13 # | Report | Reply

@geelbarrel: Vroeger stonden ze in NL ook wel vaker te koop. Maar nu kan ik er zo snel geen vinden.

azuli januari 17, 2017 om 14:29 # | Report | Reply

Heerlijk 120pk en 1000kg.

Liever 100kg minder maar deze zal best vlot vooruit komen.

timt januari 17, 2017 om 14:42 # | Report | Reply

Ziet iemand waar die achterlichten van zijn? Ze komen me bekend voor van een andere wagen, maar weet even niet welke…

deboes januari 17, 2017 om 16:09 # | Report | Reply

Wel weer typerend dat er weer een 0000 niet in parkeervak staat, zal de optionele richtingaanwijzers ook wel niet hebben.

cthijs januari 17, 2017 om 17:47 # | Report | Reply

Voorkant zit standaard al in de roestcoating,slim van lancia

koentag januari 17, 2017 om 17:55 # | Report | Reply

Herbie’s vriendinnetje!

http://barnfinds.com/herbies-girlfriend-1976-lancia-scorpion-2/

vroemvroem0987 januari 17, 2017 om 19:52 # | Report | Reply

Mijn ma had zo eentje. In wit met rood leder interieur. Supercoole auto maar zeer onbetrouwbaar. Motor viel uit remmen werkten soms niet

desjonnies januari 17, 2017 om 21:54 # | Report | Reply

Waren gebruikt nog niet weg te schijten, al zou ik hem nu nog voor nix krijgen.
Roesten als de beren, dwarsgeplaatste Fiat Lampredi 4 cilinder achter de voorstoelen met de bijbehorende rete- slechte elektriek.
Ding heeft overigens weinig tot niets met de 037 te maken, behalve de cabine van de 037, die op de Monte Carlo is geïnspireerd, meer niet.
De 037 komt uit de koker van Dallara, Lancia’s eigene motorsport divisie, Pininfarina en Abarth, wiens project nummer 037 het was.
De groep 5 monte carlo turbo, zo een dikke racer, die had veel meer MonteCarlo DNA dan de 037 – wiens motor en aandrijving in lengterichting geplaatst zijn.
Hou deze maar en maak mij blij met de opvolger van de Fulvia Coupé, de Bef Coupé, vind ik 100 keer meer charme hebben dan deze mislukte Fiat X 1/8

spiderman januari 17, 2017 om 21:58 # | Report | Reply

In de garage van het MECC, dus gesignaleerd bij Interclassics. Prachtig autootje destijds, hoe onbetrouwbaar ook. Middenmotortje, beetje de grote zus van de Fiat X1/9

powerbus2000ie januari 22, 2017 om 14:09 # | Report | Reply

Mooi Betaatje, wel kwetsbaar zo op leeftijd. Schaars niet, voldoende gebouwd. Origineel fabrieks af, meest fraai. Maar velen zijn gepimpt naar voorbeeld sportive, niet altijd even geslaagde ombouw. Dat heet dan stoer te zijn. Verramscht klinkt beter. Deze blauwe is puurder in uitvoering dan de USA Scorpion met de grote ronde koplampen met standaard bovendien minder power door milieuaanpassingen voor de Amerikaanse markt. Maar iedere goed geconserveerde Montecarlo is er een om te koesteren. Deze lijkt een mix uit eerste en tweede serie. Eerste serie had de gesloten ‘butress’ (het quarter-panell achterop) Tweede serie was dat open a la Maserati Merak (Bora) uit de begin jaren 70, die daar aan voraf ging. Snuit met grille, is tweede serie. Compact autootje dat buitengewoon goed rijdt. Maar je moet het effe meemaken voordat je oordeeld. 120 pk? Het autootje is ook erg licht, komt goed vooruit Maar is niet gebouwd om er +250 km/h over de Autobahn te flitsen. Heb er eens een gereden met een Hormann tuningsset er op. Die reed buitengewoon giftig snel door de versnellingen. Gaf ook een bende ondraaglijke herrie, en dat is maar heel eventjes leuk. Standaard fabriek met carburatie, maar werd hobbymatig omgebouwd tot injectie of volumex. De blauwe is een beetje een samenraapsel van onderdelen, soms moet je wat, veel is reeds verdwenen en versleten. Om dan details te fixen, kan een behoorlijke uitdaging worden.
Deze staat er wel alleraardigst bij. 🙂 Dapper en onhandig om mee in de winter te rijden (zout) Veel auto’s uit de jaren 70/80 roesten onbeschoft als ketters… De Lancia’s waren daarop geen uitzondering, later kwamen de Beta series met 6 jaar garantie op het koetswerk. Ofwel, het kon nog heel vel erger bij Japanse en Duitse merken.
Had je wel met de Beta’s, een onovertroffen goede wegligging en schitterende modellen. Doch smaken verschillen, dat mag.
Motoren twin-cam DOHC, met crossflow. Prachtig koppel. Eenvoudig te onderhouden en robuust. Mooie gietstukken.
Elektriek slecht? Dat is een kwestie van onderhoud (bij iedere auto). En zeker niet slechter dan de concurrentie.

powerbus2000ie januari 22, 2017 om 14:56 # | Report | Reply

@ Desjonnies. O37 kwam niet uit de ‘koker’ van Dallara. Maar is idd wel in de werkplaatsen in Verano, nabij Parma gebouwd. Vanwege de bulk aan kennis en vakmensen en constructietechniek. De toen industriële verwevenheid en invloed van het FIAT concern in Italië was enorm. De strategie werd bepaald door Cesare Florio.
Geen enkel rally kanon komt overeen met een straatversie van een auto. Toch zijn er verrassend veel componenten overeenkomstig gebruikt, wanneer dat kon uitkwam en bespaarde in de kosten. De verwevenheid van de 037 en Montecarlo is groot. Hoe dat exact steekt is smeuïg in detail te lezen in La Lancia van Wim Oude Weernink. Beta Montecarlo als productiewagen was niet echt een succesnummer voor Lancia, zo valt ook te lezen. Van de eerste serie zijn er 3.854 en tweede serie 1.940 exemplaren gebouwd. Van de Scorpion slechts 1.800. De Scorpion heette in de USA zo, omdat Chevrolet de naam Montecarlo reeds had gedeponeerd.
Met die aantallen mag je hopen dat daar nog de helft van over is, zal eerder een kwart zijn. De auto wegzetten als een ‘schijtbak’ is totaal misplaatst. De vormgeving en techniek stak met kop en schouder uit boven tijdgenoten, de toen inmiddels aubollige MG’s en Triumps etc. (hoewel natuurlijk ook erg leuk in die hoedanigheid).

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.

Ontelbare

Kentekens

12.725 spotters

Installeer app