julescapdevillephotography Foto van de maand : Audi R8 V10 regenstorm

Video: Tesla autopilot incident

rubenpriest Gepost op 02-03-2017 om 19:46 13.813 views | 50 reacties

De bestuurder vertrouwde op het autonome systeem en zat zelf niet meer op te letten. Verderop is er een obstakel vanwege wegwerkzaamheden en Autopilot detecteert dit niet, met een crash tot gevolg. De Tesla rijder kwam er met een paar blauwe plekken vanaf.

50 Reacties:

berkay maart 2, 2017 om 20:33 # | Report | Reply

Gewoon dom.

mvdbosch maart 2, 2017 om 20:35 # | Report | Reply

Autonoom gaat nog wel even duren denk ik 😉

fiestacruizer maart 2, 2017 om 20:36 # | Report | Reply

“Had de bestuurder maar moeten opletten”… 100% verantwoordelijkheid van de bestuurder, die had moeten ingrijpen… zegt Musk dan.

MAB maart 2, 2017 om 20:37 # | Report | Reply

@fiestacruizer: wil je zeggen dat dat niet zo is dan.

shibby maart 2, 2017 om 21:13 # | Report | Reply

@fiestacruizer: en daar heeft Musk ook gelijk in, uiteindelijk is de bestuurder eindverantwoordelijk

bmwfreak038 maart 3, 2017 om 14:29 # | Report | Reply

@shibby: de auto stond op auto pilot dus dat is een domme opmerking

tss68nl maart 3, 2017 om 20:41 # | Report | Reply

@bmwfreak038: Niet echt, want tijdens autopilot ben je als bestuurder nog steeds verplicht toezicht te houden en in te grijpen. Meteen maar mensen dom noemen, foei.

Al denk ik niet dat de bestuurder tijdig had kunnen reageren in dit geval.

healey maart 3, 2017 om 12:33 # | Report | Reply

@fiestacruizer: Probleem is dat Musk het juist niet zegt. Waar bv Mercedes spreekt van een assistent, heeft Tesla het over een autopilot. Dit suggereert volledig automatische werking. Tesla zet dus mensenlevens op het spel met als doel marketing.

fijnkonijn maart 3, 2017 om 13:15 # | Report | Reply

@healey: Bullshit. Tesla roeptoetert al sinds dag 1 dat hun “Autopilot” een assistent-systeem is.

Hou toch eens op met dit soort dom gezwam. Laat “alternative facts” maar lekker aan ome Trump over ok. Bitte.

bmwfreak038 maart 3, 2017 om 14:31 # | Report | Reply

@fijnkonijn: het is waar wat hij zegt, lees de titel ook hoezo is de bestuurder verantwoordelijk als de auto-pilot crasht of iets over het hoofd ziet? Nee de auto-pilot zou alles moeten kunnen ontwijken omdat ze dat suggereren.

fijnkonijn maart 3, 2017 om 21:30 # | Report | Reply

@bmwfreak038: zoals Mark Twain al zei: “Never argue with an idiot. They’ll drag you down to their level and beat you with experience.”

En daar laat ik het maar bij…

dawwg maart 3, 2017 om 23:04 # | Report | Reply

@bmwfreak038: “Nee de auto-pilot zou alles moeten kunnen ontwijken omdat ze dat suggereren.”

Het vingertje wijzen naar anderen ipv zelf verantwoordelijkheid nemen is een erg irritante en kortzichtige trend ….

bartsmit maart 3, 2017 om 20:53 # | Report | Reply

@fiestacruizer: wat voegt zo’n autopilot dan nog toe? Helemaal niks.

fijnkonijn maart 4, 2017 om 12:09 # | Report | Reply

@bartsmit: doch doch. Het is een hele goede automatische cruise-control die naast tempo houden ook gedeeltelijk zelf kan sturen op de snelweg. Maar meer ook niet (en dat heeft Tesla ook nooit beweerd).

MAB maart 2, 2017 om 20:36 # | Report | Reply

Pijnlijk

rulefollower maart 2, 2017 om 20:37 # | Report | Reply

Bloedproef voor de autopilot.

stationcar maart 2, 2017 om 20:39 # | Report | Reply

Ja had hij maar uit zijn doppen moeten kijken. Die bestuurder dus.
Gewoon dom.

MDA maart 2, 2017 om 20:41 # | Report | Reply

Tja… De autopilot is nog niet perfect… What else is new? Zullen we ook alle video’s posten van gewone bestuurders die iets over het hoofd zien en crashen? De grote vraag is: gebeurt het vaker of minder vaak met autopilot dan met gewone bestuurders?

stfu maart 2, 2017 om 20:51 # | Report | Reply

@MDA: 40% minder zelfs! Maar dit is voor AB natuurlijk veel leuker om te posten.

http://www.theverge.com/2017/1/19/14326258/teslas-crash-rate-dropped-40-percent-after-autopilot-was-installed-feds-say

inoh maart 2, 2017 om 21:51 # | Report | Reply

@mda: Is al bewezen. Autopilot is al veiliger dan gewone bestuurders.

bmwfreak038 maart 3, 2017 om 14:34 # | Report | Reply

@inoh: nee mensen nemen grotere onverantwoorde risico’s dat heeft niks met een veiligere auto-pilot te maken, daar komt bij als ik dit zie, voor mij geen auto-pilot. Om nog maar te zwijgen over kosten die met een dergelijk systeem gemoeid zijn of zo een auto.

fijnkonijn maart 3, 2017 om 19:33 # | Report | Reply

@bmwfreak038: “nee mensen nemen grotere onverantwoorde risico’s dat heeft niks met een veiligere auto-pilot te maken”.

Nee inderdaad. Het Tesla systeem neemt geen grote onverantwoorde risico’s. En dat heeft dus alles met een veiligere auto-pilot te maken…

lekkaah maart 2, 2017 om 20:42 # | Report | Reply

Ik zeg gratis nieuwe tesla Elon kom op, nie zo pauper doen

ch26 maart 2, 2017 om 20:43 # | Report | Reply

Daarom laten andere merken die ook al ver zijn met autonoom rijden het niet volledig over aan de auto. Kan Tesla wel stoer doen met hun autopilot maar andere merken zijn net zo ver misschien zelfs nog verder maar die nemen deze risico’s niet voor hun klanten

stfu maart 2, 2017 om 20:51 # | Report | Reply

@ch26: Het is niet autonoom! Het zijn rij assistenten! Autonoom level 5 komt pas later.

ch26 maart 2, 2017 om 21:13 # | Report | Reply

@stfu: okee dan zijn die andere merken even ver of misschien wel verder met rij assistenten maar dan komt het toch op het zelfde neer

super maart 2, 2017 om 21:35 # | Report | Reply

@stfu:
Niets is voor een mens zo vermoeiend als de hele tijd scherp in de gaten moeten houden of een machine wel/niet goed zijn werk doet, dat is een fundamenteel fysiologisch probleem dat tesla weigert te erkennen, waarschijnlijk omdat ze dan weer een selling point verliezen.

Los daarvan; zo’n plotselinge wegversmalling zou een machine een stuk beter moeten kunnen detecteren dan een mens.

Onehp maart 3, 2017 om 07:43 # | Report | Reply

@super: gelijk heb je. En de Tesla crashed waarschijnlijk omdat de computer te hard naar de witte lijnen zit te kijken… Hoe vaak dat ik mensen de verkeerde lijnen zie volgen kan ik ook al niet meer tellen.

tss68nl maart 3, 2017 om 20:47 # | Report | Reply

@super: Dat is toch geen probleem? Je hoeft geen Tesla te kopen. Als je het wel doet, moet je je dus iets beter concentreren.

Dat is geen probleem van Tesla, maar een probleem van de verwachtingen van de koper als ze moedwillig over “Autopilot is een assistent” heen lezen.

87sandyd maart 2, 2017 om 20:54 # | Report | Reply

@ch26: Hater…

Tesla zegt zelf ook gewoon dat je nog altijd zelf verantwoordelijk bent als je een auto bestuurd, met autopilot of niet.

Overigens komt zo’n slecht aangegeven wegversmalling gelukkig niet in Nederland voor. Dit ongeluk zouden sommigen in Nederland ook overkomen zonder autopilot…

super maart 2, 2017 om 21:46 # | Report | Reply

@87sandyd:
Ga maar eens proberen om uren een machine in de gaten te houden die 99% van de tijd z’n werk goed doet, je moet dan wel zo vreselijk hard concentreren om alert te blijven dat je beter zelf kunt gaan rijden. Overigens is dit een bekend probleem bij mens/machine interactie, daarom is de disclaimer van tesla ook een beetje een lachertje, ze weten zelf ook wel dat het onzinnig is.

thezwart maart 2, 2017 om 20:48 # | Report | Reply

Toch vind ik het, zoals op de video, zeer slecht aangegeven. Zag het pas toen de tesla er tegenaan reed… Dat autonome rijden leidt je gewoon af van ven het rijden, dus je hebt minder marge om zulke zaken op te vangen.

Scarface maart 2, 2017 om 22:34 # | Report | Reply

@thezwart: Een vorige video werd er helemaal lyrisch gedaan omdat een Tesla aan de hand van de bewegingen van andere auto’s een ongeluk kon vermijden. Ik zie hier toch ook zn voorligger redelijk fors naar rechts uitwijken. Kon deze Tesla daar niets uit afleiden? Dit is m.i. gewoon echt slecht.

amg65 maart 3, 2017 om 10:27 # | Report | Reply

@Scarface: Dit is AP1. Als bestuurder gewoon zelf kan corrigeren (i.c. Even stuur naar rechts) grijpt die niet in. Dit zal in de toekomst anders zijn met AP2

stfu maart 2, 2017 om 20:50 # | Report | Reply

Met ACC doet het systeem wat ie moet doen: afstand houden met z’n voorganger. Als een onduidelijk aangegeven obstakel op de weg staat kan het systeem het alleen op het aller allerlaatste moment zien. En Autosteer houdt je binnen de lijnen. Oftewel: bestuurder moest gewoon ingrijpen.

De complete onderbouwing staat hier: https://electrek.co/2017/03/02/tesla-autopilot-crash-video-how-note-to-use/

stfu maart 2, 2017 om 20:52 # | Report | Reply

Waarom niet de titel: Video: Tesla chauffeur ziet obstakel niet, crasht

eugene01 maart 2, 2017 om 21:00 # | Report | Reply

sukkel, hij rijdt te dicht op z’n voorligger, leuk zo’n snufje

nopetrolnofun maart 2, 2017 om 23:26 # | Report | Reply

Weg met die troep.

unavailable maart 3, 2017 om 01:15 # | Report | Reply

Wie zegt dat autopilot aan stond? Hij lijkt wel best dicht op voorganger te rijden. Zo kunnen de sensoren toch niet alles goed zien voor zich?

roeldriesvink maart 3, 2017 om 07:02 # | Report | Reply

Staat de auto pilot aan dan?

bennyweisz maart 3, 2017 om 07:19 # | Report | Reply

@roeldriesvink:
Precies mijn gedachte…. Waar is hier aan te zien dat de autopilot überhaupt aan stond?
Don’t get me wrong, mijn BMW is ook voorzien van ACC en dat geeft mij soms de gelegenheid om wat ontspannender te rijden maar ik blijf erbij dat de bestuurder altijd 100% verantwoordelijk blijft.
Laatst haalde ik een Tesla in op de A12 (kruipend verkeer) en de bestuurder zat met z’n laptop op schoot te video-vergaderen. Dat moest hij zelf weten, ieder z’n meuk, maar ik vind dat dom!
En die Tesla’s? Tja, de technologie is interessant maar het blijft een Amerikaans product: “Sooner or later it will fail, no matter what!”

ruud1954 maart 3, 2017 om 09:13 # | Report | Reply

@roeldriesvink: Dat was ook mijn eerste reactie. Er zijn genoeg marketingmedewerkers van automerken die dergelijke fimpjes gebruiken om een ander merk in een negatief daglicht te plaatsen. Maar de hier toegepaste wegomleiding vraagt om problemen.
Ik zou bijna zeggen: dit is een bewijs dat het systeem NIET geactiveerd was. Men rijdt te hard, je zit te dicht achter je voorligger en boem.
Let wel: ik vertrouw niet blindelings op dergelijke systemen. Mijn Sorento uit 2016 heeft ook ACC. In het begin was ik erg huiverig om het te gebruiken. Maar toch gebruik ik het heel veel. Het is niet zo dat het heel vermoeiend is om het systeem constant te controleren. In tegenstelling tot wat de meesten misschien denken hou je je voet niet in de standby ‘boven’ de rem maar juist ‘boven’ het gaspedaal om onnodige automatische vertraging te voorkomen bij bijvoorbeeld afslaand verkeer. Je hoeft in feite juist op minder dingen te letten inplaats van op meer. Je stelt de snelheid in die je wilt rijden en hij stuurt gewoon achter je voorligger aan en hoeft niet meer te letten op zijn snelheidsaanpassingen.

ruud1954 maart 3, 2017 om 09:22 # | Report | Reply

@ruud1954: in mij laatste zin staat een typfout. Het is niet “en hij stuurt gewoon…..” maar “en jij stuurt gewoon….”. Het is immers een ACC systeem (adaptive cruise control) en geen AD systeem (autononymus driving) zoals Tesla dat heeft. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat een dergelijk systeem wèl ‘vermoeiend’ is omdat je in dat geval als het ware alles jn de gaten moet houden. Het zelf moeten blijven sturen zorgt er immers voor dat je veel zelf onder controle hebt.

mrrallycross maart 3, 2017 om 09:41 # | Report | Reply

Altijd zelf je handen aan het stuur houden

RutgerK maart 3, 2017 om 10:21 # | Report | Reply

Minimaal 15 seconden ervoor stond het al aangekondigd dat de weg tijdelijk naar rechts zou gaan.

Ik denk dat er, ook in Nederland, opnieuw moet worden nagedacht over de (tijdelijke) bewegwijzering en belijning ivm de rij-assistenten. Mijn auto leest wel verkeersborden maar niet de matrixborden boven de weg bijvoorbeeld.

dawwg maart 3, 2017 om 23:02 # | Report | Reply

@RutgerK: Ik denk het niet; ik denk dat autofabrikanten gewoon betere software moeten schrijven ….

fijnkonijn maart 4, 2017 om 12:13 # | Report | Reply

@RutgerK: een AP1 generatie Tesla kan alleen verkeersborden met snelheidsaanduidingen lezen. AP2 zou op een gegeven moment (duurt noch wel ff) in staat moeten zijn met echte “onverwachte dingen” om te gaan.

sportscarwatcher maart 3, 2017 om 16:02 # | Report | Reply

Kortom, Ipad op wielen werkt niet !

fijnkonijn maart 4, 2017 om 12:14 # | Report | Reply

@sportscarwatcher: werkt prima waarvoor het ontworpen is. No more, no less.

barry355gtb maart 18, 2018 om 20:21 # | Report | Reply

@fijnkonijn: en derhalve een prachtige nieuwe auto die dus ruim voldoende snelheid en onderlinge afstand tot vootganger

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.