FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Video: Toyota vrachtbak op waterstof racet tegen truck op diesel

jaapiyo Gepost op 25-04-2017 om 21:19 14.839 views | 27 reacties

Aanschouw de toekomst.



27 Reacties:

bikevscar april 26, 2017 om 11:19 # | Report | Reply

Indrukwekkend!

stfu april 26, 2017 om 15:32 # | Report | Reply

Ideaal. Wat meer voorgang in het verkeer.

stfu april 26, 2017 om 15:56 # | Report | Reply

@stfu: voortgang*

super april 26, 2017 om 22:18 # | Report | Reply

@stfu:
handig voor in calais lijkt me.

boomhauwer april 26, 2017 om 15:41 # | Report | Reply

Een reclame filmpje snap ik wel, maar moet ik 20 sec naar jupiler pro league kijken voor een truck filmpje van 12 sec?

banaan7 april 26, 2017 om 16:55 # | Report | Reply

@boomhauwer: koop Autoblog Premium nu! Geen reclames en je krijgt een kroontje boven je naam!

GEWELDIG!

boomhauwer april 26, 2017 om 17:20 # | Report | Reply

@banaan7: reclame maakt ge geen zak uit, maak het dan auto gerelateerd of toch tenminste geen filmpje van 20sec!

banaan7 april 26, 2017 om 17:36 # | Report | Reply

@boomhauwer: reclame=inkomsten

De redactie moet toch ook ergens van leven?

wimof april 26, 2017 om 17:58 # | Report | Reply

@boomhauwer: Ik heb geluk gehad, bij mij was het Michelin.

kennone april 26, 2017 om 19:42 # | Report | Reply

@boomhauwer: ik kon de reclame gewoon tot het einde doorspoelen..

heat59 april 26, 2017 om 15:49 # | Report | Reply

Als je zo’n truck op nos laat rijden is ie ook snel

flutterby april 26, 2017 om 16:02 # | Report | Reply

De vrachtwagen rijdt helemaal niet op waterstof. Het is een fuelcell die waterstof omzet in stroom en vervolgens de elektro motoren van sap voorziet.

Dat elektromotoren giga koppel hebben vanaf 0 rpm is geen nieuws toch?

jack_abarth april 26, 2017 om 16:05 # | Report | Reply

@flutterby:

Nope, niks nieuws inderdaad. Het is ook niet voor niks dat een diesel locomotief elektrisch aangedreven word.

dakarbemo april 26, 2017 om 16:12 # | Report | Reply

@flutterby: 1. Het is maar hoe je “rijden op” definieert. Het systeem verbruikt waterstof om idd stroom te genereren. End of the day je moet waterstof tanken. 2. Iets nieuws, nee maar ik heb nog niet vaak de verschillen tussen een diesel en waterstof truck gezien. Dus nieuw.

galant april 27, 2017 om 00:00 # | Report | Reply

@flutterby: Als je zo gaat redeneren, rijden we dan niet allemaal op dode planten en dieren?! En nee, niet meteen die roadkill in je tank proppen 😉

wouterjeuring april 27, 2017 om 11:47 # | Report | Reply

@galant: punt wat hij wil maken is voornamelijk dat een elektrische truck hetzelfde had gedaan. Een hele waterstofaandrijflijn is namelijk ook bijna even zwaar.

cjdg april 26, 2017 om 16:05 # | Report | Reply

Hopen dat de achterdeuren van die trailer een beetje stevig zijn. Daar gaat je vracht!

fanboy april 26, 2017 om 16:13 # | Report | Reply

Ze bedoelen natuurlijk gewoon een elektrische vrachtwagen. Die toevallig zijn electriciteit uit waterstof verkrijgt.

Ik zie niks in waterstof voor personenvervoer, maar voor trucks zou het nog wel eens de enige uitweg kunnen zijn. Dit of de rails boven de weg.

banaan7 april 26, 2017 om 16:57 # | Report | Reply

@fanboy: want er was toevallig een persoon die toevallig ontdekt heeft dat je met waterstof iets doet waardoor er toevallig stroom ontstaat

wouterjeuring april 27, 2017 om 11:50 # | Report | Reply

@fanboy: ik denk wel degelijk dat waterstof een toekomst heeft. Het weggooien en recyclen van een accupakket (na 300k km ofzo, hoe lang gaat dat mee?) Kost veel meer energie dat het reviseren van zo’n cel en met de nieuwe onderzoeken naar waterstofproductie moet er toch wel een oplossing gaan komen voor dat probleem…

killbugsfast april 26, 2017 om 16:32 # | Report | Reply

Myth confirmed: blauwe vrachtauto’s trekken sneller op dan witte.

Nu graag een proef met striping! Eentje met twee witte banen over de auto tegen dezelfde auto zonder witte banen.

dawwg april 27, 2017 om 14:42 # | Report | Reply

@killbugsfast: Wacht dacht je van blauw met witte strepen vs wit met blauwe strepen ?

erwh april 26, 2017 om 18:05 # | Report | Reply

Elektrische vs Diesel vrachtwagen dus. Waterstof met een brandstofcel is alleen maar de (inefficiënte en milieuonvriendelijke) energiedrager als vervanger van een traditionele accu.

oxymoron oktober 15, 2017 om 18:08 # | Report | Reply

@erwh: Waterstof is bij diverse chemische processen een restproduct. Kun je beter in een brandstofcel nuttig werk laten doen dan het maar ins Blaue hinein te laten dwarrelen.

sportstand april 26, 2017 om 19:49 # | Report | Reply

Leuk en zo, maar is het ding een beetje zuining en wat is de range? Dat is voor een transportbedrijf veel relevanter!

postzegel april 27, 2017 om 00:24 # | Report | Reply

Belangrijkste probleem: vervuiling van het getankte waterstof. Dat wordt namelijk niet door elektrolyse uit water verkregen (dat is vooralsnog te duur, en energetisch inefficient en dus ongeschikt), maar bijvoorbeeld uit mierenzuur en methanol. Kleine vervuilingen door restproducten zorgen voor het dichtslibben van de membranen in de fuelcell, en voila: irreversibele afname van vermogen.

Doe nou maar niet geloven dat enkel waterstof de toekomst is. En dit filmpje is gewoon een elektrische vrachtwagen.. no more no less, met een fuel-cell-accu ipv een Lithium-ion of LiPo accu,. of voormijnpart: een zink-kool batterij.

Dat dieselblok uit die slome vrachtwagen draait met normaal onderhoud makkelijk een miljoen kilometer en meer zonder bijzonder onderhoud.. Zodra een elektische variant dat óók kan,….

bogey april 27, 2017 om 09:47 # | Report | Reply

Levensgevaarlijk dus.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.