julescapdevillephotography Foto van de maand : Audi R8 V10 regenstorm

Video: Oplettende Tesla-bestuurder voorkomt crash

rubenpriest Gepost op 28-07-2017 om 8:28 5.456 views | 22 reacties

De automobilist greep op tijd in

22 Reacties:

Alfarobert juli 28, 2017 om 09:12 # | Report | Reply

Als hij hem op autopilot had laten staan was hij dus gecrashed.Mens toch beter dan techniek he

stfu juli 28, 2017 om 09:35 # | Report | Reply

@Alfarobert: Daarom zegt men bij Tesla ook dat je zelf nog bestuurder bent. Net als dat je cruise control uitzet wanneer het gevaarlijk wordt.

esprit84 juli 28, 2017 om 11:28 # | Report | Reply

@Alfarobert: statistiek alfaroberto

E34M5Touring juli 28, 2017 om 09:40 # | Report | Reply

Lekker gespiegeld pik… Eerst bijna volledig stoppen en dan zonder vaart zo de andere baan op. Had wel een Nederlander kunnen zijn. Goeie reactie van die vent zeg.

efignition juli 28, 2017 om 09:51 # | Report | Reply

Als je auto’s zo ziet remmen kan je zoiets verwachten en schuif je een baantje op. 3 blunders dus. De auto die uitwijkt. Autopilot die door blijft kachelen en de bestuurder die geen ruimte geeft.

woudloper juli 28, 2017 om 10:00 # | Report | Reply

Ook wel enigszins onverstandig van de tesla om niet op 1 van de 2 linker banen te rijden als je zo snel langs stilstaand verkeer rijdt.
Je moet dan toch beseffen als er iemand uit dat stilstaand vak op het uwe komt, je niet meer kan stoppen.

audir8v10 juli 28, 2017 om 12:12 # | Report | Reply

@woudloper: ja dat dacht ik ook, hou zelf liever altijd een baan er tussen als er groot snelheidsverschil is..

lekkerlinksrijden juli 28, 2017 om 10:15 # | Report | Reply

Ik word een beetje moe van de combi Tesla – autopilot.

rufctr01 juli 28, 2017 om 10:16 # | Report | Reply

Ik denk dat de snelheid te hoog was, hij had beter 2 rijbanen naar links kunnen gaan. Ik hoorde het systeem zeker waarschuwen.
Ik denk dat het allemaal te snel ging, snelheid te hoog, auto dat vlakvoor de Tesla de rijbaan opschuift met lage snelheid.

frederik juli 28, 2017 om 10:18 # | Report | Reply

Typisch Amerikaanse reactie… Oh my god I am so totally awesome!!

Bartholomeo juli 28, 2017 om 10:28 # | Report | Reply

@frederik: zijn die mensen dan echt zoals een levende national geographic documentaire ? ” If he doesn’t eat his sandwich he will die in 5 days.”….

Jantje_555 juli 28, 2017 om 11:08 # | Report | Reply

@frederik: hij is dan ook beter en sneller dan techniek die ze ons in de strot rammen en die we niet nodig hebben!

defl8 juli 28, 2017 om 10:30 # | Report | Reply

Overigens zullen wij door deze beelden nooit weten of de auto niet had ingegrepen, misschien wel 30ms later of 30cm minder dan de bestuurder.
Na het kijken van al die dashcam filmpjes ga ik trouwens al veel eerder dan voorheen op de rem. Hier had ik bij 0:01 mee gaan remmen en voor links gaan spiegelen.

stfu juli 28, 2017 om 15:08 # | Report | Reply

@defl8: de moment van aanrijding was in een seconde al gebeurd, aangezien de auto nog moet remmen e.d. kan ik mij niet voorstellen dat dit te voorkomen was geweest (aangezien AP gemaakt is om afstand te bewaren en de baan te volgen).

wijsneus juli 28, 2017 om 15:22 # | Report | Reply

@defl8: Ik weet dat niet zo zeker. Natuurlijk zie je remlichten en antucipeer je daarop, maar voordat je je realiseert dat ze zowat stilstaan op één rijbaan ben je zo een seconde of twee verder. Zeker in het donker kan dit nogal verraderlijk zijn op een rustige snelweg. Als ik op een rustige snelweg onverwacht naar >50km/h moet remmen doe ik daarom bijna altijd kort m’n alarmlichten aan.

occasiefapper juli 28, 2017 om 11:38 # | Report | Reply

Wat ligt daar op de weg btw. Het wordt ook tijd dat die beste bestuurder van die Ford een Tesla gaat rijden. Dit soort rare capriolen gaan nog eens een keer een leven kosten.
Valt het jullie op nadat hij de autopilot overneemt er een waarschuwing komt. Ik ben benieuwd of dit van de manoeuvre is of een dikke delay van het dreigende ongeluk.

wijsneus juli 28, 2017 om 15:25 # | Report | Reply

@occasiefapper: Volgens mij hoor je dat autopilot disconnect. Het tweede geluidje weet ik niet zeker. Kan ook cruisecontrol disconnect zijn of dodehoeksensor zijn lijkt me?

trustmeiamanengineer juli 28, 2017 om 11:54 # | Report | Reply

Let goed op?! Als ‘ie ruim optijd had afgeremd vanwege die 3 stilstaande auto’s naast hem was er uberhaupt niks om in te grijpen geweest.
Dit is juist het gevaar van zelfrijdende auto’s, met stumpers achter het stuur.

720s juli 28, 2017 om 12:06 # | Report | Reply

@trustmeiamanengineer: Vind ik een beetje te kort door de bocht. Als je zo stil gaat staan, en je vervolgens niet realiseert dat er misschien iemand met 120+ op de baan rijdt waar jij met 5 km/h wilt invoegen en uberhaupt geen spiegels gebruikt. De manoeuvre van de invoegende auto is levensgevaarlijk. Dat is gewoon een feit.
Neemt niet weg dat ik de reactie een beetje laat vind, ik zag zelf al dat die auto zoiets ging uitvoeren, maar dan nog: als je elkaar al niet mag vertrouwen in het hebben van meer dan 5 hersencellen in het verkeer (want als je ook maar 3 seconden neemt om na te denken doe je NIET wat die bestuurder van die invoegende auto deed), dan kun je moeilijk de techniek beschuldigen.

wijsneus juli 28, 2017 om 15:11 # | Report | Reply

Het ergste is nog dat die witte SUV niet eens gas geeft als hij opschuift naar links. Z’n remlichten staan nog aan..

Verder kan autopilot in dit soort gevallen ook niet zo veel doen natuurlijk. Zelfs een noodrem zou een botsing niet voorkomen. 3/4 van de bestuurders zou hier gewoon een ongeluk bouwen. Dus alleen maar kuddo’s aan de Teslabestuurder.

Kan autopilot überhaupt uitwijken of kan het alleen remmen?

bogey juli 28, 2017 om 15:32 # | Report | Reply

Als hij niet zo lovend aan het uitleggen was en wat meer met de weg, had dit niet hoeven gebeuren.
Als je daarentegen rekent op de auto die alles overneemt kan het wel eens slechter aflopen. Daar gaan we blijkbaar naar toe.
Heeft hij er misschien zelf maar 5? De rest gaat vol op de rem, maar er gaan geen belletjes rinkelen.

joosstra juli 29, 2017 om 23:13 # | Report | Reply

Blijft lastig oordelen op basis van een filmpje vanuit één standpunt. De bestuurder van de Ford (of wat het ook is) schrikt van de rommel die op de weg ligt en stuurt instinctief naar links – en geeft zelfs nog aan dat hij naar links komt. Dus wie zegt dat hij niet gespiegeld heeft ? Maar de bestuurder van de Tesla doet feitelijk hetzelfde : hij stuurt abrupt naar links. Heeft hij ooit gespiegeld ? Als er iemand naast de Tesla had gereden had die een filmpje kunnen downloaden van de aktie van de Tesla.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.