FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Video: Zo werkt Mazda's SkyActiv X motor

jaapiyo Gepost op 29-10-2017 om 13:49 8.476 views | 25 reacties

Techniek op je beeldscherm.



25 Reacties:

TDI-goeroe oktober 29, 2017 om 14:43 # | Report | Reply

mooi.

trustmeiamanengineer oktober 29, 2017 om 14:54 # | Report | Reply

Mooi spul hoor. Ik ben heel erg benieuwd hoe het in de praktijk gaat werken. Ook qua verbruik en uitstoot. In theorie zou beide flink moeten afnemen ten opzichte van de huidige motoren.

lincoln oktober 29, 2017 om 17:42 # | Report | Reply

@trustmeiamanengineer:

In theorie zullen de folder en “onderzoeks” cijfers er keurig netjes uitzien iig ..

oemplus oktober 29, 2017 om 15:01 # | Report | Reply

Er komt dus nog wel een vonk bij? Ik heb eerder gelezen dat er werd beweerd dat er helemaal geen vonk meer nodig was.

sntial oktober 29, 2017 om 15:22 # | Report | Reply

@oemplus: wat zou dan het verschil zijn met een benzine motor?

trustmeiamanengineer oktober 29, 2017 om 15:28 # | Report | Reply

@sntial: @oemplus: Vonk is bij opstarten (en af en toe in andere bedrijfstoestand) nodig om te ontsteken. Maar in overige fase gedraagt de motor zich als een zelfontbrander. Ze noemen het ook een Spark Controlled Compression Ignition, dus met een vonk regelen ze (af en toe) bij.

lekbak oktober 29, 2017 om 17:02 # | Report | Reply

@trustmeiamanengineer: Zoals ik het zie gebruiken ze een vonk om een kleine plaatselijke verbranding te creëren op een gecontroleerd moment. Door die verbranding steigt de druk in de verbrandingskamer waardoor plotseling het hele mengsel in één keer ontbrand. Wat dan een efficiënter geheel moet maken.

wimof oktober 29, 2017 om 17:36 # | Report | Reply

@sntial: De veel hogere compressie.
De vrije ruimte is miniem.
Waardoor het rendement stijgt maar in principe tot zelfontbranding nijgt.
Door dit te beheersen kunnen ze wel degelijk het beste van twee werelden combineren.

SimonMc oktober 29, 2017 om 16:00 # | Report | Reply

@oemplus: Ik heb op autoblog ook al een artikel gelezen hierover, maar toen werd er gezegd dat er wel degelijk met momenten een vonk nodig was, mogelijk bij hogere belasting.

Gulli oktober 29, 2017 om 15:01 # | Report | Reply

Duitse voorsprong door techniek in een Italiaans mooi jasje, gebouwd door de efficiënte Japanners waardoor het ook nog heel blijft.

15 jaar geleden was dit een utopie geweest, Mazda flikt het. Knap werkn

Gulli oktober 29, 2017 om 15:01 # | Report | Reply

Knap werk*

lincoln oktober 29, 2017 om 17:39 # | Report | Reply

@Gulli:

Aan het muziekje te horen kan je idd concluderen dat Mazda snel met 1600kg bakbeesten op de markt gaat komen die idd ook gewoon 1op9 gaan lopen ..

hammerman oktober 29, 2017 om 15:28 # | Report | Reply

Net zo zuinig en krachtig als een dieselmotor? Kunnen we nog eerder afscheid nemen van deze motoren!
Maar ik ga in de toekomst toch eerder voor een EV…

Henk_he oktober 29, 2017 om 15:41 # | Report | Reply

Ik vraag me af: als je deze technologie combineert met een turbo, wordt het dan nóg efficiënter, zuiniger, en krachtiger?

SimonMc oktober 29, 2017 om 16:10 # | Report | Reply

@Henk_he: Dit is een persoonlijke mening natuurlijk, maar turbo’s zijn nogal een gemakkelijke techniek voor meer vermogen, maar met nogal wat nadelen aan ook.

Liever een motor met een grotere cilinderinhoud, dan een motor met een kleine cilinderinhoud en 1 of meerdere turbo’s.

De gasrespons is zo goed niet en de vermogensafgifte is niet linear. Met allerlei kunstmatige ingrepen, beperkt men het koppel in de lage toeren,zodat het karakter meer als een atmosferische motor aanvoelt ( bv Ferrari 488, BMW M4 ).

BMW heeft ondertussen een model met 4(!) turbo’s op hun Diesel. Als dat nog niet genoeg zegt, weet ik het ook niet.

Maw, als je een motor kan maken die geen turbo’s nodig heeft, moet je dat gewoon doen.

trustmeiamanengineer oktober 29, 2017 om 16:21 # | Report | Reply

@henk_he: Er komt als het goed is een (elektrische) comoressor op.

hight96 oktober 29, 2017 om 17:23 # | Report | Reply

@henk_he: Liever niet. Hoe meer je erop schroeft, hoe meer er stuk kan gaan. Ik denk ook dat de motoren een zeer hoge compressieverhouding zullen krijgen en ik weet niet of dat goed werkt icm een turbo..

Henk_he oktober 29, 2017 om 18:36 # | Report | Reply

@hight96: je eerste stelling is wel een beetje ouderwets. Op die manier zouden we nooit vooruitgang boeken. Maar ik heb nog steeds geen antwoord óf het kán, en of dat wat oplevert.

amersfoorter oktober 29, 2017 om 15:47 # | Report | Reply

Als het zo fantastisch is zullen alle andere merken direct volgen….1,2,3……

SimonMc oktober 29, 2017 om 16:03 # | Report | Reply

@amersfoorter: Mercedes toonde 10 jaar geleden een concept, genoemd Diesotto: https://www.autoblog.nl/archive/2007/07/24/mercedes-benz-introduceert-revolutionaire-motor

Maar vooralsnog is dit nog niet gecommercialiseerd. Misschien kregen ze het niet betrouwbaar genoeg? Mazda is er dus blijkbaar wél in geslaagd, dus Eat this, Mercedes !

healey oktober 29, 2017 om 16:38 # | Report | Reply

Ik krijg toch een beetje de smaak van “we hebben een verbeterde VHS band. Vlak voor de introductie van de DVD”.

redbeams oktober 29, 2017 om 19:07 # | Report | Reply

@healey: S-vhs bestond al langer 😉

roland78 oktober 30, 2017 om 06:54 # | Report | Reply

De nieuwe Mazda 3 met deze motor is de auto waar ik het meest benieuwd naar ben.

midas oktober 30, 2017 om 08:30 # | Report | Reply

Niks speciaals aan… mijn Golf uit 1986 heeft ook al spark controled huppeldepup gebeuren!
dit alles zit al in de originele motor! en ja, de techniek is nog niet zo verfijnt als bij Mazda (motor blijf geregeld door stomen na het afzetten van het contact) ook is het verbruik niet helemaal zoals Mazda claimt dat hun motor werkt (1:8) maar affijn! het principe is niet nieuw meer, maar het bestaat al 30 jaar: PINGELEN/DETONATIE!

towi1989 juni 13, 2019 om 18:27 # | Report | Reply

@midas: maar dat was spuci, spark plug uncontrolled compression ignition, erg verouderde techniek!

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.