BJORNVANDERWEE Foto van de maand : MERCEDES-AMG GT R

Video: Alfa 156 nieuwe AB-junkyardracer

rubenpriest Gepost op 19-12-2017 om 15:55 12.449 views | 77 reacties

Wouter ging bij een beroemd autobedrijf langs om een nieuwe junkyardracer uit te zoeken. De Italiaan kreeg vervolgens een technische check.

Kenteken: 20-HJ-JZ
Merk/model: ALFA ROMEO ALFA ROMEO 156 SPORTWAGON; 1.8 T.SPARK
Datum toelating: 26-07-2001
Originele kleur: ZWART
Carrosserie: stationwagen
Brandstof: Benzine
Vermogen: 140 pk
Nieuwprijs: Onbekend

77 Reacties:

Stefje december 19, 2017 om 16:04 # | Report | Reply

Succes met de motorrevisie. Precies 1 dag eentje gehad met een werkende motor. Een paar keer boven de 5.000rpm gehad en 1 keer langdurig op de snelweg, motor geploft. Doen ze schijnbaar allemaal. Blijven alleen heel bij mensen die er voorzichtig mee rijden. Oftewel, succes dus 🙃

trustmeiamanengineer december 19, 2017 om 16:08 # | Report | Reply

@Stefje: Wat een onzin zeg, alleen de distributieriem moet regelmatig vervangen worden (elke 3 jaar of 60d km) anders gaat ‘ie gegarandeerd stuk. Normaal onderhoud dus. Maar verder zijn het oerdegelijke en lekkere motoren die van veel toeren houden.

Stefje december 19, 2017 om 16:23 # | Report | Reply

@trustmeiamanengineer: nee joh ik zal het wel gedroomd hebben. En de fora staan alleen maar vol met onzin. Tuurlijk.

trustmeiamanengineer december 19, 2017 om 16:34 # | Report | Reply

@Stefje: Ja, je had ook je distributieriem moeten vervangen… En in fora staat ook veel onzin ja. Die motoren hebben gewoon vrijwel geen problemen, als je het voorgeschreven onderhoud doet én je olie netjes op peil houd. Ik heb ervaring met meerdere exemplaren met ruim 2ton op de klok…

jack_abarth december 19, 2017 om 16:28 # | Report | Reply

@trustmeiamanengineer:

Laten we eerlijk zijn, voor een doorsnee auto met een doorsnee motor dan is een riemwissel van 3 jaar / 60.000km niet bepaald “regulier onderhoud” en valt het eerder onder kopje “slecht ontwerp”. Anders zou elke TSI-ketting onder “regulier onderhoud” vallen.

trustmeiamanengineer december 19, 2017 om 16:37 # | Report | Reply

@jack_abarth: Het is wél regulier onderhoud, staat gewoon in het boekje en is algemeen bekend bij iedereen die ook maar een beetje verstand van de TS motoren heeft. Ik had ook liever een ketting gehad ja, maar goed. Die TSI ketting was zogenaamd onderhoudsvrij, dat is een heel ander verhaal.

skinnybmw december 19, 2017 om 17:10 # | Report | Reply

@trustmeiamanengineer: een vriend van me had een prachtige, rode 1.8. Ondanks goed onderhoud liep het complete blok kapot bij 130.000km. Zijn echt niet de beste motoren, geloof me.

trustmeiamanengineer december 19, 2017 om 17:21 # | Report | Reply

@skinnybmw: We hebben zelf een prachtig rode 156 1.8 gehad, liep moeiteloos naar de 230k. Helaas uiteindelijk economisch total-loss na kleine aanrijding.. Nu heb ik een 147 2.0 en wederom al 220k op de klok staan. Ze zijn alleen (heel) gevoelig voor een te laag oliepeil (alles onder Max eigenlijk). Dan gaan de krukaslagers stuk en ben je vroeg of laat de sjaak… Regelmatig olie peilen en evt. aanvullen hoort wel bij deze motoren.

pa045 december 19, 2017 om 17:54 # | Report | Reply

@trustmeiamanengineer: Je hebt gelijk dat deze motoren goed zijn. Echter je laatste zin is ook waar. Ze zijn gevoelig voor een te laag oliepeil. En @stefje heeft waarschijnlijk eentje gekocht die niet de liefde gehad heeft die deze auto’s/motoren verdienen. Er is met te weinig olie gereden omdat er te weinig aandacht aan is geschonken. De krukaslagers zijn dan reeds beschadigd en dan ietwat sportief rijden (hij noemt 5000 toeren en dat is veel voor een VAg, maar deze motoren lopen heerlijk naar de 7000 toeren), dan is het helaas prijs. Motor kapot.
De onzin die hij kraamt dat ze het allemaal doen is een gevolg van de verjaardag praatjes en heeft niks met realiteit te maken.

kareljansen december 19, 2017 om 18:03 # | Report | Reply

@trustmeiamanengineer: sorry hoor, maar minder dan 250K zou een motor toch vrij probleemloos moeten kunnen halen..

rutger97 december 19, 2017 om 18:06 # | Report | Reply

@kareljansen: dat gebeurd bij heel veel merken niet…

jon86 december 19, 2017 om 16:33 # | Report | Reply

@Stefje: Doen ze alleen bij te laag oliepeil.

italiano december 19, 2017 om 16:55 # | Report | Reply

@stefje: pfff wat ik allemaal het uitgespookt met mijn vaders 156 pfff in zijn 1 naar de 90 en naar ze 2 tot 130 wat een monster was dat en draaide altijd super auto’s 2.0 jts jii met je lulkoek een van de beste motoren komen uit Italië banaan

oemplus december 19, 2017 om 18:38 # | Report | Reply

@italiano: Heel geloofwaardig, banaan.

lincoln december 19, 2017 om 19:42 # | Report | Reply

@italiano:

Weer een afgetrapt hok erbij ..
Die Alfascisten weten wel wat ze doorstoten ..

ohoogeveen december 19, 2017 om 18:25 # | Report | Reply

@stefje: zelfde meegemaakt met mijn V6. Na 3 weken mocht er een nieuw blok in…

hape december 19, 2017 om 19:33 # | Report | Reply

@Stefje:
Wat een onzin. Enigszins gevoelig voor juist onderhoud zijn ze maar als daar aan voldaan wordt gaan ze niet kapot.

michaelb december 19, 2017 om 21:56 # | Report | Reply

@hape: Verwacht niet bij auto’s van deze dealers dat ze perfect onderhouden zijn. En het is een race en geen regulier straat gebruik. Dan kan je beter een blok hebben die tegen een stootje kan. Dat kan dit blok dus niet. Succes.

hape december 20, 2017 om 18:09 # | Report | Reply

@michaelb:
Zolang je het oliepeil op peil houdt en de distributie op tijd vervangt kan dit blok prima tegen een harde aanpak.

E34M5Touring december 19, 2017 om 16:06 # | Report | Reply

Leuke video, hopelijk komen er updates! Ding klonk wel als een diesel, beetje olie kan geen kwaad zo te horen.

jon86 december 19, 2017 om 16:29 # | Report | Reply

@E34M5Touring: is waarschijnlijk de nokkenasversteller die stuk is. Typisch 156 kwaaltje.

E34M5Touring december 19, 2017 om 18:16 # | Report | Reply

@jon86: Effe goed onderhoudsbeurtje er tegenaan!

internetgekkie december 19, 2017 om 16:09 # | Report | Reply

“SAAB Apeldoorn”-sticker. Echt een gemiste kans dat daar geen “SAAPeldoorn” stond

moveyourmind december 19, 2017 om 17:33 # | Report | Reply

@internetgekkie: SAAPeldoorn…

Denkt iedereen dat het om De Belastingdienst gaat.. Beter bekend als Stichting AAPeldoorn ..

banaan7 december 19, 2017 om 22:04 # | Report | Reply

@moveyourmind: zit die stichting toevallig in de Apenheul?

trustmeiamanengineer december 19, 2017 om 16:17 # | Report | Reply

Leuk, een Alfa! Wel een ernstig verwaarloosd exemplaar zeg, zonde. Maar mooi dat ‘ie nog een leuk tweede leven krijgt.
Die “docent” ook wel weer jammer hoor, zo’n garagist met z’n vooroordelen… Elke leerling zal dat ook wel weer van hem meekrijgen…

T16 december 19, 2017 om 17:57 # | Report | Reply

@trustmeiamanengineer: Zonde dat ze niet verder gezocht hebben naar een 2,5 V6. Veel meer power en een geweldig geluid!

joostgrn december 19, 2017 om 21:19 # | Report | Reply

@T16: Een V6 heeft veel meer gewicht op de vooras! Deze is hierdoor in de bochten nauwelijks sneller en stuurt standaard een stuk beroerder.

jaapiyo december 20, 2017 om 01:21 # | Report | Reply

@joostgrn: benzinebudget was niet toereikend.

babybenz december 19, 2017 om 18:21 # | Report | Reply

@trustmeiamanengineer: Waar zijn de vooroordelen? Het klopt toch ook? Bewijs laten ze zelfs zien. Maarja niemand kan er wat aan doen dat jij een fanboy bent en niet neutraal kijkt.

lincoln december 19, 2017 om 18:32 # | Report | Reply

@babybenz:

Een NL ingenieur doet niet aan exacte wetenschap ..

oemplus december 19, 2017 om 18:41 # | Report | Reply

@trustmeiamanengineer: Niks vooroordelen, gewoon een man uit de praktijk die zegt waar het op staat. Alfa’s zijn geen goede auto’s, het zijn wel mooie auto’s, met karakter.

hape december 19, 2017 om 19:49 # | Report | Reply

@oemplus:
Wat een onzin. Omdat die docent geen Alfa man is zijn ze slecht ?
En Citroën is een hele goede auto omdat die vent eraan sleutelt ?

lincoln december 19, 2017 om 19:55 # | Report | Reply

@hape:

Ja hoor .. zijn uitstekende auto’s ..

Monteurs zijn hufters .. allemaal ..

hape december 19, 2017 om 20:02 # | Report | Reply

@lincoln:
pilletje al gehad?

oemplus december 19, 2017 om 21:04 # | Report | Reply

@hape: Roze bril al afgezet?

hape december 19, 2017 om 21:30 # | Report | Reply

@oemplus:
Waar had ik die op dan?

Heb jij toevallig een VW bril ?

oemplus december 19, 2017 om 22:04 # | Report | Reply

@hape: Nope, maar ik heb hier ook geen 1 keer de letters VW laten vallen?

michaelb december 19, 2017 om 21:53 # | Report | Reply

@trustmeiamanengineer: Grappig hoe je refereert aan een goed blok telkens. Een blok wat zo veel aandacht moet hebben is geen goed blok. Verwacht overigens ook niet dat auto’s bij Jetcars bijster goed onderhouden zijn. Overigens is dit een race en géén regulier gebruik. Daar is dit blok simpelweg te gevoelig voor.

broekhoest december 19, 2017 om 16:17 # | Report | Reply

Ik dacht al, €50,- voor een set velgen, dat kan maar één bedrijf zijn…

Dizono december 19, 2017 om 16:19 # | Report | Reply

Leuk, zo’n Alfa, maar wie regelt er nou een stationwagen voor op het circuit? :p

Edge december 19, 2017 om 16:37 # | Report | Reply

@Dizono: Stations maken anders wel hele toffe racewagens: https://www.touringcartimes.com/app/uploads/2009/11/other09112901-d.jpg

strammermax december 19, 2017 om 16:55 # | Report | Reply

@Dizono: de mondeo was ook een station

autoblogger december 19, 2017 om 20:39 # | Report | Reply

@strammermax: nee, we hadden het wel gemerkt als dat echt zo was.

lincoln december 19, 2017 om 18:02 # | Report | Reply

@Dizono:

Een sport turismo zal je bedoelen ..

T16 december 19, 2017 om 16:36 # | Report | Reply

De Sportwagon heeft een betere gewichtsverdeling door de iets zwaardere kont. Dat is goed voor de wegligging en het aan remmen van bochten.
Verder was de Mondeo ook een station, het maakt echt bijzonder weinig uit.

Edge december 19, 2017 om 16:38 # | Report | Reply

Wacht even, ik heb de vorige JYR video gemist. Is die BMW dan alweer afgeschreven?

Hoe dan ook, leuk dat jullie eindelijk aan de Alfa gaan. Wellicht dat jullie over een jaar of twee-drie kunnen upgraden naar een 159

RubenPriest december 19, 2017 om 16:47 # | Report | Reply

@Edge: De BMW was een leenauto.

rw1994 december 19, 2017 om 17:55 # | Report | Reply

@Edge: Een 159 is geen upgrade voor op het circuit, wel voor op de weegschaal.
Ik rijd er met veel plezier in maar wel erg zwaarlijvig voor op het circuit.

strammermax december 19, 2017 om 16:58 # | Report | Reply

Super! Ben zelf groot fan van de alfa’s van die tijd.

lincoln december 19, 2017 om 18:00 # | Report | Reply

Deze auto’s komen allemaal terecht die te arm zijn voor een distributie ..
Of gewoon echt niet weten wat dat is ..

Techniek is niet fijngevoelig ..
Maar gewoon ronduit slecht ..

Heb er nog een prachtig blauw leren interieur van liggen ..

En nee .. ik doe er nix mee ..
En nee .. is niet te koop ..

pa045 december 19, 2017 om 18:14 # | Report | Reply

@lincoln: Haha. Jij zit op je geld..

pa045 december 19, 2017 om 18:07 # | Report | Reply

Ff filmpje gekeken. Typische opmerking van een monteur in Nederland: Ik had gehoopt dat er meer aan was. Wat een teleurstelling.
Noem ze maar slecht die Alfa’s. 17 jaar oud en met geen enkele liefde behandeld. Maar een remslangetje en een blokje.
Kom er maar in alle mensen die er verstand van hebben..

lincoln december 19, 2017 om 18:36 # | Report | Reply

@pa045:

Dingen hebben allemaal ooit voor minder dan 1500 euro op marktplaats gestaan ..

En dat komt niet door gebrek aan Alfascisten ..

pa045 december 20, 2017 om 00:12 # | Report | Reply

@lincoln: Welke doorsnee gezinsmobiel van 17 jaar oud heeft nog niet voor 1500 op marktplaats gestaan?
Ieder gek zijn gebrek. Ik heb het nooit slecht getroffen met Alfa’s. En al vele gehad. Ik ben Alfascist.

oemplus december 19, 2017 om 18:45 # | Report | Reply

@pa045: Ik noem ze niet slecht, maar goed zijn ze zeker niet. Een echte Alfist zal dat eerlijk toegeven. Ik was als kind groot fan van Alfa, had tig miniatuurtjes en ander spul, totdat ik met mijn opleiding autotechniek begon en met stages daadwerkelijk aan alfa’s moest sleutelen… Ik vind ze nog steeds mooi, maar ben absoluut geen fan meer.

hape december 19, 2017 om 19:57 # | Report | Reply

@oemplus:
Dus ik kan opslag vragen omdat ik nog steeds aan Alfa’s sleutel??
Wat een onzin, je moet gewoon weten waar je mee bezig bent. Daarbij is de kwaliteit beduidendend beter dan z’n faam.

oemplus december 19, 2017 om 21:07 # | Report | Reply

@hape: Ik weet niet wat dit met opslag te maken heeft, maargoed. Ik sleutel ook nog wel aan Alfa’s, en best veel aan Fiat. Als je een 10 jaar oude Italiaan naast een 10 jaar oude Duitser/Japanner zet, zie je echt wel verschil in kwaliteit..

hape december 19, 2017 om 21:36 # | Report | Reply

@oemplus:
Jij durft…elk merk heeft z’n zeperds gehad. Na gemiddeld 15 tot 20 jaar verdwijnen ook jappen en duitsers naar de schroothoop.
De een heeft wat meer roest, de ander z’n 3e motor of versnellingsbak.

lincoln december 19, 2017 om 21:41 # | Report | Reply

@hape:

Duidelijk verhaal ..
Jij kan nog geen schroevendraaier van een steeksleutel onderscheiden ..

Nice try monteurtje poep ..

hape december 20, 2017 om 18:28 # | Report | Reply

@lincoln:
Perfect onderbouwde reactie jongen!
Ik pas ervoor om deze reactie voort te zetten.

pa045 december 20, 2017 om 00:25 # | Report | Reply

@oemplus: Ik zeker toe. Deze motor heeft zijn eigen spelregels. Maar kijk eens goed. 17 jaar oud en de “monteur” is teleurgesteld dat hij niet meer vond. Pak eens een willekeurige andere auto van deze leeftijd die zichtbaar liefdeloos is behandelt. Hoe ziet dat uit?

pa045 december 20, 2017 om 00:27 # | Report | Reply

@pa045: Ik GEEF zeker toe

mikje90 december 19, 2017 om 19:02 # | Report | Reply

Om even een fabeltje uit de lucht te helpen. Alfa’s doen het altijd prima als je ze maar warm rijdt en goed onderhoud. Ik rij al jaren alfa en lancia en ik heb in al die tijd minder problemen, dan iedereen in mijn omgeving gehad die duits, amerikaans of frans rijdt. Zelfs mijn werkgever heeft vaker met zijn bijna nieuwe bmw 530d (2016) in de garage gestaan dan ik met mijn alfa.

lincoln december 19, 2017 om 19:51 # | Report | Reply

@mikje90:

Zelfde behandelen als een Opel Kadett uit 1976 dus ..

cocacola december 19, 2017 om 19:43 # | Report | Reply

Wie koopt er nou een auto bij Jet Cars… toegegeven, wel spannend 🙂

De 155 WideBody, 156 en 147 zijn overigens hele goede auto’s. Heb zelf met alledrie gereden, op benzine en op diesel en alledrie ruim >200K. Geen enkel probleem, alleen soms een electrische storing (keer uit/aan lost dan een hoop op).

Volgens mij kon je bij de 1.8 TS wat gratis power ophalen door de riem naar de balansassen eraf te halen. Hij gaat er rauw van lopen en een hoop trillingen doorgeven, maar ze schijnen je wanneer aangesloten zomaar 10 pk te kosten. De moeite op het circuit!

deepep december 19, 2017 om 20:24 # | Report | Reply

Zo te horen … kleppen stellen…

oemplus december 19, 2017 om 21:10 # | Report | Reply

@deepep: Zo te horen… Geen verstand van auto’s. Deze Alfa heeft hydraulische klepstoters. Valt niks aan af te stellen. Dit klinkt meer als een nokkenasversteller, of er zit serieus te weinig olie in, als dat het geval is duurt het niet lang meer voor hij de container in kan.

humpyourdog december 19, 2017 om 21:00 # | Report | Reply

Top dit filmpje! Zou fijn zijn als jullie meer van zulke filmpjes maakten à la barrelbrigade, zijn jullie veel beter voor geschikt dan die droge kutten van Autoweek

amghans december 19, 2017 om 21:17 # | Report | Reply

Die heeft een vrij liefdeloze laatste (paar) eigenaar(s) gehad, zo te zien. Enfin, going out with a big bang dan maar 🙂

jaapiyo december 20, 2017 om 01:25 # | Report | Reply

@amghans: nou, nou…ik ben nog maar een keer echt de boarding ingeknald hoor. En toen kon de Mondeo nog gewoon door. Zo erg is het nou ook weer niet.

lincoln december 19, 2017 om 22:07 # | Report | Reply

Wel bijzonder dat Alfa blokken “ liefde” nodig hebben omdat ze “gevoelig” zijn ..

Hoe diep kan je zinken door zulke domme praat te uiten ..

pa045 december 20, 2017 om 00:19 # | Report | Reply

@lincoln: Tja. Er staat nu eenmaal een min en een max streepje op de peilstok. Net zoals er een min op de tankmeter staat. Gaat meestal nog een lampje bij branden, dat wel. Indien je deze negeert sta je ook stil.
Maar goed. Deze blokken zijn goed. Mits je regulier olie peilt en bijvult en vaak de riem vervangt.
Is dat slecht? Ja, want andere merken bewijzen dat dit beter kan. Maar wanneer iemand zich aan deze “regels” houdt, is er weinig aan de hand.

jprc december 20, 2017 om 00:29 # | Report | Reply

Leuk zulke filmpjes, zeker mee doorgaan.

birgini december 20, 2017 om 08:16 # | Report | Reply

Deze blokken zijn inderdaad goed, heel de twin spark reeks eigenlijk. Zelf heb ik er ook een, met al veel kilometers erop als dagelijkse auto en intussen al een paar duizend op het circuit. Ik heb eerder het idee van ‘die zijn toch onmogelijk stuk te krijgen..!’ Ik geef de motor wel altijd tijd om op te warmen vooraleer vol op het gas, elke motor bestaat uit verschillende metalen en die hebben gewoon tijd nodig om uit te zetten. En natuurlijk ja oliepeil bijhouden.
Een minpuntje wat altijd aan bod komt is de ophanging vooraan, maar ja deze is een double wishbone. Is complexer, dan komt er ook eens wat sneller speling op. Ik stond onlang te kijken naar een Porsche Boxster (1ste genratie) en deze had zelfs nog geen zo’n ophanging. Dan valt echt op dat Alfa toch steeds nadruk legt op het sportieve, mijn ‘instap’ Alfa heeft een beter onderstel.. 😀

allesmetturbo december 20, 2017 om 11:58 # | Report | Reply

En hij koopt ‘m gewoon bij jetcars! Wat een baas haha en €50 voor een setje velgen is natuurlijk geen geld, dé USP van jetcars natuurlijk.
Lekker knallen in een auto van jetcars voor minder dan €500 staat ook nog om mijn lijstje. Max lol per euro en daarna ergens stuk rijden op een schans ofzo

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.