julescapdevillephotography Foto van de maand : Audi R8 V10 regenstorm

Video: Zo werkt de ophanging van een Ford GT

rubenpriest Gepost op 08-01-2018 om 12:52 6.511 views | 9 reacties

Slim systeem!

9 Reacties:

rob5nismo januari 8, 2018 om 19:24 # | Report | Reply

Wat een stem
Maar wel een goed systeem

eefie januari 8, 2018 om 19:33 # | Report | Reply

Interessant!

toyotavenray januari 8, 2018 om 19:53 # | Report | Reply

Erg leerzaam.
Zit erg lastig in elkaar gemaakt, en zeker als het stuk gaat.
Vind het knap dat de verbindingsstang aan de onderste draagarm alle krachten moet opvangen en doorsturen.

notsobig januari 8, 2018 om 21:32 # | Report | Reply

@toyotavenray: Niet alleen doorsturen. Het torderen van de stang door de krachten is in geval van weg mode deels de ‘veer’. In trake mode zelfs de enige ‘veer’.

Overigens doen de stabilisator stangen van gangbare auto’s hetzelfde. Alleen brengt deze de krachten, minus wat de stang tordeert, over op de wielophanging van de andere kant.

notsobig januari 8, 2018 om 21:33 # | Report | Reply

@notsobig: *track mode

davelepeef januari 8, 2018 om 21:41 # | Report | Reply

@notsobig: hmmm zoals ik toyotavenray’s comment las dacht ik dat ie het niet over die groene (uit de animatie) stang had?

davelepeef januari 8, 2018 om 21:39 # | Report | Reply

@toyotavenray: zoals ik het zie niet. De bovenste en onderste armen pakken alle axiale krachten (tov het wiel). Verticale componenten kunnen daardoor echter niet worden opgenomen (want scharnierpunten) én de demping & vering moeten nog geregeld worden > enter die koppelstang. Daar komt bij dat het ding zelf alleen axiaal belast wordt, dat stelt weinig voor.
Eigenlijk een briljant systeem. Minimale onafgeveerde massa, het lijken überhaupt erg compacte delen én het biedt twee karakteristieken. Dit soort grappen maken deze auto zo bijzonder. Niet brandende lelijkheid zoals die Mac Senna

harrie januari 8, 2018 om 23:38 # | Report | Reply

Pushrod zelf is conventioneel en wordt puur en alleen op trek en druk belast, de rocker zet dit om in een torsiekracht in de torsie stang die op zijn beurt een veer bedient die gelockt kan worden in de lage stand.
Leuk gevonden, maar wat is nou het grote voordeel van de torsiestang tov een dubbele veer waarvan je er 1 kan locken? De inbouwruimte? Zwaartepunt voordeel?
Voordeel van een veer is dat je hem progressief kan maken, lijkt me bij een torsie stang lastiger.

anthwan januari 10, 2018 om 21:57 # | Report | Reply

Echt geweldig hoe deze jonge man auto techniek uitlegt.
Op YouTube legt hij veel techniek zeer interessant uit voor zowel een leek “zoals ik” en een techneut zonder dat het taai droge stof word.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.