carsbycasper Foto van de maand : BMW 635i

Video: Volvo V60 Polestar: zescilinder vs viercilinder

rubenpriest Gepost op 09-02-2018 om 15:55 7.754 views | 46 reacties

We herinneren ons allemaal de dikke Volvo V60 Polestar met die fijne zescilinder. Bij zijn opvolger werden er twee cilinders afgesnoept. In hoeverre verschillen de motoren van elkaar als je kijkt naar de prestaties?

Kenteken: KB-082-Z
Merk/model: VOLVO V60
Datum toelating: 01-08-2016
Originele kleur: BLAUW
Carrosserie: stationwagen
Brandstof: Benzine
Vermogen: 367 pk
Nieuwprijs: 77.600 Eur. (18.865 Eur. BPM)

46 Reacties:

aquila2003 februari 9, 2018 om 16:18 # | Report | Reply

Jahahah gaye 4 cilinders fuck you

hight96 februari 9, 2018 om 16:32 # | Report | Reply

@aquila2003: Oké?

banaan7 februari 9, 2018 om 16:39 # | Report | Reply

@aquila2003: sorry, ik weet het. Ik heb de viercilinder er in gestopt. Mijn schuld. Maar zo gemeen hoeft het nou ook weer niet! :-/

toyotaprius februari 9, 2018 om 17:28 # | Report | Reply

@banaan7: maar waarom doe je dat dan ook?!

aquila2003 februari 9, 2018 om 20:24 # | Report | Reply

@banaan7: was niet persoonlijk vriend! 🙂

dutchoutlaw februari 9, 2018 om 18:18 # | Report | Reply

@aquila2003: Zucht, sommige kinderen hier…

aquila2003 februari 9, 2018 om 20:25 # | Report | Reply

@dutchoutlaw: ik houd van oldschool grote motoren, mn nick is niet mn bouwjaar vriend 😉

kennone februari 9, 2018 om 16:41 # | Report | Reply

Heb een paarkeer in de gewone T6 4pitter gereden en vond hem op de snelweg echt minder snel aanvoelen dan de oude 6cilinder. Als of het niet lukt om aan die 300pk te komen. En dit filmpje bevestigd dat toch weer mooi 😁

bmwm3gtr februari 9, 2018 om 17:24 # | Report | Reply

@kennone: 350

kennone februari 9, 2018 om 20:55 # | Report | Reply

@bmwm3gtr: bijna 370pk zelfs voor de nieuwe (tragere)

Thijsj februari 10, 2018 om 00:38 # | Report | Reply

@kennone: in ’t filmpje zie je idd heel duidelijk dat de 6cil beduidend sneller is in de tussensprint. Man wat een kanon.

mashell februari 10, 2018 om 07:27 # | Report | Reply

@thijsj: waar zie jij een tussensprint in het filmpje? Ik zie ze beide even snel, met evenveel geluid en evenhoog verbruik vanaf 0 versnellen waarbij de onderste er ietsjes eerder achter is dat deze rijbewijsgevaarlijk ver boven de maximum snelheid rijdt. Wat het filmpje weergeeft is dat er in de dagelijkse praktijk eigenlijk geen merkbaar verschil is.

kennone februari 10, 2018 om 08:39 # | Report | Reply

@mashell: want jij rijd nooit harder dan mag??

dawwg februari 9, 2018 om 17:33 # | Report | Reply

Ja die 4pitter heeft duidelijk een powerband dipje zo rond de ~184km 🙂
En 100km te hard is best veeheul …

kennone februari 9, 2018 om 20:56 # | Report | Reply

@dawwg: mwa wat is veeheul te hard he. Als het kan, kan het

deVia februari 9, 2018 om 18:06 # | Report | Reply

Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik kijk altijd met smart uit naar deze vergelijkingsfilmpjes om een brij van uitlaatgeluid en verwarring te ondervinden…. kunnen jullie niet de twee van elkaar lostrekken, dat je eerst de 6 cil hoort en daarna de 4 cil?

kennone februari 9, 2018 om 23:09 # | Report | Reply

@deVia: nee eerst de 4cil. Want dan bewaar je het lekkerste voor het laatste

depsycholoog februari 10, 2018 om 08:44 # | Report | Reply

@deVia: dat heb ik nou ook. Ik weet niet waar ik naar moet luisteren

mikje90 februari 9, 2018 om 18:11 # | Report | Reply

There is no replacement for displacement.

991abc februari 9, 2018 om 18:55 # | Report | Reply

Ik begrijp de zin van snelle Volvo’s niet. De Volvo klant is een suffe notoire linksrijder die nooit harder dan 115 km/u rijdt toch?

smulders februari 9, 2018 om 20:17 # | Report | Reply

@991abc: Sinds de komst van de V40 D2 R-Design en V60 PHEV leasewagens niet meer.

kennone februari 9, 2018 om 20:59 # | Report | Reply

@smulders: de D2 ja? Die is serieus traag moatje. De D4 daar in tegen gaat wel goed vooruit

Henk_he februari 9, 2018 om 22:43 # | Report | Reply

@kennone: sinds wanneer is 115 pk traag? De instapdiesels van VAG, Mercedes en BMW hebben minder pk

Henk_he februari 9, 2018 om 22:49 # | Report | Reply

@henk_he: ok, de 116D heeft ook 115 pk. Maar de A160D heeft er maar 102, en de A3 1.6TDI ook maar 105 of zo.

kennone februari 9, 2018 om 23:16 # | Report | Reply

@henk_he: In welk opzicht is een sprint van 0 naar 100 in 12sec snel?? En alles wat daar boven gebeurd is geloof het of niet,, nog trager!! Ze zijn wel ontzettend zuinig.

henrie februari 10, 2018 om 01:57 # | Report | Reply

@kennone: De D2 heeft al jaren een 2.0 liter motor met 120pk. Alleen de eerste paar jaar is er een 115pk (of 116pk?) variant met een 1.6 liter motor geleverd. De 2.0 liter is kennelijk een stukje sneller, want die gaat in 10,5 seconden naar 100km/h. Nog steeds niet bijzonder snel, maar ik weet uit eigen ervaring dat je daarmee meer dan gemakkelijk in het meekomt. De meeste mensen trekken veel slomer op. Echt heel zuinig is het overigens ook niet. Ik haal net 1op 19…

kennone februari 10, 2018 om 08:41 # | Report | Reply

@henrie: 1 op 19 vind ik serieus zuinig. Ik tank 65liter en haal met dit koude weer ongeveer 400km

karhengst februari 10, 2018 om 10:13 # | Report | Reply

@kennone: 1 op 19 red je met een 2.0 diesel ook. Het hangt vooral van je rechtervoet af. Zulke blokjes worden vooral super zuinig zodra je echt je best gaat doen (om het bloed onder de nagels van je medeweggebruikers te halen).

karhengst februari 10, 2018 om 10:15 # | Report | Reply

@karhengst: en dan bedoel ik natuurlijk een ongeknepen versie met gewoon 200 PK die niet compleet “eco” schreeuwt en op papier dus geen 85 gram maar 130 gram CO2 uitbraakt.

henrie februari 10, 2018 om 14:26 # | Report | Reply

@karhengst: Precies. 1op 19 met een geknepen motor is niet wereldschokkend. Je zou in theorie 1 op 33 of zo moeten kunnen halen, maar dan alleen door heel erg je best te doen. En die 18″ velgen met veel te brede (235mm) banden moeten dan ingewisseld worden voor 15″ velgen met eco-bandjes. De D3 en D4 hebben in principe dezelfde motor en daarmee haal je waarschijnlijk ook de 1 op 19 wel…

henrie februari 10, 2018 om 14:33 # | Report | Reply

@kennone: Een collega van me heeft een V40 van de eerste generatie, van een jaar of 15 oud dus. Nog van ruim voor de downsize-trend en de CO2-reductie. Het ding heeft al bijna 400.000 km aan ervaring, en haalt ook 1 op 19. Voor een zogenaamd ultrazuinige auto vind ik 1 op 19 dus niet echt om over naar huis te schrijven…

fristi februari 10, 2018 om 14:58 # | Report | Reply

@smulders: echte beukers die D2 dingen..

toyotaprius februari 9, 2018 om 20:18 # | Report | Reply

@991abc: nou pas maar op, gisteren een 200 meter stoplichtsprint gedaan met een v40 D2.. ging er ruig aan toe.

kennone februari 9, 2018 om 20:58 # | Report | Reply

@991abc: 260 jonge in de Volvo!! Knal al die begrensde Duitsers zo voorbij

snellehenkie februari 10, 2018 om 11:18 # | Report | Reply

@991abc: net als snelle audi’s….

dirkv februari 9, 2018 om 19:36 # | Report | Reply

Opmerkelijk dat de stappen van het gebruik bijna helemaal gelijk oplopen.

dutchdriftking februari 9, 2018 om 20:41 # | Report | Reply

Het is marginaal, maar de 6 pitter is rapper. Ben eigenlijk benieuwder naar tussensprint zonder kikdown.

daiko februari 9, 2018 om 21:35 # | Report | Reply

Klopt geen zak van.
Denk dat de 4 cylinder 95 octaan in de tank heeft. De 4 cylinder is minimaal anderhalve seconde sneller op de 200.

https://www.youtube.com/watch?v=s7LCiM3uHMk

kennone februari 9, 2018 om 23:17 # | Report | Reply

@daiko: al is die sneller. De 6pitter heeft sowieso al gewonnen omdat hier wel een normale motor in ligt.

mashell februari 10, 2018 om 07:28 # | Report | Reply

@kennone: wat is een normale motor? Ik denk de 4 cilinder, dat is immers met afstand de meest voorkomende motor configuratie.

michaelb februari 10, 2018 om 08:26 # | Report | Reply

@mashell: puur omdat deze configuratie voordeligst is om de bouwen. En Nederlanders denken in centjes he .

kennone februari 10, 2018 om 08:43 # | Report | Reply

@mashell: ja maar dat wil je toch niet in deze auto. Als je kon kiezen ging je toch voor de 6 cilinder

Maarten123 februari 9, 2018 om 22:25 # | Report | Reply

Ironisch dat de verbruiksmeter letterlijk identiek oploopt bij beide modellen. Het downsizing fabeltje laten we maar zeggen.

kennone februari 9, 2018 om 23:19 # | Report | Reply

@maarten123: Denk dat je dit alleen merkt als je heel rustig rijd. Dan is die 4pitter iets minder schadelijk

458ferrari februari 10, 2018 om 06:25 # | Report | Reply

Mooi om te zien hoe rustig en mooi dan zo’n 6 pitter hoog de toeren in loopt

user888 februari 10, 2018 om 06:41 # | Report | Reply

Mooi om die obsessie voor meer cilinders te zien. Leuk hoor, het geluid en mooi voor in een rechte lijn vooruit. Alleen jammer dat zo’n blok in de bochten ook rechtdoor wil.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.