FRED Foto van de maand : 911 GT3 R

Video: Man test Autopilot

rubenpriest Gepost op 02-04-2018 om 11:32 9.027 views | 21 reacties

Blijven opletten!



21 Reacties:

dutchneon april 2, 2018 om 21:46 # | Report | Reply

Jaja het simpele “volg de lijnen” systeem van Tesla volstaat echt niet om rustig de controle uit handen te geven. Iedereen die denkt zoals deze bestuurder zou eens even helder na moeten gaan denken over scenario’s die autopilot allemaal moet kunnen dekken om als volwaardig bestuurder mee te kunnen doen…..

scooper april 2, 2018 om 23:05 # | Report | Reply

@dutchneon: helemaal mee eens… Het probleem is dat wij hier maar een enkele schakel van het autorijden automatiseren en dat is de auto. Zolang wij geen vorm gaan krijgen van Internet of Things waarbij uiteraard de auto, maar ook het wegennet en de signalering zijn aangesloten, zal dit niet een systeem zijn waarop de mens volledig kan vertrouwen.

dracae april 2, 2018 om 22:05 # | Report | Reply

Dat is dus een essentieel probleem. Een systeem als dit zal er ALTIJD voor zorgen dat de bestuurder minder oplet, of zelfs geruime tijd helemaal niet oplet.
Dat is de menselijke natuur.

Als/ zolang dit niet kan zal een ‘autopilot’ dus geen optie zijn.

amg65 april 2, 2018 om 22:13 # | Report | Reply

@dracae: Ben ik met je eens, die mindset is niet bij iedereen aanwezig helaas. Aan de andere kant voorkomt het ook ongelukken, waar de mens te laat zou reageren. Daar kun je wel wat compilatiefilmpjes van vinden.

cvoc april 2, 2018 om 22:06 # | Report | Reply

Eén zo’n geintje zou voor mij reden genoeg zijn om dat systeem nooit meer te gebruiken. Je schrikt je toch rot als die auto ineens totaal iets anders doet dan je verwacht.

galant april 2, 2018 om 22:10 # | Report | Reply

Maar wie remt er nu eigenlijk? De bestuurder of toch ook de “autopilot”?

Ik blijf een hekel aan de term “autopilot” hebben. “Driver assist” of iets dergelijks zou beter zijn.

stfu april 2, 2018 om 22:10 # | Report | Reply

Zo is die ene man in de X overleden. Die deed zelf ook niks en ook deze man reageert niet eens op het knipperen van z’n scherm. Vooral slechte belijning daar in de US

87sandyd april 3, 2018 om 13:16 # | Report | Reply

@stfu: Precies, ben geen pro-Tesla figuur, geen aanhanger van de Musk-posse of wat dan ook. Maar hier gebeuren enkele zaken. De pilot geeft aan dat de handen aan het stuur moeten. Vervolgens geeft de auto nogmaals aan dat er dringend wordt verzocht om het stuur vast te houden.

Tevens zijn de lijnen gewoon erg slecht. Ik snap wel dat de auto in de war raakt. En daarom moet je zelf op blijven letten!

moveyourmind april 2, 2018 om 22:21 # | Report | Reply

Met zulke belijning zal het vast niet de eerste keer zijn dat er iemand er bijna tegenaan rijdt. Denk dat bij slecht weer ook genoeg mensen de mist in gaan.

trustmeiamanengineer april 2, 2018 om 22:22 # | Report | Reply

Mooi…. Autopilot…. een ordinaire lane keep is het, meer niet. Neem aan dat de Tesla wel zelf in de noodstop gaat omdat het obstakel opdoemt?!

koeckenbacker april 2, 2018 om 22:23 # | Report | Reply

Zie hier; waarom dit systeem op deze wereld verboden moet. Al die naïevelingen hier die denken dat ze niks meer hoeven te doen in die auto..

fanboy april 2, 2018 om 23:01 # | Report | Reply

@koeckenbacker: Zelfs dit systeem met zijn knullige fouten is blijkbaar nog beter dan een mens laten rijden. Je zou door zo’n flimpje denken van niet, maar Tesla’s met Autopilot maken een stuk minder ongelukken/doden per kilometer dan de gemiddelde auto met de mens die alles zelf moet doen.

w0ut april 2, 2018 om 23:27 # | Report | Reply

Heel die autopilot is ene grote hack. Is ook de reden waarom Mobileeye gestopt is met hen (lane-assist) systemen te leveren. In 2014 ‘autopilot’ met veel media aandacht aankondigen maar 4 jaar later staan ze nog geen stap verder.

stfu april 3, 2018 om 07:36 # | Report | Reply

@w0ut: haha. Stap eens in 4 jaar geleden in een auto met AP en in mijn recent geleverde 2e Tesla. Wereld van verschil!

ff40 april 2, 2018 om 23:31 # | Report | Reply

Dat zeg ik dus precies altijd dat systeem volgt alleen heel dom de lijnen!!!!

Kan zo boos op niet technische voorstanders van autonoom worden!!

Het kan nooit werken in ieder geval niet voordat we ook een electronisch wegdek hebben universeel en wereldwijd dekkend!!

w0ut april 2, 2018 om 23:38 # | Report | Reply

@ff40: Kan wel werken hoor. Maar nog niet de komende 10 jaar. 🙂

mhaarten april 3, 2018 om 01:48 # | Report | Reply

Weet je wat het is… Waar we nu zijn heeft ook tijd gekost en in die tijd zijn onze ouders, opa’s, oma’s en die daarvoor ook tegen verschillende problemen en onveilige situaties “aangebotst”. Maar als niemand het doet of probeert komt het er nooit. Blijf je hangen of ga je mee met de tijd!

porsche928 april 3, 2018 om 07:43 # | Report | Reply

Ondanks de autopilot is degene achter het stuur de bestuurder. Ik zie autopilot als een verbeterde cruise control. Niet veel meer en niet minder. Zelf blijven rijden dus.

teslaman april 3, 2018 om 08:28 # | Report | Reply

Tesla meldt duidelijk dat het een rij assistent is en dat het TEN ALLE TIJDE slechts een hulpmiddel is. De bestuurder/ster blijft ten alle tijde verantwoordelijk voor zijn/haar rijgedrag!

Zo ook hier! De bestuurder negeert helemaal bewust een aantal waarschuwingen – “keep your hands on the wheel” en het compleet oplichtende scherm – om een lekker filmpje te maken! Tja, en dan gaat het fout! Stoer!

Ik weet niet waar ik moeier van moet worden: die suggestieve anti-Tesla berichtgeving of die mensen die daar doorlopend menen op te moeten reageren? Zeg het maar?

Alle auto ongelukken – er vinden er wereldwijd dagelijks gewoon duizenden af – met een Tesla worden uitvergroot op een welhaast ziekelijk wijze.

Mijn conclusie op dit alles:
als je nooit in een Tesla heb (mee)gereden weet je gewoon niet waar je het over hebt en zit je in feite gewoon mee te zwetsen!

O ja, ik rij Tesla zakelijk en prive! Voor als iemand het nog niet begreep…. En mijn speeltje – om lekker op het circuit te gummen – is een Donkervoort D8 180R.

hansiehansie april 3, 2018 om 09:14 # | Report | Reply

Het probleem met het door de mens laten ‘supervisen’ van een min of meer autonome auto een onmogelijke opgaaf is. Onderzoek wijst uit dat mensen hier ontzettend slecht voor geschikt zijn. Op het moment-suprême zal de menselijke supervisor toch te laat zijn, c.q. zitten te dutten. Dit zou ons allemaal gebeuren.

Een persoon moet óf 100% verantwoordelijk zijn (en dus alles zelf doen), óf 0%. In dat laatste geval moet de auto alles (maar dan ook alles) zelf doen.

w0o0dy april 3, 2018 om 10:51 # | Report | Reply

Mijn kijk op t filmpje? De man negeert waarschuwingen van het systeem (dat dus concludeert dat er geen sluitende strategie is) en grijpt niet in. Waarom stuur je niet links of rechts? Daarbij is het niet tot een ongeval gekomen ondanks laks optreden van de bestuurder. Lijkt me dus heel goed werken ALS je als bestuurder wel gewoon blijft handelen.

Computers don’t make accidents, people do.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.