Video: Nissan Leaf vs Hyundai IONIQ

rubenpriest
Gepost op 28-05-2018 om 15:55 11.690 views | 28 reacties
- autoblog
- elektrisch
- ev10daagse-2018
- Hyundai
- ioniq
- leaf
- martijnfoto
- nissan
- rijtest
- Vergelijkingen
- vlamfilm
- wouter-karssen
Deze twee elektrische auto's nemen het tegen elkaar op.
Kenteken: RG-470-R
Merk/model: HYUNDAI IONIQ
Datum toelating: 21-11-2017
Originele kleur: WIT
Carrosserie: hatchback
Brandstof: Elektriciteit
Vermogen: Onbekend
Nieuwprijs: 32.045 Eur.
Kenteken: SB-062-B
Merk/model: NISSAN NISSAN LEAF 40KWH
Datum toelating: 08-03-2018
Originele kleur: WIT
Carrosserie: MPV
Brandstof: Elektriciteit
Vermogen: Onbekend
Nieuwprijs: 40.391 Eur.
De belangrijkste vraag in deze rijtest: welke elektrische auto is geschikt voor het klootjesvolk dat zich geen Tesla kan veroorloven: Japanse meuk met een design om bejaarden aan te trekken…
@jannemaneke: Of wil veroorloven. Voor de saaie kilometers wil ik een goedkope EV met grote actieradius (min. 600-700 échte km’s). Voor de leuke kilometers blijft er een lekker klinkende brandstofmotor.
@tge1: ja helemaal mee eens, zeker nu je altijd 22% bijtelling betaald als er 1 gram co2 uitgestoten wordt aan de uitlaat.
@sjonniedeluxe: Ik doe niet aan bijtelling. Ik koop mijn auto(‘s) gewoon nog op oud-Hollandsche weyze.
@tge1: met zwart geld verdiend door beunhazen?
@autodrop: Deels…. ik heb een bedrijfje opgericht, voor €20,- per uur kom ik, in het zwart, thuis op de bank bij je lanterfanten.
@tge1: Wil je daar ook twee dames van een jaar of 23 bij die volledig tot je beschikking staat? Dan blijft er nog één wens over wanneer je eindelijk die geest uit een lamp bevrijd.
@flutterby: Als die twee dames mij een goed boek kunnen voorlezen tijdens die saaie autorit, dan komt het goed.
@jannemaneke: Ik kies trouwens altijd de “Japanse meuk” boven de “retesaaie, oerconservatieve grauwe Duitse meuk”. Basta!
Wordt de Nissan Leaf gezien als een MPV?
@lacker: Ja en Golf en G-klasse als een station, maw klopt geen hout van.
IONIC! en voor de 8k die je over hebt een leuke auto voor erbij dacht ik zo
Ik dacht dat één van de voordelen van elektrisch rijden was dat je ontiegelijk hard van je plek komt.
Maar als ik naar deze specs kijk dan zijn ze juist vreselijk sloom. Bah!
@alcantara: 0-100 is slomig. Maar 0-50 is heul rap. Dus stoplichtsprintjes kun je bijna niet verliezen vermits je binnen de grenzen van de stad blijft ( en je aan de snelheid houd)
@postzegel: Het wordt pas leuk boven de 80, dus daar kan ik niks mee.
Ze moeten die ioniq met een sterkere motor en accu maken
@sjonniedeluxe: komt eraan… Mogelijk zelfs 64kwh.
Ik vond zitpositie van de ioniq 10x beter dan de lead. Bij de leaf zit de binnenspiegel irritant in de weg.
De Leaf heeft geen actieve batterij koeling en verwarming. de IONIQ is meer geschikt voor lange afstands rijden.
Voor rijplezier is er enkel de BMW i3S en de Tesla Model 3.
@Alexke: Tesla heeft dat gelukkig wel. Mijn bereik was uiteraard wat minder in de winter maar niet echt zoveel minder. Heb nu de 100D en haal met deze temperaturen (omgerekend) zo’n 460 km. Daar doe ik een hele week mee als het moet. In de winter zat ik rond de 380/400. Nog steeds meer dan prima, aangezien ik niet elke dag NL uit rijd..
Liever de Megane RS van de advertentie voor de video.
Leaf commentaar van Wouter lijkt ingegeven door Nissan dealer sturm:
300 km range alleen stad
200 km range gemiddelde max rustig hangen achter vrachtwagen
150 tot 175 km normale range en nog minder dus 100 bij gebruik airco verwarming of max speed 130 km
Soort van discussie is eufemistisch onder de baan rapidgate wil een groot aantal eigenaren compensatie of batterij replacement
https://nissanelectricclub.nl
Die Leaf is toch wel een beste aanbieding. En hij ziet er ook best puik uit.
Ik dacht alleen even WHUT?¿?¿? toen vriend Wouter zei: het is relatief koud vandaag…. Ik zit me hier m’n ballen uit m’n broek te zweten joh…
@tenaci: op papier wel, maar in de praktijk heeft de Ioniq de beste techniek en brengt je sneller naar Zuid Frankrijk ondanks de kleinere batterij.
De eGolf is een lachertje, techniek doet onder voor alle concurrenten die ook nog is goedkoper zijn. Enige wat overblijft is waar de Golf altijd sterk in is geweest, premium interieur en anoniem uiterlijk.
Ik zou zelf zeker wachten op de Leaf 60kWh, mét actief batterij management. Zal wel een stuk duurder worden overigens.
Degradatie van de accu bij de eerste generatie Leaf is wel een dingetje trouwens. Niet ongebruikelijk om nog maar 80% capaciteit te hebben. Iets wat Tesla een stuk beter op orde heeft.
Zegt ie het nou echt? Ga je niet elke dag naar Zuid Frankrijk?? Niet, maar dat is toch het beste argument tegen een EV? En nu ontkracht?! Shit. Ik ga morgen uit protest op en neer naar Zuid Frankrijk!!
Ben niet per se een ev fan maar heb er ook niets tegen. De leaf is wel echt een stuk opgeknapt tov de vorige.
Lijkt me ideaal als boodschappen auto, zo’n ev. Steeds de dieselbak aanslingeren voor een ritje naar de supermarkt is ook slecht voor het blok en dus zonde van de auto.
Ev naast een lekkere benzine of diesel lijkt mij best wel top. Nu nog een echt mooie vinden
Het is niet zo zeer de verwarming van de auto’s die zorgt voor een minder rijbereik als de temperaturen richting het vriespunt zakken, maar het feit dat de lithium-ion accupakketten niet echt van kou houden. De werking is dan minder goed. Vergelijk het met de 12v-accu die in iedere auto te vinden is en die altijd in de winter de genadeklap krijgt.
Hierbij wel opgemerkt dat de ev voorzien is van een warmtepomp. Dan kan er gewoon worden gestookt en kost dat nauwelijks rijbereik. Het verschil tussen klimaatregeling aan en uit is slechts enkele kilometers. Moet er wel voorverwarmd zijn, maar dat laat je niet na. Altijd in een warme auto en niet krabben.
De Hyundai Ioniq heeft standaard een warmtepomp, de Nissan Leaf heeft er eentje vanaf het tweede uitrustingsniveau en bij de VW e-Golf is het een optie van 915 EUR
Beetje winters thema terwijl de mussen van het dak lazeren, maar het moet genoemd.