carsbycasper Foto van de maand : BMW 635i

Video: Waarom je moet blijven opletten met een zelfrijdende auto

rubenpriest Gepost op 14-06-2018 om 9:29 8.412 views | 23 reacties

Het zijn hulpsystemen, geen vervangende systemen.

23 Reacties:

harrie juni 14, 2018 om 13:25 # | Report | Reply

Wat bewijst dit nu? Dat een Tesla crasht in het geval er een opblaasauto op de snelweg stil staat?
Beetje summiere uitleg, wat hoe en waarom detecteert ie hem niet?

Esprit_de_Flandre juni 14, 2018 om 14:06 # | Report | Reply

@harrie: Dit bewijst dat AutoPilot teveel focust op de witte lijnen en de auto’s rond hem. Een situatie als deze kan zeker voorkomen, aan de staart van een file. Gebeurt vaak genoeg dat een auto – met bestuurder weliswaar – in een file knalt.

Vooral jammer eigenlijk. AutoPilot zou dit soort ongevallen juist volledig moeten uitroeien…

flutterby juni 15, 2018 om 13:45 # | Report | Reply

@Esprit_de_Flandre: Autopilot moet natuurlijk ook niet te vaak ingrijpen. Waarschijnlijk definieert Auto Pilot een stilstaande auto op de snelweg als “false-positive”.

Vergeet ook niet dat Auto Pilot met de Lidar onder de voorligger door kijkt, hierdoor kan die ook acteren op een plotseling remactie van de voorligger van je voorligger.

rnej juni 14, 2018 om 13:33 # | Report | Reply

een doorsnee automobilist die gewend is z’n voorganger te volgen en niet om de auto’s heen te kijken maakt exact hetzelfde mee.

een autonome/semi-autonome auto zal waarschijnlijk eerder remmen en dus alsnog veiliger zijn….

boomhauwer juni 14, 2018 om 14:21 # | Report | Reply

@rnej: teveel variabelen in je eerste zin. Het KAN idd gebeuren, misschien niet.

robert110 juni 14, 2018 om 13:55 # | Report | Reply

We hebben gewoon een punt bereikt waarbij de systemen de concentratie van de bestuurder wegnemen (bewust of onbewust) maar waar de systemen niet de volledige verantwoordelijkheid van de bestuurder over kan nemen.
Eigenlijk best wel een gevaarlijke fase.

StijnB juni 14, 2018 om 15:51 # | Report | Reply

@robert110:
Inderdaad, vind ik ook

MartijnGizmo juni 14, 2018 om 14:17 # | Report | Reply

Vreemde plek om te parkeren wel.

michiel_vandelft juni 14, 2018 om 23:57 # | Report | Reply

@MartijnGizmo: haha, dit is precies wat ik wilde reageren

ty5500 juni 14, 2018 om 14:47 # | Report | Reply

Dit is toch niet zo’n uitzonderlijke situatie. Hierop zou de autopilot toch beter moeten kunnen reageren. En anders kan je beter zelf de mensen laten rijden

shalomleon juni 14, 2018 om 21:23 # | Report | Reply

@ty5500: laat eens een test zien met een auto van metaal enzo. Dat ziet hij wel degelijk en geeft een signaal aan de bestuurder om te remmen. Als je dan nog geen reactie geeft let je inderdaad niet op

ty5500 juni 14, 2018 om 22:29 # | Report | Reply

@shalomleon: het enigste voordeel aan het systeem is volgens mij als je urenlang kilometers moet malen. En dan ben ik best is benieuwd hoe gefocust je bent en hoe je de wegsituatie kan inschatten als het systeem opeens afgaat na een uur rijden. Dan liever gewoon manueel rijden en gefocust blijven.

stfu juni 14, 2018 om 15:20 # | Report | Reply

AP reageert niet op spontaan stilstaande objecten, anders zou deze bv vol op de rem gaan in een bocht waar borden staan. Staat ook gewoon in de manuel. De titel op de fp is vast weer verzonnen door Jaapyo die anti nieuwe techniek is.

robert110 juni 14, 2018 om 16:07 # | Report | Reply

@stfu: Dat is onzin. Er zijn voldoende praktijk voorbeelden van productie systeem die kunnen remmen voor stilstaande objecten, ook vanuit hoge snelheid. Die systemen remmen niet voor een verkeersbord die in een bocht staat. Het systeem op Volvo vrachtwagens bijvoorbeeld.
Maar blijkbaar hebben dat soort veiligheidsvoorzieningen bij tesla geen prioriteit.

stfu juni 14, 2018 om 23:58 # | Report | Reply

@robert110: dit zegt de manuel:
Warning:
Traffic-Aware Cruise Control
cannot detect all objects and may not
brake/decelerate for stationary vehicles
or objects, especially in situations when
you are driving over 50 mph (80 km/h)
and in situations where a vehicle you are
following moves out of your driving path
and a stationary vehicle or object is in
front of you. Always pay attention to the
road ahead and stay prepared to take
immediate corrective action.

stfu juni 14, 2018 om 23:59 # | Report | Reply

@stfu: overigens ging hij vandaag piepen voor een stilstaand busje

ty5500 juni 14, 2018 om 16:08 # | Report | Reply

@stfu: in combinatie met de wegmarkeringen, gps,stuurhoek en allerhande zou de autopilot toch best wel slim genoeg mogen zijn om te weten of het een bocht is of een stilstaand object op je rijvak. Anders kan je het beter nog niet beschikbaar maken. Mensen moeten opletten maar als je kilometers maalt als passagier zal je gewoon minder oplettender worden.

jpoers juni 14, 2018 om 15:25 # | Report | Reply

En nu eens testen door tesla zelf. Dan zijn de resultaten vast anders.

hans75 juni 14, 2018 om 18:05 # | Report | Reply

die autopilot is zelfs zo slim dat hij door heeft dat het maar een opblaasauto was?

healey juni 14, 2018 om 18:30 # | Report | Reply

Even snel voor een stil staande auto naar links gaan is natuurlijk ook wel hufter gedrag 1e klas.

stationcar juni 14, 2018 om 22:10 # | Report | Reply

Die opblaasbare auto is tot daar aan toe, het sjot met de twee auto’s die elkaar zouden kunnen passeren vind ik eigenlijk angstaanjagender, als je auto de markering niet goed volgen kan heb je toch wel echt een probleem, zeker in het geval je daadwerkelijk iemand tegen komt in een bocht met hetzelfde systeem! Wat mij er overigens aan herinnerd dat het echte volledig zelfrijdende verkeer nog een jaartje of 30-35 op zich laat wachten, afgezien van de auto’s is de infrastructuur er niet klaar voor, en dat gaat binnen nu en 35 jaar ook niet gebeuren. Wat een kalmerende gedachte.

ff40 juni 14, 2018 om 23:33 # | Report | Reply

@stationcar: juist de infrastructuur de wegen zullen ook electronisch moeten worden

En dan wereldwijd!

Eerder geen zelfrijdende auto

Idd 35 jaar

ruud1954 juni 15, 2018 om 19:40 # | Report | Reply

Het staat allemaal nog in de kinderschoenen, hoe geavanceerd het ook lijkt. Toen de eerste gemotoriseerde auto de weg optreed moest er vanwege de verkeersveiligheid iemand met een vlag voor lopen ten teken dat hier een auto aan kwam. Geloof het of geloof het niet. Dus over een decennia of zo zal het ‘zelfrijden’ veel volwassener zijn geworden. En dat geldt dan ook voor de infrastructuur die erop aangepast zal zijn. Ook met de ACC die mijn auto heeft heb ik altijd mijn voet boven het gaspedaal. Want remmen doet hij over het algemeen altijd op tijd. Alleen soms te snel. Vandaar mijn voet boven het gaspedaal. Want zo’n onverwachte en onnodige reactie verwacht het achteropkomend verkeer soms niet.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.