tombarry Foto van de maand : Land Rover sIII vakantie

Video: GT2 RS krijgt klapband met 300 km/u op Monza

autoblogger Gepost op 11-09-2018 om 19:59 10.553 views | 27 reacties

Deze dude zet een lekkere lap neer, maar krijgt op het rechte stuk helaas te maken met een klapband..

27 Reacties:

unknown32 september 11, 2018 om 22:42 # | Report | Reply

Dat lachje op het einde!

Jantje_555 september 12, 2018 om 00:05 # | Report | Reply

@unknown32: idd haha zo van: man, I’m a luck sun of a b…

introductiemap september 12, 2018 om 00:07 # | Report | Reply

Vraagje aan de kenners: kan je tijdens een dergelijke klapband vol op je rem gaan staan? Of kwestie van licht remmen/uitrollen?

peug206 september 12, 2018 om 00:21 # | Report | Reply

@introductiemap: abs/esp/whatever er nog meer in zit zal wel aardig wat opvangen, maar als je hem in eerste instantie opvangt dan zou ik het er niet op gokken en lekker rustig aandoen als je op een circuit rijdt. (Disclaimer: ik ben geen professioneel coureur!)

granlusso september 12, 2018 om 07:18 # | Report | Reply

@introductiemap:
Amateuradvies van mij:

Uit laten rollen. Het is afhankelijk van de snelheid, stand van het stuur, asfalt, enz. wat je auto gaat doen met een klapband. Daarom eerst proberen de macht over het stuur te houden of opnieuw te krijgen als je een klapband krijgt. Ook niet teveel tegensturen. Veel remmen en sturen is levensgevaarlijk. Vergelijk het met rijden op een 80-weg en je twee rechter wielen belanden in de berm, ook dan moet je de auto rustig laten uitrollen i.p.v. terug de weg op sturen of remmen.

Zodra je controle hebt zou ik richting vluchtstrook rijden (of in het geval van een circuit, de rechterkant van de baan). Vervolgens voorzichtig remmen en de auto stilzetten.

amghans september 12, 2018 om 00:33 # | Report | Reply

Gezien de beperkte onrust in het onderstel moet het een kapotte achterband geweest zijn. Die lijkt me net iets minder lastig op te vangen dan een geklapte voorband. Desondanks knap/alert gereageerd.

c4seum september 12, 2018 om 02:41 # | Report | Reply

@amghans: andersom bedoel je? Bij een achterband die de geest geeft kan je er de donder op geven dat je de macht over stuur verliest omdat de achterkant finaal uitbreekt. Bij een klapband aan de voorkant trekt de auto direct naar een kant weg in onderstuur. Waarvan hier sprake lijkt te zijn

Carlos september 12, 2018 om 03:17 # | Report | Reply

@c4seum: amghans had gelijk, zie hier de beschrijving van de rijder: I was very lucky to escape from one crash at 300km/h just before the turn 1 on Monza track (this sector braking with gt2 is 306km/h to 50km/h so maybe the most extreme braking does exist on one race track) the rear left tire exploded instantly and broken also my turbo hose admission (cheap to replace)

Staat ook bij dat de banden al 1200 kilometers aan Nordschleife hadden gehad. Hij is sebastian vittel op YouTube

Kvgorp september 12, 2018 om 07:42 # | Report | Reply

@Carlos: Dan wordt deze auto tenminste gebruikt waar hij voor bedoelt is.

Robbert01 september 12, 2018 om 07:56 # | Report | Reply

@Carlos: Het verbaast mij dat je na 1200 kilometer op de Nordschleife nog een tracksessie gaat doen op Monza met dezelfde banden.

ioosterbaan september 12, 2018 om 08:11 # | Report | Reply

@Robbert01: ehh inderdaad erg tricky…1200 gewone weg km’s, ok….maar Nordschleife km’s ehm niet slim.

dappers september 12, 2018 om 11:00 # | Report | Reply

@ioosterbaan: waar maken jullie dit allemaal uit op? op wat voor km-stand vervangen jullie je circuit banden?

Er zitten gewoon keurige wear-indicators op zo’n band, als je daarop let (of het overduidelijke verlies van grip wat na de helft van de band gaat optreden) is het prima om ‘veel’ km’s te rijden.

Een blowout is vrijwel altijd het gevolg van iets externs, niet van normale slijtage. Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde scherpe curb de hele tijd op dezelfde manier nemen.

Het echter nare voor banden is sowieso heatcycles, ik hecht daar voor mijn circuitsloffen meer waarde aan dan kilometers.

tazmania september 12, 2018 om 08:18 # | Report | Reply

Want? Een band mag het niet begeven na 1200 kilometer, ook al zijn dat circuitkilometers.

speedygonzalez september 12, 2018 om 08:31 # | Report | Reply

@tazmania: er zit wel een wezenlijk verschil tussen 1200km op de weg, op het circuit en dan de nordschleife nog eens.. Verbaasd me dat er nog profiel op zat eigenlijk bij een auto als dit.

Alhoewel het mij ook verbaasd dat ie na 50 rondjes ring niet eens denkt joh laat ik wat nieuwe bandjes eronder gooien, is niet dat ie even krap bij kas zit ofzo.

bmwfreak038 september 12, 2018 om 09:45 # | Report | Reply

@tazmania: 1200 circuitkilometers, en daar komt bij dat het nog eens de nordschleife is jou straatbandjes houden het misschien een ronde of 6 vol.

tazmania september 12, 2018 om 12:29 # | Report | Reply

@bmwfreak038: ik heb heel wat Ringrondjes gereden, en kan je verzekeren dat dat niet zo is. Zeker op de Ring valt de slijtage relatief wel mee. Het is pas onverstandig als er happen uit je banden zijn, de wangen zijn kaalgereden, of als je op de indicatoren zit. Daarom zegt die 1200 km ook niets.

PAN september 12, 2018 om 08:24 # | Report | Reply

Ik heb al eens met 120 km een klapband gehad linksachter, heb toen toch eerst de vrachtwagen in gehaald waar ik naast zat.
Gevaarlijkste was om de band te wisselen om 05:00 ochtends op afsluitdijk.
Tip: altijd 2 handen aan stuur en relax!

dutchneon september 12, 2018 om 10:37 # | Report | Reply

@PAN: ik zie ook altijd dwazen hun leven riskeren op de vluchtstrook met verwisselen van een band…. rij aub gewoon rustig de vluchtstrook uit en rij desnoods je hele dure 19″velg aan barrels… die zijn een stuk goedkoper te vervangen als je leven!!!

Een band verwisselen op de vluchtstrook is vragen om de hemel…..

fordnut september 12, 2018 om 08:28 # | Report | Reply

Waarom handschoenen aan als je in een T-shirtje in de auto zit?

speedygonzalez september 12, 2018 om 08:31 # | Report | Reply

@fordnut: grip

postzegel september 12, 2018 om 09:06 # | Report | Reply

@speedygonzalez: beter voor ’t leer van ’t stuurtje 🙂 ( #Flauw )

Carlos september 13, 2018 om 01:46 # | Report | Reply

@fordnut: Uit hygiëne is dit ook fijn. Doe het zelf ook met m’n race stuurtje op de pc (iRacing), makkelijker om je handschoenen in de wasmachine te gooien dan je zweet stank uit je alcantara stuurtje te krijgen

lambowambo september 12, 2018 om 09:41 # | Report | Reply

ook een goede scheur in de voorruit zeg. De beste man gebruikt de auto waarvoor hij bedoeld is; flink trashen op het circuit. 10 punten voor deze meneer.

bmwfreak038 september 12, 2018 om 09:45 # | Report | Reply

@lambowambo: hij kan een aardig potje sturen inderdaad.

guido93 september 12, 2018 om 09:58 # | Report | Reply

Zou het max verstappen zijn in zijn nieuwe Porsche GT2RS

bartsmit september 14, 2018 om 07:42 # | Report | Reply

300km/u ? No way. Ik denk eerder aan zo’n 220km/u. Op Zandvoort haal je met een serieuze auto ook maar zo’n 220km/u. Dit rechte stuk komt overeen.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.