ROW1 Foto van de maand : Aventador

Video: Peugeot 308 GTi Autoblog duurtester

rubenpriest Gepost op 18-09-2018 om 15:55 4.535 views | 53 reacties

De Peugeot 308 GTi is de eerste duurtester in de garage van Autoblog. Met deze hot hatch gaan we voor een langere periode rijden, zodat we onder meer vragen kunnen beantwoorden en ontdekken hoe het is om een 308 GTi voor een langere tijd in het bezit te hebben.

Kenteken: SN-082-F
Merk/model: PEUGEOT 308
Datum toelating: 14-05-2018
Originele kleur: BLAUW
Carrosserie: hatchback
Brandstof: Benzine
Vermogen: 272 pk
Nieuwprijs: 44.880 Eur. (7.776 Eur. BPM)



53 Reacties:

shibby september 18, 2018 om 16:16 # | Report | Reply

Leuk idee mannen!

Edge september 18, 2018 om 16:16 # | Report | Reply

Even een hele domme vraag, maar hoe werkt dat doorgaans met zo’n duurtester? Krijg je zo’n ding te leen van de importeur of moet je hier als automedium zelf ook aan bijdragen in de vorm van een huurconstructie of shortlease?

Hoe dan ook, ik kan me vervelendere manieren voorstellen om je van A naar B te begeven. Vele leuke en vooral veilige kilometers gewenst en ik kijk uit naar de komende updates en video’s over de duurtester!

parttimeautospotter september 18, 2018 om 16:19 # | Report | Reply

@edge: Idd, vraag ik me ook af

alcantara september 18, 2018 om 17:01 # | Report | Reply

@Edge: Zal wel gratis zijn, mits zo’n auto ook een beetje gepromoot wordt en niet afgekraakt.

CasperH september 18, 2018 om 18:21 # | Report | Reply

@alcantara: ‘promoten’ en ‘afkraken’ zijn beide niet aan de orde. We gaan objectief oordelen, met onze ongezouten Autoblog-mening daar bovenop, zoals jullie dat van ons gewend zijn.

CasperH september 18, 2018 om 18:19 # | Report | Reply

@Edge: Peugeot stelt de auto beschikbaar (zoals ze dat ook voor andere tests doen, maar dan langer) aan de Autoblog redactie. Er zit geen sponsoring oid achter en we mogen (en zullen) objectief ons oordeel vellen.

Jantje_555 september 18, 2018 om 19:30 # | Report | Reply

@CasperH: en wat is dan “langer”? een duurtester is toch op zijn minst een half jaar, de winter door ermee 😀

Onehp september 18, 2018 om 16:35 # | Report | Reply

Leuke keuze van een onderbelichte HH.

Casper spreekt over power van de (niet zo originele Wouterse) M135i, maar deze 308 GTI is, als het goed is, 200kg lichter. En dat is nu net ook een goede eigenschap voor én prestaties én rijplezier… hier hoor ik graag meer over.

Hubert september 18, 2018 om 16:44 # | Report | Reply

De ultieme vraag : Will it blend?

CasperH september 18, 2018 om 18:17 # | Report | Reply

@Hubert: ik ga het idee pitchen voor het einde van de test, maar ik weet niet of Peugeot erin meegaat.

blo3to3t september 18, 2018 om 16:47 # | Report | Reply

Nou ja, beter goed gejat dan slecht verzonnen.. deze auto (de gti) is nou niet bepaald een verkoopknaller dus PSA zal ook het nodige hierin gestuurd hebben.

720s september 18, 2018 om 17:08 # | Report | Reply

@blo3to3t: dat dacht een ander medium ook toen ze ineens begonnen met ”Occasion aankoopadvies” 😉

blo3to3t september 18, 2018 om 17:47 # | Report | Reply

@720s: dat hebben ze al vele jaren, zie ook de magazines van bijv. Midden jaren 90.

trustmeiamanengineer september 18, 2018 om 16:50 # | Report | Reply

Blijft een leuke kar! Golfjes GTI en R vliegen me om de oren hier, dus ik zou ook sowieso voor de 308, i30 of Megane gaan. Neem aan dat er dus een goeie vergelijkingstest met de concurrenten gaat komen?

gregorius september 18, 2018 om 17:08 # | Report | Reply

Ik zou graag willen weten hoe een gemiddelde man daadwerkelijk het verschil kan merken in de achterwiel aangedreven 1serie van Wouter en de 308 van Peugeot.
Ik snap dat als je je best doet, je onderstuur kan krijgen in de een en als je je best doet evt de kont even uitbreekt; maar de normale gebruiker doet dat toch bijna nooit?

aquila2003 september 18, 2018 om 17:16 # | Report | Reply

@gregorius: uuhhh serieus??

CasperH september 18, 2018 om 18:12 # | Report | Reply

@gregorius: ik denk dat de vergelijking met Wouters BMW je vragen zal gaan beantwoorden. Zo niet, dan horen we het wel!

gregorius september 19, 2018 om 11:56 # | Report | Reply

@CasperH: Cool!

CasperH september 18, 2018 om 18:16 # | Report | Reply

@gregorius: Peugeot Nederland stelt de auto beschikbaar, verder niets. Het heeft niets met ‘ideeën jatten’ te maken, de duurtest is niet iets wat aan één iemand toehoort. Als je op die manier gaat redeneren dan wordt het een wel erg saaie wereld.

What’s next? RTL mag geen nieuws brengen omdat de NOS dat al eerder deed?

BaRa september 18, 2018 om 22:12 # | Report | Reply

@CasperH: Dat van de RTL lijkt me eigenlijk best een goed idee 😉

user888 september 19, 2018 om 09:21 # | Report | Reply

@gregorius: Ik hoop dat iemand die zo’n auto koopt dat toch wel aanvoelt 😉 hoewel… er zijn genoeg mensen die gedrag dat het Torsen differentieel geeft verwarren met torque steering…

gregorius september 19, 2018 om 11:55 # | Report | Reply

@user888: ik ben er een slecht voorbeeld van dan.
Ik heb een M3. Vooral gekocht omdat er een machtig mooi blok in ligt en omdat mijn vrouw graag een hardtop-cabrio wil voor haar ritjes als ze doordeweeks ergens heen moet. Ik heb maar 2 parkeerplekken: dus die 2 auto’s moesten in 1.
Ik heb echter nooit een voorwielaangedreven auto gehad. Er zijn op het moment eigenlijk ook geen auto’s met voorwielaandrijving die ik overweeg. De laatste voorwielaangedreven auto met een beetje sport-element dat ik gereden heb, was de CRX vti ‘delsol’ van mijn moeder in de begin jaren 2000. Daar voelde je wel dat het anders stuurt als je het gas erop hebt boven de 6000 rpm.
Dus ja, ik vraag me af hoe een GTI-anno-2018 van een bedrijf dat Rally ervaring heeft dat nu doet en hoe dat vergelijkt met de ‘bekendste’ Europese achterwielaandrijver.
(en ik heb precies 1 keer proberen de driften met mijn M3; ik kon maar 1 plekje vinden toen ik op weg was naar de bandenboer en ik me realiseerde dat het nu geen reet uitmaakte of ik even zou gaan roken met die banden).

chrisvonmeer september 18, 2018 om 17:29 # | Report | Reply

Goed afgekeken bij Autoweek jongens 😉

CasperH september 18, 2018 om 18:14 # | Report | Reply

@chrisvonmeer: die doen ook iets met duurtesters ja. Heeft verder weinig met jatten te maken, want wij gaan het “op z’n Autoblogs” doen 😉

chrisvonmeer september 18, 2018 om 18:47 # | Report | Reply

@CasperH: ik ben ben benieuwd wat je daarmee bedoekt 👍

chrisvonmeer september 18, 2018 om 18:48 # | Report | Reply

@CasperH: ik ben benieuwd wat je daarmee bedoelt 👍

mikje90 september 18, 2018 om 19:35 # | Report | Reply

@CasperH: ik vind het een leuk initiatief. En ik was heel benieuwd, of zo’n 308 nu mes scherp stuurt en schakelt. Want dat is vaak iets wat bij franse auto’s ontbreekt.

minicoupejcw september 18, 2018 om 17:55 # | Report | Reply

Toffe rubriek !

tvandijk september 18, 2018 om 17:57 # | Report | Reply

Leuk idee! Misschien een idee om Wouter met een Golf GTI te laten rijden.

CasperH september 18, 2018 om 18:11 # | Report | Reply

Even for the record en om antwoord op een paar (begrijpelijke) opmerkingen te geven: het begrip ‘duurtester’ is niet iets wat aan één andere titel toehoort. Ja, het is iets wat al gedaan wordt, onder andere door Autoweek. Maar ook door heel veel andere (inter-)nationale titels.

Reden dat wij het als één van de weinigen niet deden is dat we er juist op een heel eigen manier invulling aan willen geven. Op de manier zoals het bij Autoblog past. Mede door interactiviteit met jullie en door originele video’s te maken.

Bedankt voor de suggesties / vragen zover. De vergelijking met de auto van Wouter zal op een aantal vragen al antwoord gaan geven en we gaan andere concepten uitwerken!

mout september 18, 2018 om 18:27 # | Report | Reply

Ze hebben jullie niet in een 3008 of andere verhoogde auto weten te kletsen. Goed zo!

mout september 18, 2018 om 18:31 # | Report | Reply

Ik snap dat jullie ‘m tegen de 135 aanhouden. Maar tegen jouw 205 zou het ook een leuk vergelijk kunnen worden.

rutger97 september 18, 2018 om 18:40 # | Report | Reply

Leuk concept. Misschien leuk een video met de sportieve voorgangers van Peugeot. Mogelijk kunnen er dan ook weer autoblogreaguurders die met hun auto in die video kunnen figureren

tge1 september 18, 2018 om 18:41 # | Report | Reply

Leuk ding. Ook een beetje ondergewaardeerd en ondergesneeuwd.

dirkiii september 18, 2018 om 18:53 # | Report | Reply

Misschien wel leuk om de nordschleife te doen om hem daar te vergelijken met de megane RS of i30N.

Dan kun je de tijden naast elkaar leggen in handen van dezelfde bestuurder.

rikus september 18, 2018 om 18:53 # | Report | Reply

Goed idee, en een leuke auto keus. Ik heb wel iets met de 308 gti. Is de 1.6 gti waardig of is ie voor interessant voor de portomonee in vergelijking met een 2 liter? Kan ie zich staande houden tussen de Golf en de Clio, of heeft Peugeot hier en daar een belangrijke steek laten vallen? Ik kan veel dingen bedenken die ik mij afvraag over een 308 gti. Oftewel ik ben wel benieuwd..

cossiekiller september 18, 2018 om 19:26 # | Report | Reply

@rikus: Het koppel van een grotere motor moet je sowieso missen. Dat is één van de dingen die mij zouden tegenhouden om deze auto te kopen. Maar ik kan me goed voorstellen dat anderen veel liever een motor in de toeren jagen om van de pk’s te genieten… Keuzes…

benh september 18, 2018 om 19:33 # | Report | Reply

Ik ben erg benieuwd of en wat jullie nu merken van een 1.6 t.o.v. een 2.0 motor.
Qua koppel, pk, geluid, verbruik etc
Maar ook de duurzaamheid van het blok en turbo(‘s) tov de 2.0 concurrentie.

Jantje_555 september 18, 2018 om 19:33 # | Report | Reply

ik had wel graag een I30N of Subaru BRZ als duurtester gezien. De Peugeot is niet voor niets de underdog, het is niet dat de verkoopsaantallen nu gaan stijgen door deze duurtest.

87sandyd september 18, 2018 om 19:55 # | Report | Reply

@Jantje_555: Als ik andere journo’s mag geloven, maakt de i30N de 308 kaputt. Die i30N is écht een topper.

Dizono september 18, 2018 om 20:04 # | Report | Reply

@87sandyd: ze waren zelfs ondersteboven van de i30N.

erik64 september 18, 2018 om 20:03 # | Report | Reply

@CasperH . Op z’n Autoblogs de testen doen is wat ik ook wel verwacht van jullie.
De testen van Autoweek val ik vaak bij in slaap, wat een saaie boel daar.
En wat Jantje_555 ook al aangeeft zal ik wel eens een vergelijk willen zien met de I30N

Davion september 18, 2018 om 20:08 # | Report | Reply

Lijkt me een leuk idee, we moeten nu ook niet direct Autoblog gaan afzeiken, ze zullen het op het manier wel goed doen (geef nu toe, Autoblog maakt toch veruit de leukste filmpjes). Vind het ook wel een leuke auto, ikzelf heb niet zoveel met Franse auto’s, maar zo een GTI kan ik wel smaken, dus laat maar komen, zoals Casper zelf suggereert zou ik wel eens meer willen weten over die iCockpit, heb er zelf nog niet teveel van gezien 🙂

cvoo september 18, 2018 om 20:16 # | Report | Reply

Leuk dat jullie deze rubriek toe gaan voegen en ben benieuwd naar jullie eigen invulling. De keuze van de Peugeot vindt ik al een hele leuke, lekkere kleur ook (dat terzijde). Wat ik soms mis in testvideo’s is een beetje de praktische bruikbaarheid van de auto (ja het is wel een beetje corny). Maar het is zeker bij de hothatch van belang, wat vaak toch n auto is voor de vlotte luiermanagers.

E34M5Touring september 18, 2018 om 20:57 # | Report | Reply

Gaan jullie de auto ook helemaal demonteren na de duurtest? Zoals Autobild vroeger. Dat lijkt me wel interessant. Na die duurtestsessies van Autoblog, hoeveel is er nog van over. 🙂

mikje90 september 18, 2018 om 21:40 # | Report | Reply

@E34M5Touring: van de banden, zeer zeker vrij weinig 😉

rachid september 19, 2018 om 02:23 # | Report | Reply

Hi Casper, leuke video, ik kijk er naar uit. Wat ik me regelmachtig afvraag is het volgende;

1. Een motor met een 1.6T motorinhoud en die van een 2.0T. Waar zitten het grote verschillen? Is een 1.6T nou echt zuiniger dan een 2.0T (stad/snelwegverkeer)

2. Ik ben benieuwd of nou zo’n GTI wel de specs haalt kwa PK’s en koppels. Maar ook verschil tussen EUR 95 en 98 (BP Ultimate). Zit daar nou echt, echt verschil is? Of zit het maar soms puur in onze hoofd?

user888 september 19, 2018 om 09:45 # | Report | Reply

@rachid:

1. Uit eigen long-term ervaring (heb auto sinds 2016) 8.8L/100km. Er zijn mensen die ~6.5L/100km halen met deze auto.
2. Koppel is vaker wat meer dan aangegeven, PK’s schommelt tussen de 260-270. Remappen haalt veilig 290PK/380Nm. Bron: FaceBook.
Over 95 vs 98 zijn hele discussies te vinden, notedop: afh. van je motormanagement merk je het wel of niet

Andere ervaringen en tips:
– Midden 2016 is er een revisie geweest van de remschijven voor en de remklauwen. Reden was een geluid die sommigen omschreven als een ‘misthoorn’. De nieuwe schijven hebben geen halve maantjes meer, de nieuwe blokken hebben een balansgewicht in de vorm van een oerlelijke grijze kubus
– Er zijn mensen geweest met een kapotte stuurbekrachtigingspomp
– Ik heb een (ook soort van misthoorn) geluid grote stuuruitslag / langzaam rijden. Diagnose is nog bezig. Hier klagen meer mensen over op FaceBook. – Er zijn mensen geweest waarbij de bak vervangen is vanwege soortgelijke problemen omdat de Torsen verdacht werd.
– Geen piepjes of kraakjes in het interieur
– Lakkwaliteit is slecht, zo dun dat vogelpoep het binnen een dag aantast
– Een fase 1 wordt een stuk mooier als je de grill zwart spuit of wrapt. Mss nog wel mooier dan de fase 2
– Zolang je niet in de Coupe Franche kleurstelling rijdt, rijdt je aardig anoniem
– Rij-eigenschappen zijn fantastisch (Torsen, lichte auto, gewichtsverdeling
– Auto klinkt vooral in het begen van binnen wat ingetogen, tips:
– Gun de uitlaat/kat 5000km om goed ”in te branden’
– Is het nog niet voldoende: middendemper er tussenuit voor een raspender geluid
– BOV blaast naar atmosfeer maar er zit een geluidsdemper op. Die kun je er af schroeven en de gaten groter boren/leeg halen voor een pssssht geluid
– BOV is plastic kwaliteit, kun je vervangen door een GFB DV+. Als je de meegeleverde veer gebruikt houdt hij net iets langer de turbodruk vast en dat merk je bij het snel overschakelen
– Wanneer de schakelweg je te lang is zijn er quick shifters beschikbaar
– Remmen zijn fantastisch (en duur)
– Nog steeds met eerste setje banden, remmen en blokken bij 40dkm

Door de WLTP wordt de 308 GTi inmiddels niet meer verkocht, komt terug met waarschijnlijk een redelijke downgrade in PK’s

wanninkhof september 19, 2018 om 08:45 # | Report | Reply

Hoi Casper en Wouter
Duurtest is wel leuker vind ik, de eerste dag ontdek je nooit alles
Het lijkt me ook wel leuk als iedere wagen die een duurtest krijgt ook op een vast circuit door een professionele coureur een rondje of 20 tot het uiterst gedreven word, soort duurtest 2.0

albert1980 september 19, 2018 om 08:45 # | Report | Reply

1.6 thp. Bij veel mensen gaan de haren overeind staan van de slechte publicaties over de motor. Zou bij de inlaatkant van de motor erg vervuilende door carbon afzetting. Hoe is dat met de huidige thp motoren in vergelijking met de voorlopers ervan. De DS3 racing bijvoorbeeld. (zelf in bezit van een DS3r vandaar de vraag)

schaap september 19, 2018 om 10:34 # | Report | Reply

Leuk idee!
Doe maar een test tegen de Golf Gti en i30N.
Ik weet niet hoe lang je hem in het bezit hebben, maar het zou leuk zijn om hem tegen de nieuwe A35 Amg te zetten.
EN anders 308 GT versus 308 Gti. Door sparen of is de GT ook voldoende?

joppe september 19, 2018 om 19:11 # | Report | Reply

Misschien een vergelijk tussen de 308 en 306 (of nog wat ouder) GTI?

joppe september 19, 2018 om 19:12 # | Report | Reply

@joppe: ikzelf vind dat nieuwe spul allemaal vrij emotieloos, vergeleken met het oude. Geldt dat hier ook? En wat zijn dan juist de pluspunten vergeleken met het oude spul?

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.