Video: Deze Hyundai Nexo kan zelf parkeren

autoblogger
Gepost op 05-10-2018 om 16:28 11.613 views | 41 reacties
De Hyundai Nexo is in alle opzichten bijzonder. De auto rijdt op waterstof, maar kan ook achteruit inparkeren! De Nexo is de enige auto die dit kan. Tesla kan namelijk alleen voor en achteruit zonder bestuurder. Dan kan de Hyundai ook, maar tevens kan het op deze manier. Handig als je beperkte ruimte hebt om te parkeren. En gewoon een leuke gadget, omdat het kan:)
Land: Nederland
Kenteken: TN-501-D
Merk/model: HYUNDAI NEXO
Datum toelating: 11-09-2018
Originele kleur: GRIJS
Carrosserie: MPV
Brandstof: Elektriciteit
Vermogen: Onbekend
Nieuwprijs: 74.037 Eur.
Je zou het bijna een bazenbak willen noemen, ware het niet dat het ding niet vooruit te branden is.
@alcantara: “branden” :’)
Nu alleen nog tussen de lijntjes zodat de buurman ook fatsoenlijk kan instappen.
@chriscross: correctie, hij pakt natuurlijk evenveel ruimte aan beide zijden dus de buurman staat ook al ruk geparkeerd
Ik weet zeker dat ik dit al eerder gezien heb. Ik denk bij Audi of BMW.
@alfapeter: Dat was bij BMW, bijv. de 7 serie, echter is dat naar mijn beste weten alleen naar voren en achteren met de afstandsbediening
@rike: ja dat klopt. Alleen voor of achteruit geen bochten of dergelijken.
@RiKe: Nee hoor, wel degelijk achteruit inparkeren. Hier een link.
https://blog.audi.de/audi-tests-autonomous-parking-at-hamburg-airport/?lang=en
@RiKe: Wel degelijk achteruit inparkeren. Reply met link is hangende.
Waterstof, jeej!!
Lache zeg. De auto zelf ziet er ook niet echt verkeerd uit
Waterstof is de smerigste brandstof die je kunt hebben.
@johnwaters: hahahah uhu
@johnwaters: leg uit, geef er feiten bij aub, onderbouwd en uitgewerkt, dank u
@lekkerlinksrijden: Denken jullie dat waterstof zomaar aan de bomen groeit? Waterstof wordt op industriële schaal gemaakt door reforming van aardgas. Dus verhitten tot 700-100°c en laten reageren met stoom, een endothermische reactie vindt plaats. Hou rekening met een maximaal rendement van 80%. De rest is…CO2. De energie nodig voor deze reactie is immens, en dus zal ook de productie van waterstof CO2 uitstoot genereren. Waterstof is de meest vervuilende brandstof voor auto’s. Met dat verschil dat er geen uitlaatgassen rechtstreeks uit de auto komen.
@johnwaters: er zijn meerdere manieren van waterstof maken.
@porsche928: natuurlijk zijn er ander manieren, o.a. van steenkool. Het moet wel haalbaar zijn op industriële schaal. Met algen gaat dat écht niet lukken hoor.
@Johnwaters: dat hangt er vanaf hoe het geproduceerd wordt. Net als elektriciteit. Check http://profadvanwijk.com/ voor meer achtergrond info.
@vantagev8: waterstof is op méér dan één manier ‘smerig’ te noemen. Veiligheid, bijvoorbeeld.
Het is nogal een reactief gas, om te beginnen. Ook is het het kleinste atoom en het kleinste molecuul wat we kennen, dus een ‘lekdicht’ systeem blijkt ineens een heel relatief begrip te zijn; ik heb zelf 8½ jaar in de gassendistributiesystemen gewerkt, dus heb er wel ervaring mee. Je wil niet weten wat de risico’s zijn bij ondeskundig gebruik of tijdens/na ongevallen.
Opvallend trouwens, dat onze overheid zo positief staat tegenover aandrijving middels waterstofgas, want één van de belangrijkste argumenten om lpg in een tijdsbestek van 20, 25 jaar volledig in het verdomhoekje te duwen was, dat onze overheid ‘lpg’ en ‘gevaarlijk’ haast als synoniemen heeft beschouwd. En dat terwijl het een perfecte manier is om ‘afval/restproduct’ in te zetten voor energievoorziening.
@RRRobert: dat zei “men” toendertijd ook bij de introductie van benzine. Voor alles is een oplossing.
Daarnaast is LPG een fossiele brandstof. Waterstof daarentegen, mits gewonnen met groene energie is redelijk oneindig en lekker milieu-bewust in dit universum.
@okdoei: Waterstof wordt gemaakt uit aardgas, dus is het ook ook een fossiele brandstof. En bij de productie van waterstof zijn massa’s energie nodig.
Prijs valt me overigens mee voor deze (nog) bijzondere auto
@vantagev8: vanaf 69.500
Waterstofmeuk eruit, er zit al een 40Kwh batterij in, stop er nog een bij en ze hebben een verkoopknaller.
@kobus1967: lekker vervuilende accu’s… nee das top pfff waterstof is vele malen beter
@markietwo: lekker hoe waterstof geproduceerd wordt…
@laptom: Wel eens gezien hoe een windmolen of zonnepaneel wordt geproduceerd? 😉 Of hoe een kolencentrale werkt?
@markietwo: Dat spreekt hij toch niet tegen? hij zegt enkel dat het met een 80kWh accu in plaats van een waterstoftank en motor best een verkoopknaller zou kunnen zijn. En dat is eigenlijk best een logische opmerking. Een waterstofauto is door het gebrek aan tanklocaties totaal niet interessant voor het grote publiek. Dat zie je ook terug aan de cijfers die Hyundai zelf communiceert: Sinds de introductie vorig jaar zijn er iets meer dan 500 stuks in heel Europa verkocht. Waterstof is in theorie een prachtig product, maar er zullen nog heel wat stappen moeten worden gezet voordat het potten gaat breken.
@Edge: er komen nieuwe stations bij om te “tanken”. Gaat langzaam maar er zit vooruitgang in
@Edge: was ook zo met elektra, moet je zien wat Tesla teweeg heeft gebracht. Zijn eigen laad netwerk gecreëerd en daarna zijn er nog een paar honderd stations naast de gebruikelijke brandstofpompen bij gebouwd. En dat binnen een tijdsbestek van 10 jaar. Energie opwekken is niet het probleem op deze wereld, zelfs schone energie is niet lastig.
@enjoypunani:
en toch zal een groot deel van België elke avond zonder stroom komen te zitten volgende maand.
In Duitsland kappen ze oerbos voor bruinkool ontginning voor hun kolen centrales en zo wat gans Frankrijk werkt op kernenergie. In tijden met zo’n energie schaarste vind ik auto’s verkopen die 15kw/h of wel het verbruik van 15 gezinnen nodig hebben tijden het opladen niet bepaald een oplossing en dan heb ik nog niets gezegt over lithium batterijen.
Mercedes kan dit ook hoor via de app in de e klasse
Ik zie niet waarom dit handig is?
Traag, gevaarlijk en je buurman plant waarschijnlijk zijn deur in je auto als je te dicht staat…
@unknown32: buurman is jaloers?
@potver7: nee buurman komt er niet meer in
Is voorlopig natuurlijk vooral een gimmick, behalve voor mensen die moeite hebben met achteruit inparkeren in krappe plekjes. De rest van de wereld doet het sneller zelf. Het valt me wel op dat de auto stilstaand bijna lock-to-lock stuurt, daar is nog wel wat te winnen in de software.
even voor de volledigheid, mijn tesla van 2,5jaar oud kan dit al vanaf het begin. Leuk om te zeggen dat Hyundai de enige is maar dat klopt dus voor geen meter.
Sinds 2003 in een Prius verkrijgbaar (in japan):
https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_Parking_Assist_System
Enige verschil is dat deze het volledig automatisch doet… 15 jaar later…
Nooit de toegevoegde waarde gezien van automatisch inparkeren zo lang de auto niet zelf een plek kan en mag zoeken.
Voor opa die niet kan rijden erg handig.
Als je krap moet parkeren, hoe gaat de ander instappen dan? Waardeloos hoor