REMON Foto van de maand : Corvette C3

Video: Mercedes zes-in-lijn

rubenpriest Gepost op 16-10-2018 om 15:55 5.801 views | 18 reacties

Onder meer in de nieuwe Mercedes CLS is voortaan een zes-in-lijn te vinden. Wat is dit voor een motor?



18 Reacties:

basr32 oktober 16, 2018 om 16:32 # | Report | Reply

Je bent echt een barbaar wanneer je een 4 cilinder CLS neemt…

e28forever oktober 16, 2018 om 16:36 # | Report | Reply

2 cilinders werken nooit gelijk bij een 6-in-lijn…

Motorcomputers staan doorgaans niet naast de motor opgesteld…

ovlovbimmer oktober 16, 2018 om 17:02 # | Report | Reply

Leg uit, 2 cilinders werken nooit gelijk bij een 6 in lijn ? Wanneer de krukas 2 keer rondgedraaid is zijn alle zuigers 2 x bovenaan geweest waarvan 1 x aan het einde van de compressieslag waarop de bougie de boel in de hens steekt, ergo 2 x 360 graden = 720 graden delen door 6 cylinders levert om de 120 graden van de krukas een werkslag op.

dondeboer oktober 16, 2018 om 17:54 # | Report | Reply

@ovlovbimmer: Er zijn steeds 2 zuigers die dezelfde beweging maken. Dus zuigers 3 en 4 staan op hetzelfde moment bovenaan, net als 1 en 6 en 3 en 5. Waarbij steeds één van de zuigers een werkslag maakt en de andere een loze slag. Dat principe zorgt ook voor de mooie loop. ALs het ware 2 driecylinders die precies elkaars trillingen opvangen.

Ik vermoed dat Casper dat bedoeld. Staan trouwens genoeg gifjes van het op internet.

e28forever oktober 16, 2018 om 20:24 # | Report | Reply

@dondeboer:
Wat Casper bedoelt is iets anders dan hoe het uit zijn mond komt.
Ik had de “take” effe opnieuw gedaan…

e28forever oktober 16, 2018 om 20:22 # | Report | Reply

@ovlovbimmer:
Met “werken” bedoel ik ook effectief de arbeidsslag.
2 cilinders maken niet tegelijk hun arbeidsslag.

creaminator oktober 16, 2018 om 17:08 # | Report | Reply

Die enorme katalysators die zo dicht mogelijk op de bron moeten zitten, lijken me wel in staat om een paar cylinders bij elkaar te drukken.

e28forever oktober 16, 2018 om 20:23 # | Report | Reply

@creaminator:
Hoe bedoel je??

creaminator oktober 16, 2018 om 20:26 # | Report | Reply

@e28forever: katalysatoren zo dicht mogelijk bij de motor hebben betere werking. Deze worden daarbij steeds groter en passen makkelijker langs een lijnmotor.

e28forever oktober 16, 2018 om 22:43 # | Report | Reply

@creaminator:
Dat de kats best zo dicht mogelijk bij de motor zitten is me bekend. Heb zelf een E39 met M54 motor, die heeft dit ook.

Het gedeelte: “lijken me wel in staat om een paar cilinders bijeen te drukken” begrijp ik niet echt.

drommedaris oktober 16, 2018 om 20:12 # | Report | Reply

Pfff en waar het om gaat…..het geluid…..duurt het kortst van de hele film

Homer55 oktober 16, 2018 om 20:25 # | Report | Reply

De oude diesels OM601, 602 en 603 (2.0 – 2.5 – 3.0) uit de W201/W124 tijdperk, je weet wel die oersterke met een prachtig geluid, voor sommigen ook wel bekend als stinkdiesels, waren volgens mij ook modulair opgebouwd.

dirkv oktober 16, 2018 om 21:28 # | Report | Reply

Leuk filmpje van een interessante en heerlijke motor.
Ik vind de CLS best een mooie auto maar van mij mag die lijn 6 diesel gewoon in een e klasse.

mrjlr oktober 16, 2018 om 21:36 # | Report | Reply

Het grootste voordeel van een lijnmotor is de prijs. Modulaire bouw = veel dezelfde onderdelen = goedkoper. 1 cilinderkop, 1 distributie = goedkoper. Daarbij weegt een lijnmotor minder door minder onderdelen. Zie hier de grootste voordelen van een lijnmotor. BMW heeft dat jaren geleden al goed begrepen. Ik vermoed dat er nog meer merken zullen volgen. Jaguar Land Rover komt binnenkort ook met een modulaire 6 cilinder 3 liter.

waterisnat oktober 16, 2018 om 23:01 # | Report | Reply

Boel kolder in 1 filmpje zeg. Van verticaal staande cilinders tot bomenvoer (CO2) wat minder wordt uitgestoten, wat goed is voor bomen??? Jammer. Beetje intellect en kennis zou website beter maken.

w0o0dy oktober 17, 2018 om 00:41 # | Report | Reply

Grappig… Klinkt best vergelijkbaar met de totaal niet premium benzine 3 cilinder in het leasehok. Loopt met 2,9liter en 300+pk en 700+Nm natuurlijk wel heel veel beter dan dat ding, maar het geluid lijkt er behoorlijk op ( en dat is zowel een kleine belediging aan t adres van deze Benz als een compliment voor de 3 cilinder in t leasehok. Overigens klinkt die benzine 3cil wel veel leuker als je echt hard trapt dan deze soepele diesel. (En nee ik ben niet zo gek als veel mensen nu denken).

notsobig oktober 17, 2018 om 07:07 # | Report | Reply

Motorkap kan net zo goed dicht blijven, je ziet nogsteeds niks behalve plastic….

hansiepie oktober 19, 2018 om 11:36 # | Report | Reply

Ben benieuwd hoe dit rijdt

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.