thijmenvoorhuis Foto van de maand : BMW M3 Competition

Video: Quattro even testen op wintersport

nick12131997 Gepost op 05-01-2019 om 16:02 8.437 views | 60 reacties

Audi A4 3.0 tdi Quattro goede 30-40cm sneeuw #Ehrwald



60 Reacties:

grandvitara januari 6, 2019 om 10:34 # | Report | Reply

Leuk, maar niet heel indrukwekkend. Elke 4×4 kan dit, indien er winter of 4 seizoenen bandem onder zitten

tortuga januari 6, 2019 om 11:53 # | Report | Reply

@grandvitara: toch is de quatro sterker als de 4 matic of de x van zijn concurrenten en dat zeg ik als groot Mercedes fan

screamgt januari 6, 2019 om 12:03 # | Report | Reply

@tortuga: Niet zo sterk als een 2.5T AWD V70.

bennyweisz januari 6, 2019 om 12:36 # | Report | Reply

@screamgt:
Gezien het feit dat zowel Audi als Volvo een Haldex-koppeling toepassen op hun differentieel, dan moet ik u ongelijk geven

p3r0x januari 6, 2019 om 13:49 # | Report | Reply

@bennyweisz: bij een MLB platform dus met de motor in de lengte (A4 en >) wordt er een Torsen dan wel een kroon differentieel gebruikt. Bij Audi’s met een MQB platform, dus met de motor dwars een Haldex koppeling.

marc94 januari 6, 2019 om 16:08 # | Report | Reply

@screamgt: en daar boven de symmetrische awd van Subaru.

cossiekiller januari 6, 2019 om 20:00 # | Report | Reply

@marc94: Amen to that.

screamgt januari 6, 2019 om 12:03 # | Report | Reply

@tortuga: Niet zo sterk als een 2.5T AWD V70.

screamgt januari 6, 2019 om 12:03 # | Report | Reply

@screamgt: Oh twee keer gereageerd, hoe fijn is dat!

schuiftrompet januari 6, 2019 om 12:04 # | Report | Reply

@screamgt: nu 3 zelfs :p

maxidyne januari 6, 2019 om 14:32 # | Report | Reply

@screamgt: en die kan niet op tegen de RS2!

nick12131997 januari 6, 2019 om 12:12 # | Report | Reply

@grandvitara: Mercedes ml bmw x5 Vw touareg enz kan dit ook makkelijk maar dat is niet vergelijkbaar. Vw Passat, Mercedes c-klasse, bmw 3 serie zie ik dit nog niet zo snel doen. Nu heb ik op dit filmpje Gwn beetje gas geven maar je merkt pas echt het verschil als je omhoog rijdt op een besneeuwde weg dat je nul tractie verliest

carsandpleasure januari 6, 2019 om 10:36 # | Report | Reply

Lekker bezig Nick!👌

twijn januari 6, 2019 om 10:44 # | Report | Reply

Lijkt wel een Seat Leon met vier ringen in de grill.

geelbarrel januari 6, 2019 om 10:44 # | Report | Reply

Rij je met 25 inch patta’s? Als dat 30-40 cm sneeuw op de straat is…. of vertekent het beeld zo

nick12131997 januari 6, 2019 om 11:15 # | Report | Reply

@geelbarrel: sneeuw zat tot ongv de kentekenplaat. Schatte dat dat ongv 30 a 40cm van de grond is.

mashell januari 6, 2019 om 11:26 # | Report | Reply

@nick12131997: je moet de sneeuw aan de linkerkant waar de Audi doorheen baggert meten, niet dat walletje aan de rechterkant van de weg natuurlijk.

tortuga januari 6, 2019 om 11:54 # | Report | Reply

@nick12131997: dat komt dik in de buurt

shadowbroker januari 6, 2019 om 10:51 # | Report | Reply

Waarom doen mensen altijd alsof quattro heel wat is

por100 januari 6, 2019 om 11:04 # | Report | Reply

@shadowbroker:

Omdat je met 4-motion van VAG een stuk meer moeite met deze sneeuw zou hebben en je met x-drive er waarschijnlijk niet uit zou komen

vondick januari 6, 2019 om 11:09 # | Report | Reply

@por100: Raar verhaal

por100 januari 6, 2019 om 11:40 # | Report | Reply

@vondick:

https://youtu.be/VOxka3mhKXc

vondick januari 6, 2019 om 14:31 # | Report | Reply

@por100: Naast dat je me eerst een raar verhaal vertelt, stuur je me ook nog een raar filmpje. Beide hebben niets van doen met de werkelijkheid.

por100 januari 6, 2019 om 17:54 # | Report | Reply

@vondick:

Het leven is raar. Deal with it

srthellcat januari 6, 2019 om 19:45 # | Report | Reply

@por100: lekker vergelijkbare test zo, zonder gelijke situaties. En het meest belangrijke zijn de banden als het op tractie aan komt, waar ze in het filmpje ook geen aandacht aan geven. Leuk om te trollen zo’n filmpje, ze zijn er van allerlei varainten en zo ook een omgekeerde variant. Maar wetenschappelijk inhoudelijk zo’n filmpje bullshit.

por100 januari 6, 2019 om 23:24 # | Report | Reply

@srthellcat: google voor het gemak maar even of lees de reply’s verder naar beneden.

mashell januari 6, 2019 om 11:27 # | Report | Reply

@por100: dat is niet wat de testen zeggen.

qwerty1234 januari 6, 2019 om 13:11 # | Report | Reply

@por100: x-drive poept op Quattro en 4motion

por100 januari 6, 2019 om 17:53 # | Report | Reply

@qwerty1234:

Ik heb zojuist op mijn toetsenbord gepoept. En nee ik heb geen azerty indeling.

simonferrari januari 6, 2019 om 11:17 # | Report | Reply

@shadowbroker: Bekijk deze video eens: https://youtu.be/XXBsb8LxISo Daadwerkelijk een enorm verschil tussen Quattro, X-drive en 4matic.

markie123 januari 6, 2019 om 12:43 # | Report | Reply

@shadowbroker: Omdat het in de sneeuw ook heel wat is. Ik ben een paar keer met mijn quattro uit 1987 op wintersport geweest, de laatste keer in Valtho stonden ze me aan te kijken op de parkeerplaats toen ’t ding na een week met 20 cm sneeuw eromheen zonder problemen en zonder sneeuwkettingen gewoon weg reed zonder gedoe. En dan een gloednieuwe X3 sdrive (RWD?) ernaast die zelfs met kettingen amper weg kwam. Het komt niet vaak van pas maar als het nodig is, is het systeem tamelijk geniaal.

e38ossie januari 6, 2019 om 11:12 # | Report | Reply

Quatro is een pure noodingreep om die Audi’s nog een beetje handling te geven.

melkkoe januari 6, 2019 om 11:18 # | Report | Reply

@shadowbroker: Ik weet niet hoe het met de A4 B9 zit. Maar mijn A4 B8 3.0tdi had nog een torsen-differentieel.

Ik heb in alle omstandigheden met zware aanhangers gereden (sneeuw, ijs, modder) en ik kan uit ervaring vertellen dat dit systeem superieur is aan x-drive of 4-motion(haldex).

wimof januari 6, 2019 om 11:28 # | Report | Reply

@e38ossie: Het Quattro systeem was bedoeld om veel meer tractie te bieden.
Cfr, Audi 100 Quattro op skischans.
Denk niet dat je BMW dat toen kon.

monsieurleloure januari 6, 2019 om 13:57 # | Report | Reply

@wimof: Ik rij ook elke dag op skischansen.

grandvitara januari 6, 2019 om 11:35 # | Report | Reply

En dan te bedenken dat de awd, dit als een opwarmertje ziet 😂

grandvitara januari 6, 2019 om 11:35 # | Report | Reply

@grandvitara: aanvulling; awd van Subarau

tortuga januari 6, 2019 om 11:55 # | Report | Reply

@grandvitara: die sleurt nog een 25tonner mee als het moet 😁

grandvitara januari 6, 2019 om 13:50 # | Report | Reply

@tortuga: zeker! Net terug uit Oostenrijk en moet bekennen, nergens last vangehad😁

ri_ck januari 6, 2019 om 13:30 # | Report | Reply

@grandvitara: quattro is ook awd, tenminste van A4 en hoger (uitzonderingen daargelaten)

grandvitara januari 6, 2019 om 13:48 # | Report | Reply

@ri_ck: klopt quatro is idd 4×4, er zijn echter vele soorten 4×4. Ik heb zelf wel enige ervaring cx7, grand vitara, 508 rxh en nu een outback. Ik kom toch echt tot de conclusie dat de outback by far het beste is wat ik heb gereden.

ri_ck januari 6, 2019 om 14:51 # | Report | Reply

@grandvitara: snap ik, is ook een groot verschil met wat je gereden hebt, officieel is 4×4 volgens mij een AWD of quattro ook niet omdat je dan een lage gearing moet hebben. Het zijn beide AWD systemen en als ik het goed heb heeft subaru verschillende systemen en Audi voornamelijk torsen. Ik heb zelf een quattro uit 2015 en daarvoor ook altijd quattro gereden en moet zeggen dat ook die mij nooit heeft laten staan. Ook niet in de drek of diepe sneeuw. Denk dat de systemen niet voor elkaar onder doen maar dat het beide het beste is wat er op dit moment te krijgen is.

grandvitara januari 6, 2019 om 16:10 # | Report | Reply

@ri_ck: leuk vergelijk een OB en een A4 allroad; https://youtu.be/elFM6qg9rM8

Gulli januari 6, 2019 om 11:57 # | Report | Reply

Wat een zure reacties weer. Het is toch gewoon lachen om dit te doen in de sneeuw! Of het nou AWD, haldex, X-drive, Quattro, 4-matic of all4 is, boeiend.

grandvitara januari 6, 2019 om 13:49 # | Report | Reply

@gulli: zeker lachen, vorige week ook zelf gedaan. Het is alleen een gesprekje over wat nu 4×4 is en welk systeem het “betere” is.

markie123 januari 6, 2019 om 12:38 # | Report | Reply

Flauwe reacties weer. Dit is gewoon cool, lekker buiten spelen, en dit lukt je niet met 95% van het standaard leaseblik op de weg, en ook niet met het gros van de crossovers en dat soort onzinauto’s. Aan quattro heb je niet heel vaak iets, maar in dit soort situaties is het gewoon een erg mooi systeem dat op een knappe manier verwerkt wordt in gewone daily drivers.

Geniet ervan!

rufctr01 januari 6, 2019 om 12:41 # | Report | Reply

Prima systeem toch dat Quattro? Heeft zich al jaren bewezen…

vikz32 januari 6, 2019 om 12:42 # | Report | Reply

Pak gewoon een sneeuwscooter

p3r0x januari 6, 2019 om 13:52 # | Report | Reply

Opmerking: quattro is altijd met een kleine q.

bimmert januari 6, 2019 om 14:03 # | Report | Reply

haha die audi fanboys hebben toch nog 1 moment gevonden waarop hun sjoemelbak beter is dan een willekeurige bmw/mercedes.

87sandyd januari 6, 2019 om 19:35 # | Report | Reply

@bimmert: Jij bent precies de belichaming waarom ik mij af vraag of het nog leuk is hier op autoblog…

Wat kinderachtig allemaal. Elk filmpje van VAG resulteert in een hoop stront. Elke topic van Tesla resulteert een hoop stront. Bij een beetje dikke Mercedes worden de woonwagenbewoners er bij betrokken en ga zo maar door.

Het wordt echt te triest voor woorden hier. Ik ben pas medio 30 jaren oud maar voel mij al een pensionado hier. Gadverdamme

bimmert januari 7, 2019 om 19:05 # | Report | Reply

@87sandyd:
Dus als ik het goed begrijp ben je een kamper met een Tesla en iets van vag op de stoep?
Die kom je inderdaad niet vaak tegen, dat je nog zoveel tijd hebt om reacties te typen tussen het toppen en oud-ijzer ophalen door?

Onehp januari 6, 2019 om 15:22 # | Report | Reply

Welke banden?

In de sneeuw zijn de juiste banden veel belangrijker dat wel 4wd systeem. Haldex, xdrive, quattro, subaru, allemaal sperren ze gewoon tussen voor en achteras en beide assen draaien even snel. De rest is dus banden en ook beetje de calibratie van het esp/antispin systeem.
Pas in echt dynamische situaties waar balans en ‘weight transfer’ mee komen kijken komen de verschillen tussen de verschillend 4wd systemen pas aan het licht.

Mijns inziens.

PS: mijn FWD met VAQ doet dit ook zonder probleem. Wel met spijkerbanden 😀

dirk71 januari 6, 2019 om 16:11 # | Report | Reply

Heb een skoda 4×4 is dat een goeie quattro? 🙂

Ultimora januari 6, 2019 om 16:45 # | Report | Reply

@dirk71: in de meeste situaties is dat zeker een goed systeem, maar met zijn haldex koppeling zijn er betere systemen, zoals de Subaru AWD en de Torsen Audi’s.

TimD januari 6, 2019 om 17:38 # | Report | Reply

Ik ben al diverse keren met een Quattro naar wintersport geweest met familie die her en der ook een 4 wiel aangedreven auto hadden. Toch wel alles van de VAG familie kan eindeloos door, waar ik her en der ook een 4 matic of x drive uit de greppel of parkeerplaats moet trekken. Wil niet zeggen dat Quattro de beste is, naar goed is het zeker!

dracae januari 6, 2019 om 18:32 # | Report | Reply

Ik heb dit soort dingen…misschien iets minder extreem.. ook gedaan met mijn urquatro ( die ik nooit had moeten verkopen).

Erg lollig.

Zelfs met sportieve zomerbanden kwam je ook in de sneeuw uiteindelijk wel weg. Het echte probleem had je daarna.. grip tijdens her rijden, sturen en REMMEN.

Ik ben ook wel eens op een totaal bevroren zijweggetje 10-tallen meters doorgegleden tot een stoeprandje me stopte en dat met een hele lage snelheid..


Conclusie: altijd winterbanden!

Onehp januari 6, 2019 om 19:06 # | Report | Reply

Veel discussie over 4wd systemen, nog even benadrukken dat de grootste verschillen doorgaans komen dankzij verschillen in banden. Zo is xdrive vaak minder door de slechte runflat winterbanden die er vaak opzitten.

Eerst de juiste banden, secundair is de aandrijving.

In de sneeuw zijn 4wd op zomerbanden of slechte allseasons zijn niks vergeleken met een 2wd op goede winterbanden…

jack_abarth januari 6, 2019 om 19:45 # | Report | Reply

Ik denk dat je ook blij mag zijn dat er een fatsoenlijke diesel met een berg koppel in het vooronder ligt. Want het is een serieus pak sneeuw wat deze bulldozer weg duwt.

zjos januari 6, 2019 om 20:17 # | Report | Reply

Wat een oeverloog geouwehoer hiero over kwatro, flatte run banduh, 4keer vier, iks drive beter/ slegter.
Tis toch gewoon leuk om zo door de sneeuw te buldozeren met je ouwdie. Gaaf!

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.