Video: Aankoopadvies: beginnersauto voor 3.000 euro

rubenpriest
Gepost op 21-02-2019 om 16:00 10.343 views | 33 reacties
- aankoopadvies
- advies
- autoblog
- autoblog-advies
- casper-heij
- clio
- clio-rs
- cooper
- Fiat
- martijnfoto
- Mazda
- MINI
- mx-5
- occasion
- punto
- renault
- vlamfilm
- wouter-karssen
- youtubevideo
Met een budget van maximaal 3.000 euro valt genoeg te vinden op occasionsites. Wat is nu een verstandige, of juist de leuke keuze? Wouter en Casper maakten een selectie!
Maatje van me heeft een Grande Punto gekocht in deze prijscategorie. Prima ding, weinig gelopen, ecc airco, cruise enz. Benzine torretje, kun je geen buil aan vallen. In deze prijsklasse moet je toch een beetje mazzel hebben ook. Maar er is genoeg leuks te koop.
Een punto betrouwbaar? Heb wel eens andere verhalen gehoord, kunnen uitzonderingen zijn natuurlijk. Toch zou ik eerder denken aan een Japanner. Civic, Swift, oid.
@bogey: Zo betrouwbaar is een Punto inderdaad niet. Met name als ze de 10 jaar gepasseerd zijn komen er toch vaak veel mankementen.
@techniekmeneer: wat mankementen mag toch wel, voor 3000,- moet je ook zeker geen nieuwe verwachten toch?
@kennone: Klopt. Voor een Fiat heeft het geen schuld. Maar ik zou in die prijsklasse een Japanner prefereren. Zolang ze niet roesten kun je lekker goedkoop rond tuffen.
Ford Fiesta, in alle soorten en maten.
Het vinden van een auto voor € 3000,- is gewoon een crime! Voor dat geld is zoveel leuks te koop dat je wel heel goed moet weten wat je wilt. Voor je het weet zit je avond aan avond uren op Marktplaats en heb je een shortlist van tientallen merken en modellen.
Wouter, wat een lelijke onderschatting van auto’s van rond de 500 Euro. Je zou er versteld van staan wat je er voor kan krijgen. Als het je puur gaat om mobiliteit en niet om uiterlijk dan kan je met een beetje geluk lachend minimaal een jaar probleemloos rijden. Met een beetje pech is ie na een paar maanden stuk. Dan is de investering prima te overzien.
Het wordt dus duidelijk wel tijd dat jullie ook in die prijsklasse iets gaan testen. Het zal je verbazen. (Een ervaringsdeskundige van een 20 jaar oude Carisma van 450 Euro, net weer goed gekeurd, ok, wel nieuwe koplampen geplaast voor een kleine 100 euro).
@jippie: Je moet met dat soort auto’s héél veel geluk hebben. Over het algemeen koop je voor dat bedrag de ellende van een ander.
@techniekmeneer: paar weken geleden een Starlet van €650 gekocht. Jaar APK, motor zo droog als de Sahara en rijdt en schakelt als een nieuwe wagen. Je moet gewoon goed rondkijken en kieskeurig zijn.
@weetikveel: hier nog een ervaringsdeskundige. Eind augustus voor €700 m’n nu 32 jaar oude Colt gekocht. Eerste auto. Is echt niet nieuw en wel wat plekjes, maar technisch prima. Nu €40 aan onderhoud gehad en de €20 maandelijkse vaste lasten (incl parkeervergunning) zijn goed te overzien als student. Heeft nog apk tot december, maar hopelijk rond ik m’n master dit jaar af en dan mag die in de zomer evt wel weg :). Maar vooral kieskeurig zijn idd. Ik heb veel advertenties bekeken, maar uiteindelijk stond deze en een peug 205 op de shortlist. Bij de Colt gaan kijken en gelijk gekocht. Ook behoorlijk afgedingt om eerlijk te zijn, dus het kan ook niet direct kwaad om iets boven je budget te zoeken. Zeker bij een particulier niet. Zijn vaak de moeilijksten niet.
@thijsj: eind augustus.. dat is ca. een half jaar. Dan kun je jezelf absoluut nog geen ervaringsdeskundige noemen.
@weetikveel: Kieskeurig met 6 meier op zak. Yep..
@weetikveel: Het kán ook wel. Mijn eerste auto was 200,- en heb ik bijna 3 jaar mee gereden. Maar ik kom ook vaak zat auto’s tegen die eigenlijk op de sloop hadden moeten staan, waarvan de eigenaar heel trots verteld dat hij hem voor 500,- met een jaar apk gekocht heeft. APK zegt NIETS over de staat van een auto.
@techniekmeneer:
Dat heb je ook met een nieuwe Handige Harry, je bent zelf de testrijder van je vlam nieuwe wagen.
Maar goed ‘geloven’ doet veel, is net zoiets als primijum.
@jippie: hier ook een nog 1. Een corsa b, 400 euro, en afgelopen jaar fluitend door de apk, alleen even een paar remblokjes moeten vervangen. Rij er nu 1,5 jaar mee rond en zolang ie het blijft doen moet een opvolger van m’n bmw nog maar even wachten.
Alle voorbeelden hebben ruim boven de 2 ton aan km gelopen. Ik zou als je gewoon een beginnersauto zoekt juist op zoek gaan naar een betrouwbare auto waar je nog een tijdje mee vooruit kan. Een die niet teveel per maand kost zodat je kan sparen voor een leuke opvolger van je beginners gebakje. Ik zou gaan voor een Mitsubishi Colt CZ3 met een 1.3 motor. Zelfs met 125.000 km al te vinden onder de 3.000,-
Geen spannend model maar wel mega betrouwbaar en laag in maandelijkse kosten.
@kevindb: Colt 1.5 uit ’87, 150k km’s, €700. Niet spannend(wel een hoop lol van), wel mega betrouwbaar en maandelijkse kosten van een cz3/10 ongeveer. 😉 Wel 2 maandjes niet gereden ivm overgangsregeling, maar dat was kein problem.
@kevindb: Die heb ik vaker gehoord. Het schijnen echt hele betrouwbare bakkies te zijn
Leuk filmpje mannen
Heb 2 jaar geleden een Seat Ibiza 1.6S gekocht voor 500 euro. Dat ding heeft me nooit laten staan en nooit problemen mee gehad. Nadat ik als 2e auto een Ibiza cupra 1.8T heb gekocht (voor 2800 met 155k op de teller een zeer leuke auto om mee te rijden) heeft de 1.6S bijna een jaar stil gestaan. Uiteraard accu leeg maar nadat ik die had opgeladen probleemloos starten en weer gaan. Ik heb hem aardig afgetrapt met de gedachte binnen 3 maande stopt die ermee maar dat ding is echt niet kapot te krijgen. Inmiddels 210k op de teller en nog steeds 0 problemen. Met de Cupra tot nu toe afgezien van een bobine die ermee ophield ook nog geen problemen gehad. Hopen dat ik met mijn volgende auto (hopelijk een Megane RS) ook zoveel geluk ga hebben! Heb in me vriendengroep nog 2 mensen gehad die zon Ibiza 1.6 uit 1998/99 hadden en die hebben er ook nooit problemen meegehad, 1 daarvan had meer dan 250k op de teller. Misschien geen hele spannende auto maar als 1e auto naar mijn mening perfect.
Wel erg veel aandacht voor de roest. Ik heb ruime 2 jaar een NA gehad. Wat een prachtige tijd was dat. Toen ik m kocht zat er heel iets roest bij de dorpels. Na 2 jaar was het nauwelijks meer geworden, dit zal ook te maken hebben dat mijne in de winter binnen stond. Als je zuinig bent op je NA worden ze steeds meer waard omdat ze klassiekers worden. Motorisch ook super goed, mijne had 350k gelopen en was er helemaal niet aan te merken. Kosten ook super goed te overzien. Rijd sportief, terrecht dat die in het lijstje staat.
Een UP! gti 3000€ voorschot 200€ per maand met autocredit.
5.5 liter alle voorzieningen en kijk de youtube filmpjes eens.
Mijn eerste autootje: Een Mazda 323 Sedan uit 1987. Mint-groen met beige interieur. Diesel…
Hoop lol mee gehad, in een jaar 100.000 km mee gereden, heel europa gezien en toen hield hij er mee op…… En is gesneuveld op een cross ergens in Dalfsen!
@slowland: Ohja, koste destijds, in 1998, 3000 echte guldens!
Mijn eerste auto mazda mx5/Miata NA, nooit iets aan gehad en geen roest. De Maita’s hadden veel minder het roest probleem, dan de europeese mx5.
Net voor mijn vrouw als 2de auto een Yaris gekocht. Staat super betrouwbaar bekend. Zelfs bij ANWB zijn er over het eerste type nog geen veel voorkomende problemen bekend. Ja het is gaaaaap, maar wel mega betrouwbaar en relatief veilig. De leuke auto is de hoofdauto 🙂
Verleden jaar voor 1300EUR een Twingo I Phase 3 met robotbak gekocht. Voor 400EUR zelf nieuwe voor vering, Brembo schijven, NGK bobijn, kaarsen en alle filters vervangen en rijd nog als een droom.
Voor een goede vriend een MX5 NB voor 2800EUR gekocht. Hij heeft er 5 jaar zonder kosten mee gereden en door minime blikschade in Portugal er 3000EUR voor herstelling aan ontvangen, dan nog eens voor 300EUR hertseld en door verkocht.
Wellicht de beste tip die MX5.
Verleden jaar voor 1300EUR een Twingo I Phase 3 met robotbak gekocht. Voor 400EUR zelf nieuwe voor vering, Brembo schijven, NGK bobijn, kaarsen en alle filters vervangen en rijd nog als een droom.
Voor een goede vriend een MX5 NB voor 2800EUR gekocht. Hij heeft er 5 jaar zonder kosten mee gereden en door minime blikschade in Portugal er 3000EUR voor herstelling aan ontvangen, dan nog eens voor 300EUR hertseld en door verkocht.
Wellicht de beste tip die MX5.
Zo hé, inmiddels al weer 10 jaar geleden dat ik als 19 jarige student met een zak geld van €3000 op zoek ging naar een auto.
Uiteindelijk uitgekomen op een e36 316i met 215k op de teller voor €2100, met een aanbetaling van €50 omdat ik niet meer bij me had. Volledig standaard uitgevoerd behalve de gastank achterin. Heb er met plezier in 3 jaar tijd 90k bij op gezet. Onderhoud kwam wel uit op €600 p/j en wil daarom zeker iedereen adviseren om niet je volledige budget uit te geven! Boven de 150k en 7 jaar is tweedehands altijd roulette. Het kost je zo maar het dubbele.
De ene kocht voor 3000 euro een peugeot 107 en was klaar, de andere voor 2000 een BMW E28 en heeft voor een veelvoud geknutseld.
Leuk woord, aftermarketing!
Zou zoals vaker gezegd is hierboven toch kijken naar iets met minder km’s. Dan maar wat ouder.
Dan zou zon Clio rs nog zo betrouwbaar mogen zijn, in mijn ervaring kosten sport uitvoeringen, of het nou een GTI s rs of wat dan ook is, in deze prijsklasse altijd een veelvoud in onderhoud
Mazda is leuk, maar ja als je een keer met vrienden weg wil ofzo ook niet echt praktisch
Nette Peugeot 206 GTi voor 2.500?