Met zomerbanden op nat ijs heb je inderdaad iets van 5% over van de grip die je had op het droge. Een goede winterband 10-15%, een skandinavische winterband ~20%.
Of in andere woorden, remweg 20x langer, 10-7x langer of 5x langer.
Op het vlakke, een helling bergaf maakt het verschil nog eens veel groter.
@Hubert: en hopen dat er niks afkomt… Had wel betere bandjes verwacht op tenminste die sneeuwruimers, lijkt erop dat ze gewoon standaard bandjes hebben. Hier in Zweden en Noorwegen moeten alle trucks ook mooi winterbanden hebben, trailer en al.
@Hubert: als je awd hebt kan je je auto soms redden door hem in zijn achteruit te zetten. zo heb ik mijn toenmalige en tevens lieftallige impreza (op winterbanden) van de dood gered.
I wonder if you know,
How they live in Tokyo,
If you seen it then you mean it
Then you know you have to go.
Fast and furious! (Kitaa!) (Drift, Drift, Drift)
Fast and furious! (Kitaa!) (Drift, Drift, Drift)
@davelepeef: M’n vorige auto (Kloyota (G)Aygo) had een extreem overgevoelige ABS. ding begon al te knorren als ik aan ‘remmen’ dacht. nu wil het geval dat ik van t winter ook op een stuk ijs ‘gl(r)eed’ de rem aanraakte, ABS begon te mopperen onder mn voet, ik een klein experiment gedaan heb, zodra de snelheid laag genoeg was, rem losgelaten, 1x heel snel intrappen, ABS kon niet ingrijpen en ik gleed met 4 stilstaande wielen door. Op zo’n moment kan ABS niet ingrijpen aangezien de computer geen referentie-snelheid heeft t.o.v. het asfalt (alle wielen staan immers geblokkeerd) de ABS-computer denkt op dat moment dat het voertuig stil staat en grijpt niet in. zal de computer dit WEL gaan doen, zul je elke keer als je stil staat en je rem vast houd, die ABS-pomp horen knorren onder je voet!
zo, stukje zelf verzonnen redenatie! of ik gelijk heb weet ik niet. daarvoor is Google er!
Wat een heerlijk rustgevende video.
Geen gegil en geschreeuw. Geen OMG!
Gewoon lekker kijken en hopen op die ene klapper.
@Hubert: OMG!!!1!!
Die met z’n Ram is de enige met deftige skills…
Allemaal zonder winterbanden zo te zien.
Met zomerbanden op nat ijs heb je inderdaad iets van 5% over van de grip die je had op het droge. Een goede winterband 10-15%, een skandinavische winterband ~20%.
Of in andere woorden, remweg 20x langer, 10-7x langer of 5x langer.
Op het vlakke, een helling bergaf maakt het verschil nog eens veel groter.
Ter informatie…
@Onehp:
Gewoon doen zoals die truckchauffeur. Toeter aan en lekker over het kruispunt heen glijden.
@Hubert: en hopen dat er niks afkomt… Had wel betere bandjes verwacht op tenminste die sneeuwruimers, lijkt erop dat ze gewoon standaard bandjes hebben. Hier in Zweden en Noorwegen moeten alle trucks ook mooi winterbanden hebben, trailer en al.
@Onehp:
Die sneeuwruimers moeten gewoon hun schuif hard in het asfalt duwen. Dat zal dan wel afremmen.
@Hubert: als je awd hebt kan je je auto soms redden door hem in zijn achteruit te zetten. zo heb ik mijn toenmalige en tevens lieftallige impreza (op winterbanden) van de dood gered.
@Hubert: die had denk ik Normaal met Deurdonderen aan staan op de radio
Bel de woute!!
@raoufff:
Gouwe ouwe!
I wonder if you know,
How they live in Tokyo,
If you seen it then you mean it
Then you know you have to go.
Fast and furious! (Kitaa!) (Drift, Drift, Drift)
Fast and furious! (Kitaa!) (Drift, Drift, Drift)
die ruben priest is niet bang voor copyright zo te zien
What the fuck… filmen ipv waarschuwen?
@alassad: Hoe dan? Met een groot plakkaat langs de weg gaan staan, mensen die hun blik en aandacht op jou richten ipv op de weg…
A recipe for disaster…
Had beter de mensen even kunnen waarschuwen ipv vermakelijk staan te filmen, wat een debiel…
Ik zie allemaal voertuigen zonder ABS … ?
Zelfs moderne…
Weird!
@tjorque: ABS defect? ABS van streek door de gladheid? ABS is een mooi hulpmiddel maar het kent echter ook zo zijn fouten…
Werkt abs pas boven bepaalde snelheden?
@tjorque😕
@davelepeef: M’n vorige auto (Kloyota (G)Aygo) had een extreem overgevoelige ABS. ding begon al te knorren als ik aan ‘remmen’ dacht. nu wil het geval dat ik van t winter ook op een stuk ijs ‘gl(r)eed’ de rem aanraakte, ABS begon te mopperen onder mn voet, ik een klein experiment gedaan heb, zodra de snelheid laag genoeg was, rem losgelaten, 1x heel snel intrappen, ABS kon niet ingrijpen en ik gleed met 4 stilstaande wielen door. Op zo’n moment kan ABS niet ingrijpen aangezien de computer geen referentie-snelheid heeft t.o.v. het asfalt (alle wielen staan immers geblokkeerd) de ABS-computer denkt op dat moment dat het voertuig stil staat en grijpt niet in. zal de computer dit WEL gaan doen, zul je elke keer als je stil staat en je rem vast houd, die ABS-pomp horen knorren onder je voet!
zo, stukje zelf verzonnen redenatie! of ik gelijk heb weet ik niet. daarvoor is Google er!
Bij ijzel, auto (veilig) aan kant en afwachten tot de baan weer vrij is.
Die rode auto staat er ook al paar dagen in de berm