gianlucaphotography Foto van de maand : Giulia

Video: Zelfs Quattro kan deze Audi niet redden

rubenpriest Gepost op 21-02-2019 om 11:51 9.480 views | 40 reacties

Eenmaal aan het glijden is er geen redden meer aan



40 Reacties:

Volvo_440_turbo februari 21, 2019 om 12:17 # | Report | Reply

Als die bij het glijden met het gas wat gespeeld denk ik dat ie het wel gered had hoor… Maar bon, vanachter mijn toetsenbord is het makkelijker gezegd dan gedaan. Overigens is Quattro geen vrijgeleide om het zotteke uit te hangen. Zo zag ik ooit een Q-Quattro met redelijk brede en zo goed als nieuwe banden in de hevige regen aquaplaning krijgen over de vier wielen.Met mijn dunne bandjes, Michelin vierseizoensbanden, had ik er geen last van.

rob636 februari 21, 2019 om 12:52 # | Report | Reply

@Volvo_440_turbo: het is ook zo dat de kans op aquaplanning kleiner is met smalle banden! Vandaar dat ik een Suzuki Alto rij, zullen we maar zeggen…

Volvo_440_turbo februari 21, 2019 om 15:33 # | Report | Reply

@rob636: Toen ik in een bepaald deel van mijn leven zelfs geen Alto kon betalen moest ik het tijdelijk met nog smallere bandjes doen, hoe snel het ook ging, nooit aquaplaning! Een nadeel, als ik thuiskwam na een plensbui was ik zeiknat!

dl658 februari 21, 2019 om 15:48 # | Report | Reply

@Volvo_440_turbo: Kocht jij als Belg dan Alto’s?

dracae februari 21, 2019 om 15:06 # | Report | Reply

@Volvo_440_turbo: Ik heb een ur-quattro gehad, die stond in verhouding ook op redelijk smalle banden.

Het gevolg daarvan zag ik een keer op een bijna lege autobahn in Duitsland. Ik reed aardig hard, maar werd ingehaald door een Ferrari F355 die waarschijnlijk ook even gebruik wilde maken van de ruimte.

Een paar minuten later reden we een regengebied binnen en daar haalde ik de Ferrari weer in. Ik met smallere banden en vier wiel aandrijving nog volledig stabiel, hij met een kwispelend achterkant en wielen zoekend naar grip.

Volvo_440_turbo februari 21, 2019 om 15:37 # | Report | Reply

@dracae: Mooi verhaal waarbij ik de rush naar brede laagprofielbanden soms niet begrijp. Mijn schoonbroer had om de haverklap een lekke band hiermee, het is niet eens comfortabel en ze zijn nog een pak duurder ook. Het oogt enkel mooi maar wat ben je er dan mee?

dutchneon februari 21, 2019 om 16:20 # | Report | Reply

@Volvo_440_turbo: Als je zo blokkerend blijft remmen doen de lamellen in de band niks en heb je een ijslaag onder je band. Ijs op ijs glijd vrij goed 😀

Zelf monteer ik nooit winterbanden, maar verlaag de druk naar 1.2-1.4 bar. Als je dan met 4×4 nog glijd kun je beter niet meer rijden 😉

dutchneon februari 21, 2019 om 16:22 # | Report | Reply

@dutchneon: Bedoel uiteraard ‘monteer nooit sneeuwkettingen’ zonder winterbanden is vragen om ellende uiteraard

ikkeook februari 21, 2019 om 12:21 # | Report | Reply

Auto curling. Nieuwe Olympische discipine vanaf 2022.

robd85 februari 21, 2019 om 12:23 # | Report | Reply

Video niet beschikbaar krijg ik te zien

banaan7 februari 21, 2019 om 12:32 # | Report | Reply

@robd85: same

porsche928 februari 21, 2019 om 12:33 # | Report | Reply

@banaan7: ik ook

bassx februari 21, 2019 om 17:39 # | Report | Reply

@robd85: Toevallig in het buitenland? Ik wel namelijk en veel embedded video’s van YT doen het dan niet.

hotze februari 22, 2019 om 09:53 # | Report | Reply

@robd85: moet je even zoeken op youtube https://youtube.com/wartch?v=00i0CtNgawo

frankvantpietje februari 21, 2019 om 12:23 # | Report | Reply

Quattro helpt alleen bij het optrekken. De aandrijfkrachten worden dan over 4 wielen verdeeld ipv 2.
Als het op remmen aankomt heeft elke auto 4 wielberemming. Een Quattro remt dus niks beter dan een 2 wiel aangedreven auto. Deze man had zijn rem los moeten laten, dan gaan de wielen weer rollen en kun je mogelijk iets doen. 4 Geblokkerde wielen remmen niet en zijn stuurloos. Zegt ook iets over de kwaliteit van het ABS-systeem….

joostgrn februari 21, 2019 om 12:40 # | Report | Reply

@frankvantpietje: ABS is onbruikbaar wanneer alle wielen 0% grip hebben…

baardmijt februari 21, 2019 om 12:46 # | Report | Reply

@joostgrn: Inderdaad heel ‘interessant’ om met een motorfiets met ABS een helling van mul zand af te dalen… Brrr… Het kan niet voor niets uitgeschakeld worden.

sudbina februari 21, 2019 om 15:57 # | Report | Reply

@baardmijt: meeste moderne fietsen met ABS kan je t abs enkel voor t achterwiel volledig uitschakelen. Voor t voorwiel blijft ie altijd aan (is zo bij bv ktm en bmw).


robert110 februari 21, 2019 om 15:30 # | Report | Reply

@frankvantpietje: Wat jij zegt is niet helemaal waar. Vierwielaandrijving (in het algemeen, niet alleen Quattro) heeft wel degelijk nut bij het remmen onder gladde omstandigheden. Een twee-wiel aangedreven auto remt namelijk nooit gelijk op elk wiel, net zoals de kracht van de motor eigenlijk nooit gelijk verdeeld wordt over de wielen. Een vier-wiel aangedreven auto kan wel op elke wiel evenveel remmen. De gelijke remkracht op elk wiel zorgt voor een kortere remweg bij gladheid dan ongelijke remkracht.
Daarbij moet ik wel zeggen dat dit enkel zo is voor auto’s die de krachtverdeling kunnen vastzetten op 50% voor en 50% achter. In geval van 4×4 of 4WD kan dit altijd, in geval van AWD is dit niet altijd zo.

robert110 februari 21, 2019 om 15:35 # | Report | Reply

@robert110: Ik bedoel natuurlijk wel de rem verdeling voor en achter. Ik mag hopen dat je auto links en rechts wel evenveel remt.

Nog een interessant filmpje dat het misschien wat duidelijker maakt.
https://www.youtube.com/watch?v=8bXdXRbc2Rc

fanboy februari 21, 2019 om 16:43 # | Report | Reply

@robert110: Moet je er wel even duidelijk bij zeggen dat jij motorremmen bedoelt.
Wat ik ook zo ervaren heb op besneeuwde afdalingen met 4×4.

Zodra je echter ergens voor moet remmen met de remmen en niet de motor, is het voordeel weg.

robert110 februari 21, 2019 om 22:16 # | Report | Reply

@fanboy: Nee, ik bedoel echt je daadwerkelijke remmen. Zie ook de video waar ik naar gelinkt heb.

Onehp februari 25, 2019 om 13:54 # | Report | Reply

@robert110: is enkel van toepassing op pick-ups en oudere 4×4. En dan ook met archaïsche ABS, een beetje ABS regelt immers automatisch de remdruk per wiel af, het enige wat de bestuurder moet doen is vol op de rem staan. Re je maar half, ja dan komt de remverdeling wel meekijken.
Enkel misschien in de laatste meters en bij heel lage grip, is een goed ABS systeem niet hulpzaam meer, en kan dit fenomeen bijdragen, maar een beetje moderne auto remt zowiezo beter dan een pickup met starre as(sen)…

kratoss februari 21, 2019 om 12:36 # | Report | Reply

Quattro, 4matic, xdrive etc.. Geen van deze helpt als je op ijs rijdt. Alleen sneeuwketting

wahltiroler februari 21, 2019 om 12:41 # | Report | Reply

Winterbanden niet vergeten en defensief rijden

defensief rijden is trouwens iets anders dan met 20 kmh voortkruipen

En soms blijven ook bij “allrad” kettingen nodig

tjorque februari 21, 2019 om 12:45 # | Report | Reply

Quattro, cinquo, sei…
Niks helpt als je op een glijbaan staat met rubber zonder kettingen of spikes. Punt.

Dappere dame wel zo blijven hangen aan die auto… ik had hem gewoon losgelaten.
Ik vind m’n gezondheid meer waard.

wahltiroler februari 21, 2019 om 12:57 # | Report | Reply

@tjorque:

Niks helpt als je op een glijbaan staat met rubber zonder kettingen of spikes. Punt.

klopt volledig…

Bestätigung aus Tirol

diablogt februari 21, 2019 om 12:48 # | Report | Reply

Enige wat hier had geholpen zijn een stel functionerende hersencellen.

diablogt februari 21, 2019 om 12:51 # | Report | Reply

Vanaf 10 seconden komt er ook iemand klaar geloof ik.

wahltiroler februari 21, 2019 om 13:00 # | Report | Reply

@diablogt:

ha ha ja
“Orgastma” mit Astma

galant februari 21, 2019 om 13:35 # | Report | Reply

@diablogt: ik ben blij dat ik niet de enige ben die dat dacht! 😀
“A dirty mind is a joy forever”

dare2think februari 21, 2019 om 13:19 # | Report | Reply

Draaiende wielen hebben meer grip, dat weet iedere werktuigbouwkundige. Dat hij zich 200 meter laat glijden met geblokkeerde wielen is het stomste wat hij kon doen. Dit effect is zelfs in de video te zien: bij 00:16 vindt de bestuurder enige moed, geeft weer gas en voila hij krijgt de auto onder controle.

diablogt februari 21, 2019 om 13:57 # | Report | Reply

@dare2think: Waarom denkt u dat de Quatro door een werktuigbouwkundige bestuurt wordt?

Volvo_440_turbo februari 21, 2019 om 14:23 # | Report | Reply

@diablogt: Hij is gewoon een beetje zelfingenomen en gaat er vanuit dat iedereen de kennis heeft van een werktuigbouwkundige. Maar eerlijk gezegd kan ik hem geen ongelijk geven, weet je niet hoe je met een Quattro moet rijden blijf je er beter vanaf. Gelukkig is dit ongeval niet met een Quatro gebeurd! Dat zou NOG veel erger geweest zijn!

loserboi932 februari 21, 2019 om 20:01 # | Report | Reply

@Volvo_440_turbo: Bedoel je met “niet met een Quattro gebeurd” dat deze A4 geen quattro heeft. Ik zie toch duidelijk alle wielen tegelijk draaien als hij gas geeft. Of dat dit niet met een urquattro is gebeurd?

koekwaus februari 21, 2019 om 13:33 # | Report | Reply

Video niet beschikbaar

rufctr01 februari 21, 2019 om 13:40 # | Report | Reply

De video is niet meer beschikbaar.

clk63bs februari 21, 2019 om 14:25 # | Report | Reply

Heeft er al iemand gezegd dat de video niet meer beschikbaar is?

potver7 februari 21, 2019 om 18:09 # | Report | Reply

Verrek, de video is niet beschikbaar 🤑

jannemaneke februari 22, 2019 om 08:07 # | Report | Reply

De video is blijkbaar enkel via PC te bekijken, niet via de app.

En dat dom volk maar aan die glijdende auto’s gaan hangen. Wat is er erger: wat blikschade of gebroken armen of benen?

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.