@fendercd60: “De term keep your lane bestaat niet in de verkeerskunde. Deze term is in Nederland bedacht en wordt buiten Nederland niet gebruikt. Keep your lane is geen officieel systeem in de Verenigde Staten, zoals vaak in de media bericht wordt. Dat de Verenigde Staten een dergelijk systeem zou hebben is een hardnekkige mythe die periodiek in de media en automagazines circuleert. Het Amerikaanse weggedrag is feitelijk het ongestraft onnodig links rijden, in de meeste staten geldt expliciet dat het verkeer rechts moet houden tenzij men inhaalt.”
@SimonMc: Grote klets. Het heel alleen geen “Keep Your Lane”.
Tussen Washington en NYC, waar ik regelmatig reed, staan zelfs op diverse lange trajecten “STAY IN LANE” borden.
@koffiekopje: Bedankt voor de aanvulling. Maar het feit dat er een bord staat, lijkt mij toch een bevestiging te zijn dat het geen algemene regel is, want waarom zou je dan een bord moeten zetten?
Bv in België mag je standaard keren aan een kruispunt met lichten, tenzij het een voorsorteerstrook is of er een bord staat waarbij je een specifieke richting moet volgen. Dus tenzij er een bord “verboden te keren ” staat, mag het gewoon altijd.
Met die logica in het achterhoofd, is er dus geen algemene “keep your lane/stay in lane” -handhaving, want anders zou men geen borden zetten.
In mijn quote staat overigens “in de meeste staten “. Dus meeste, en niet alle.
Vreemde actie. Moet wel zeggen dat het weggedrag van tesla’s disproportioneel vaak ook erg bizar is. Onnodig remmen, traag reageren bij groen, erg langzaam rijden op snelweg. Vermoed dat het deels met autopilot te maken heeft.
@kempenaer: ik denk dat het nog niet zo veel met autopilot heeft te maken, maar meer met het one pedal driving waar mensen nog gewend aan moeten raken. Veel mensen laten gaspedaal te ver omhoog komen waardoor ze remmen ipv doorrollen. Weg bij stoplicht is me dan weer nooit opgevallen, Tesla’s zijn doorgaans veel sneller weg dan al het overige verkeer.
Autopilot mag wat mij betreft wel significant verbeterd worden. Ik vind de autopilot (ACC), veel slechter dan mijn Passat. Veel zenuwachtiger, veel meer spookrem acties, en haalt ook gewoon zelf rechts in, terwijl mijn Passat dan netjes achter de persoon links van je bleef rijden. Ik zou echt nog niet full selfdriving aandurven als ik zie hoe houterig de autopilot al is.
@hiostu: Autopilot haalt sinds een maand of 3 niet meer rechts in, tenzij je daar zelf met het pedaal een stokje voor steekt. Ook het trage accelereren in druk verkeer is sinds V10 verleden tijd. Nu is het soms wel spannend hoe hard m’n X in de file of bij een stoplicht achter een andere auto aan gaat…
@kempenaer: dat is precies wat autopilot helaas nog doet: net te laat optrekken bij groen, ‘phantom breaking’ op de snelweg en in het algemeen nog wat houterig rijgedrag vertonen. Het wordt beter bij elke update, maar we zijn er nog niet…
Irritante ‘keep your lane ook daar’.
@fendercd60: “De term keep your lane bestaat niet in de verkeerskunde. Deze term is in Nederland bedacht en wordt buiten Nederland niet gebruikt. Keep your lane is geen officieel systeem in de Verenigde Staten, zoals vaak in de media bericht wordt. Dat de Verenigde Staten een dergelijk systeem zou hebben is een hardnekkige mythe die periodiek in de media en automagazines circuleert. Het Amerikaanse weggedrag is feitelijk het ongestraft onnodig links rijden, in de meeste staten geldt expliciet dat het verkeer rechts moet houden tenzij men inhaalt.”
https://www.wegenwiki.nl/Keep_your_lane
@SimonMc: bedankt, dit wist ik niet!
@SimonMc: Grote klets. Het heel alleen geen “Keep Your Lane”.
Tussen Washington en NYC, waar ik regelmatig reed, staan zelfs op diverse lange trajecten “STAY IN LANE” borden.
Deze dus:
https://www.123rf.com/photo_37214937_united-states-traffic-sign-stay-in-lane.html
@koffiekopje: Bedankt voor de aanvulling. Maar het feit dat er een bord staat, lijkt mij toch een bevestiging te zijn dat het geen algemene regel is, want waarom zou je dan een bord moeten zetten?
Bv in België mag je standaard keren aan een kruispunt met lichten, tenzij het een voorsorteerstrook is of er een bord staat waarbij je een specifieke richting moet volgen. Dus tenzij er een bord “verboden te keren ” staat, mag het gewoon altijd.
Met die logica in het achterhoofd, is er dus geen algemene “keep your lane/stay in lane” -handhaving, want anders zou men geen borden zetten.
In mijn quote staat overigens “in de meeste staten “. Dus meeste, en niet alle.
Het lukt weldegelijk, maar niet zonder schade 🙂
Vreemde actie. Moet wel zeggen dat het weggedrag van tesla’s disproportioneel vaak ook erg bizar is. Onnodig remmen, traag reageren bij groen, erg langzaam rijden op snelweg. Vermoed dat het deels met autopilot te maken heeft.
@kempenaer: ik denk dat het nog niet zo veel met autopilot heeft te maken, maar meer met het one pedal driving waar mensen nog gewend aan moeten raken. Veel mensen laten gaspedaal te ver omhoog komen waardoor ze remmen ipv doorrollen. Weg bij stoplicht is me dan weer nooit opgevallen, Tesla’s zijn doorgaans veel sneller weg dan al het overige verkeer.
Autopilot mag wat mij betreft wel significant verbeterd worden. Ik vind de autopilot (ACC), veel slechter dan mijn Passat. Veel zenuwachtiger, veel meer spookrem acties, en haalt ook gewoon zelf rechts in, terwijl mijn Passat dan netjes achter de persoon links van je bleef rijden. Ik zou echt nog niet full selfdriving aandurven als ik zie hoe houterig de autopilot al is.
@hiostu: eens op basis van dezelfde ervaringen.
@hiostu: grappig. Heb exact dezelfde ervaring met passat vs model 3.
@hiostu: Autopilot haalt sinds een maand of 3 niet meer rechts in, tenzij je daar zelf met het pedaal een stokje voor steekt. Ook het trage accelereren in druk verkeer is sinds V10 verleden tijd. Nu is het soms wel spannend hoe hard m’n X in de file of bij een stoplicht achter een andere auto aan gaat…
@dick1980: de mijne nog steeds gewoon op de snelweg. Allerlaatste update staat geïnstalleerd.
@kempenaer: dat is precies wat autopilot helaas nog doet: net te laat optrekken bij groen, ‘phantom breaking’ op de snelweg en in het algemeen nog wat houterig rijgedrag vertonen. Het wordt beter bij elke update, maar we zijn er nog niet…
Dat de naam Kona voor ‘dame’ verklaart een hoop.
*staat
En wat is daar het praktisch nut van?
Huh, wat gaat er mis dan, dit heb ik dagelijks? ?
Met schade tot gevolg lukt het wel degelijk.
Tesla blijft ook wel lang links plakken.